Background Image
Previous Page  42 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 42 / 64 Next Page
Page Background

BREMBO WYBIEGA W PRZYSZŁOŚĆ, DZIĘKI TECHNOLOGII BRAKE-BY-WIRE.

C

entrum badawczo-rozwojo-

we Brembo od prawie 20 lat

prowadzi badania nad tech-

nologią Brake-by-Wire, która zostanie

wykorzystana w przyszłość, kiedy po-

jazdy elektryczne i autonomiczne staną

się powszechne. Zgodnie z trendami,

wszyscy producenci będą stosowali ten

nowy system w swoich samochodach.

Technologia Brake-by-Wire jest zaprojek-

towana i produkowana zgodnie z obo-

KORZYŚCI DLA KIEROWCÓW:

Bezpieczeństwo: System pozwala na

znaczne skrócenie drogi hamowania,

dzięki szybszej reakcji hamulca – 100

ms zamiast standardowych 300–500.

Komfort kierowcy: Elektryczny układ

automatycznie dostosowuje się do

obciążenia samochodu, utrzymując stałą

drogę hamowania. Płynne przejście od

hamowania stratnego do hamowania

regeneracyjnego przebiega łagodnie

i jest niezauważalne przez kierowcę.

Personalizacja: System daje

kierowcy możliwość dostosowania siły

hamowania i reakcji pedału. Może on

ustawiać różne parametry w zależności

od stylu jazdy i osobistych preferencji.

Ekonomiczne: Układ wykorzystuje

w większym stopniu hamowanie

regeneracyjne, dzięki czemu zmniejsza

się zużycie tarcz i klocków. Wymaga

również mniejszej ilości płynu

hamulcowego, co dodatkowo zmniejsza

koszty konserwacji.

fot. dostawcy

przyszłości

UKŁAD HAMULCOWY

wiązującymi normami bezpieczeństwa

(np. homologacja i ISO 26262). Nowy

system Brembo jest połączeniem układu

hydraulicznego z elektrycznym. Z przo-

du samochodu znajdują się aluminiowe

zaciski high performance zasilane przez

siłownik elektrohydrauliczny. Tylne zaci-

ski są uruchamiane elektromechanicznie,

bez płynu hamulcowego. Między peda-

łem hamulca a zaciskami nie ma stan-

dardowego połączenia mechanicznego,

zamiast tego działa on jako symulator.

Po jego naciśnięciu czujnik przekazu-

je sygnał o jego położeniu do jednostki

sterującej, która następnie uruchamia

siłowniki, które sterują tylnymi i przed-

nimi zaciskami.

W systemie Brake-by-Wire pedał hamul-

ca nie działa bezpośrednio, ma to po-

JAK DZIAŁA SYSTEM BREMBO

BRAKE-BY-WIRE?

Podobnie jak w tradycyjnym,

hydraulicznym układzie hamulcowym, system jest

uruchamiany poprzez naciśnięcie pedału hamulca.

Po jego naciśnięciu czujnik wykrywa położenie pedału i natychmiast

przesyła informację do jednostki sterującej.

Jednostka przetwarza sygnał i wysyła polecenie do siłowników.

Elektromechaniczny siłownik hydrauliczny przekształca polecenie

na ciśnienie hydrauliczne, które spowalnia lub zatrzymuje pojazd.

W przypadku awarii, uszkodzone elementy zostają pominięte,

a konstrukcja siłowników umożliwia automatyczną rekonfigurację

całego układu. Wykorzystanie pozostałych funkcjonujących urządzeń

podczas hamowania nadal gwarantuje opóźnienie nie większe niż

wymagane 2,44 m/s

2

.

Natomiast w przypadku całkowitej utraty energii elektrycznej,

konwencjonalny układ hydrauliczny przejmuje kontrolę i umożliwia

hamowanie przednich kół.

42

NASI

DOSTAWCY