Najnowsze Clio, które można już kupić w Polsce, jest
autem miejskim już wyposażonym seryjnie (w wybranych
konfiguracjach silnikowych) w wiele systemów poprawiających
komfort i bezpieczeństwo jazdy. Można w tym samochodzie
poczuć przedsmak automatycznej i samodzielnej jazdy.
To najlepiej wyposażone w takie systemy auto w swym
segmencie. To też dowód na to, że i relatywnie tanie auta
z czasem będą autonomiczne. Największym atutem jest jednak
unikatowy w segmencie uniwersalnych samochodów miejskich
Asystent Jazdy w Ruchu Drogowym i Autostradowym (Highway
& Traffic Jam Companion). Ten zaawansowany system
wspomagania prowadzenia jest pierwszym etapem na drodze
do samochodu autonomicznego.
Jest w istocie połączeniem aktywnego regulatora
prędkości (z funkcją Stop&Go) z asystentem
utrzymywania pasa ruchu. System ten, aktywny od 0
do 160 km/h, może być stosowany w samochodach
z automatyczną skrzynią biegów EDC.
Reguluje prędkość i utrzymuje bezpieczną
odległość od samochodu jadącego przed
nami, czuwa jednocześnie nad utrzymaniem
samochodu w osi pasa ruchu. Jest
szczególnie przydatny w warunkach
dużego natężenia ruchu. Umożliwia
automatyczne zatrzymywanie się
i ponowne ruszanie z miejsca w ciągu
3 sekund, bez interwencji kierowcy.
System działa dzięki przedniej kamerze
i przedniemu radarowi, na drogach
z wyraźnie widocznym poziomym
oznakowaniem (linii ciągłych i przerywanych)
i samochodami w polu widzenia kamery.
W razie braku oznakowania poziomego włącza
się jedynie aktywny regulator prędkości. Jeżeli
nie ma samochodu z przodu, asystent utrzymywania
pasa ruchu pozostaje aktywny (powyżej prędkości
60 km/h), podobnie jak regulator prędkości.
RELATYWNIE TANIE
AUTA Z CZASEM BĘDĄ
AUTONOMICZNE
Asystent Jazdy
wRuchu Drogowym
i Autostradowym
1
2
30
TOP
TEMAT