Background Image
Previous Page  51 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 51 / 64 Next Page
Page Background

Specjalne kanały wentylacyjne wewnątrz

tarczy w trakcie jazdy działają na zasadzie

wentylatora promieniowego, zasysając

powietrze w okolicach piasty i uwalniając

je przy wylotach kanałów chłodzących na

obwodzie tarczy hamulcowej. W trakcie

hamowania tarcza może nagrzać się do

temperatury kilkuset stopni Celsjusza. Na

tę temperaturę narażony jest także ma-

teriał cierny klocka hamulcowego, który

bezpośrednio styka się z tarczą. I tutaj

powstaje dość niebezpieczne zjawisko

uwalniania się gazów na styku klocka

i tarczy. Powstająca tam poduszka ga-

zowa znacznie osłabia siłę hamowania

przy rozgrzanych hamulcach – na przy-

kład podczas długotrwałego zjeżdżania

ze wzniesienia, lub podczas jazdy w gór-

skich warunkach czy podczas obciążaniu

układu hamulcowego podczas szybkiej

jazdy autostradowej. Gazy są uwalniane

między innymi z żywicy będącej spoiwem

materiału ciernego klocka hamulcowego

oraz są efektem spalania mieszanki przy

działaniu wysokich temperatur. Potocz-

nie zjawisko to nosi nazwę fadingu i jest

niepożądane, a w skrajnych sytuacjach –

niebezpieczne. Praktycznie zawsze pro-

wadzi ono do wydłużenia drogi hamo-

wania na rozgrzanych hamulcach. Aby

zwiększyć skuteczność hamowania, pro-

ducenci tarcz hamulcowych stosują róż-

ne rozwiązania, o czym piszemy poniżej.

Po co ten rowek?

Aby ułatwić wydostanie się gazu z miejsca

styku klocka z tarczą stosuje się zabiegi

polegające na nawiercaniu tarcz hamul-

cowych lub na nacinaniu w nich rowków.

Jeden i drugi zabieg ma swoje zalety i wa-

dy. W przypadku tarcz wierconych mamy

do czynienia z bardzo dobrą skuteczno-

ścią odprowadzania gazów, ale w trakcie

eksploatacji tarcza taka działa na materiał

cierny klocka jak tarka powodując po-

wstawanie promieniście rozchodzących

się rowków na tarczy hamulcowej. Przy-

spiesza to też zużywanie się klocków ha-

mulcowych. Nierówna powierzchnia tarczy

skutkuje też znacznym wydłużeniem się

czasu „układania” nowych klocków ha-

W parze z nowymi tarczami hamulcowymi zawsze muszą iść odpowiednie klocki

hamulcowe. Te produkowane przez ATE są wyposażone w nakładki tłumiące

drgania, co wycisza pracę hamulców.

Podczas montażu tarczy nie trzeba od-

tłuszczać, ani czyścić. Jedyne, o czym

trzeba pamiętać, to odpowiedni sposób

docierania nowo zamontowanych tarcz

i klocków oraz staranne przygotowanie

piasty i stosowanie odpowiednich pomia-

rów według zaleceń producenta.

Do tarcz – zawsze nowe

klocki

Do tarcz ATE PowerDisc zalecane jest

stosowanie klocków hamulcowych ATE

Original, które wraz z tarczami PowerDisc,

stanowią najbardziej dopasowany duet

w układzie hamulcowym. Należy pamię-

tać, że zastosowanie tarcz z nacinanym

rowkiem może podczas mocnego obcią-

żanie hamulca dawać efekty dźwiękowe,

jest to efekt normalny związany z wy-

dobywaniem się przez nacinany rowek

gazów pod ciśnieniem ze współpracu-

jących powierzchni. W ofercie firmy są

klocki hamulcowe, które w sumie mają

150 różnych składów mieszanki materiału

ciernego. Dzięki temu klocki hamulcowe

są dostosowane do masy samochodu

i jego charakteru. To oznacza, że w ofer-

cie są odpowiednie klocki dla każdego

rodzaju pojazdu.

Ponadto klocki ATE są wyposażone w na-

kładki tłumiące wibracje, powstałe pod-

czas hamowania, co znacząco wpływa

na wyciszenie układu hamulcowego.

mulcowych po wymianie. Zastosowanie

nacinanych rowków na tarczy hamulcowej

powoduje słabsze odprowadzanie gazów,

ponieważ muszą one przebyć dłuższą

drogę poza granice styku klocka z tarczą.

Jednak dzięki zastosowaniu nacinanego

niekończącego się rowka w ATE Power-

Disc nie powstaje zjawisko nierównomier-

nego zużycia tarczy i klocków.

Rowek także zapewnia lepsze odpro-

wadzenie pyłów i całego startego mate-

riału z obrębu styku klocka z tarczą, co

oznacza, że tarcza tego typu ma lepsze

właściwości oczyszczające.

Rowek także jest wizualnym wskaźnikiem

zużycia tarczy hamulcowej. Bez problemu

można określić konieczność jej wymiany

nawet bez dokonywania pomiarów. Gdy

rowek przestaje być widoczny, oznacza

to, że minimalna grubość tarczy została

osiągnięta i nadaje się ona do wymiany.

Reasumując – tarcze ATE PowerDisc

z nacinanym – niekończącym się row-

kiem są dobrym kompromisem łączącym

odprowadzanie gazów, pyłów oraz wody

z tarczy hamulcowej przy zachowaniu

wysokich parametrów użytkowych, a w

szczególności skuteczności układu ha-

mulcowego podczas jazdy autostrado-

wej i przy dużych obciążeniach.

Wszystkie tarcze ATE PowerDisc są po-

nadto pokryte odporną powłoką lakier-

niczą, która nie musi być zdejmowana

przed montażem. Powłoka ta zapewnia

długi okres pełnej wentylacji przez zabez-

pieczenie antykorozyjne i wysokotempe-

raturowe. Kolejny jest aspekt estetyczny

– w trakcie eksploatacji tarcza nie rdze-

wieje i nie pokrywa się nalotem przez

cały czas, pozostając w kolorze szarym.

51

NASI

DOSTAWCY