BREMBO WYBIEGA W PRZYSZŁOŚĆ, DZIĘKI TECHNOLOGII BRAKE-BY-WIRE.
C
entrum badawczo-rozwojo-
we Brembo od prawie 20 lat
prowadzi badania nad tech-
nologią Brake-by-Wire, która zostanie
wykorzystana w przyszłość, kiedy po-
jazdy elektryczne i autonomiczne staną
się powszechne. Zgodnie z trendami,
wszyscy producenci będą stosowali ten
nowy system w swoich samochodach.
Technologia Brake-by-Wire jest zaprojek-
towana i produkowana zgodnie z obo-
KORZYŚCI DLA KIEROWCÓW:
•
Bezpieczeństwo: System pozwala na
znaczne skrócenie drogi hamowania,
dzięki szybszej reakcji hamulca – 100
ms zamiast standardowych 300–500.
•
Komfort kierowcy: Elektryczny układ
automatycznie dostosowuje się do
obciążenia samochodu, utrzymując stałą
drogę hamowania. Płynne przejście od
hamowania stratnego do hamowania
regeneracyjnego przebiega łagodnie
i jest niezauważalne przez kierowcę.
•
Personalizacja: System daje
kierowcy możliwość dostosowania siły
hamowania i reakcji pedału. Może on
ustawiać różne parametry w zależności
od stylu jazdy i osobistych preferencji.
•
Ekonomiczne: Układ wykorzystuje
w większym stopniu hamowanie
regeneracyjne, dzięki czemu zmniejsza
się zużycie tarcz i klocków. Wymaga
również mniejszej ilości płynu
hamulcowego, co dodatkowo zmniejsza
koszty konserwacji.
fot. dostawcy
przyszłości
UKŁAD HAMULCOWY
wiązującymi normami bezpieczeństwa
(np. homologacja i ISO 26262). Nowy
system Brembo jest połączeniem układu
hydraulicznego z elektrycznym. Z przo-
du samochodu znajdują się aluminiowe
zaciski high performance zasilane przez
siłownik elektrohydrauliczny. Tylne zaci-
ski są uruchamiane elektromechanicznie,
bez płynu hamulcowego. Między peda-
łem hamulca a zaciskami nie ma stan-
dardowego połączenia mechanicznego,
zamiast tego działa on jako symulator.
Po jego naciśnięciu czujnik przekazu-
je sygnał o jego położeniu do jednostki
sterującej, która następnie uruchamia
siłowniki, które sterują tylnymi i przed-
nimi zaciskami.
W systemie Brake-by-Wire pedał hamul-
ca nie działa bezpośrednio, ma to po-
JAK DZIAŁA SYSTEM BREMBO
BRAKE-BY-WIRE?
•
Podobnie jak w tradycyjnym,
hydraulicznym układzie hamulcowym, system jest
uruchamiany poprzez naciśnięcie pedału hamulca.
•
Po jego naciśnięciu czujnik wykrywa położenie pedału i natychmiast
przesyła informację do jednostki sterującej.
•
Jednostka przetwarza sygnał i wysyła polecenie do siłowników.
•
Elektromechaniczny siłownik hydrauliczny przekształca polecenie
na ciśnienie hydrauliczne, które spowalnia lub zatrzymuje pojazd.
•
W przypadku awarii, uszkodzone elementy zostają pominięte,
a konstrukcja siłowników umożliwia automatyczną rekonfigurację
całego układu. Wykorzystanie pozostałych funkcjonujących urządzeń
podczas hamowania nadal gwarantuje opóźnienie nie większe niż
wymagane 2,44 m/s
2
.
•
Natomiast w przypadku całkowitej utraty energii elektrycznej,
konwencjonalny układ hydrauliczny przejmuje kontrolę i umożliwia
hamowanie przednich kół.
42
NASI
DOSTAWCY