zwolić producentom wejść na wyższy
poziom zautomatyzowanej jazdy. Do-
datkowo rozwiązanie to umożliwia opty-
malne wykorzystanie hamowania rege-
neracyjnego w pojazdach hybrydowych
i elektrycznych. Kiedy pojazd zwalnia,
silnik elektryczny może ładować akumu-
lator, co z kolei generuje spowolnienie.
Jednak samo spowolnienie nie zawsze
wystarcza, zwłaszcza w przypadku ha-
mowania z dużym opóźnieniem. Dlatego
konieczne jest dodanie również efektu
tarcia. Sprawne połączenie tych dwóch
metod zapewnia optymalne hamowanie
regeneracyjne, które zwiększa odzyski-
wanie energii.
Elektryczny układ hamulcowy daje wiele
korzyści kierowcom w zakresie bezpie-
czeństwa, komfortu i dostosowania do
indywidualnych potrzeb, producentom
pozwala na dalszy rozwój ich pojazdów,
a także przyczynia się do ochrony śro-
dowiska.
Najnowsza wersja systemu Brake-by-wire,
opracowana w ciągu ostatnich kilku lat
przez Brembo, wyróżnia się dużą sku-
tecznością hamowania, która jest porów-
nywalna z samochodami wyposażonymi
w tradycyjne układy. Dzięki zmniejszeniu
czasu na zablokowanie zacisków do 100
ms, technologia ta umożliwia szybszą re-
akcję, w porównaniu z 300-500 ms dla
tradycyjnych układów hamulcowych.
NOWE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE
ZE SPECYFIKI PRZYSZŁYCH
POJAZDÓW, ZGODNIE Z KTÓRYMI
POWINNY BYĆ PROJEKTOWANE
UKŁADY HAMULCOWE:
•
Brak tolerancji na hałas.
•
Hałas hamowania i wibracje,
mogą odegrać kluczową rolę dla
klienta, szczególnie w segmencie
premium. W przypadku samochodów
elektrycznych sytuacja jest
szczególnie istotna, ze względu na
niższy poziom dźwięków otoczenia.
•
Redukcja oporu resztkowego.
•
W pojeździe elektrycznym
zmniejszenie oporu resztkowego
jest ważniejsze niż w tradycyjnym
samochodzie ze względu na bilans
energetyczny pojazdu.
•
Korozja – materiały cierne – lekka
konstrukcja.
•
Tarcze i klocki będą rzadziej
używane, dlatego może pojawić
się problem korozji. Ponadto,
po długiej fazie bezczynności,
współczynnik tarcia musi pozostać
wysoki i stabilny. W związku z tymi
wyzwaniami, w przyszłości hamulce
muszą być opracowywane specjalnie
dla pojazdów elektrycznych,
uwzględniając potencjał innowacyjny
w zakresie walki z korozją, tworzenia
materiałów ciernych i lekkich
konstrukcji.
KORZYŚCI DLA PRODUCENTÓW
POJAZDÓW:
•
Dzięki skróceniu czasu na
opracowanie systemu, okres realizacji
zamówienia został przyspieszony z kilku
miesięcy do kilku tygodni.
•
System Brake-by-Wire umożliwia
pełną integrację z funkcjami i budową
systemów ADAS, pozwala na zmienną
i regulowaną czułość hamulca oraz
obejmuje hamulec postojowy z tylnym
zaciskiem.
•
Otwiera szerokie możliwości
nowego rozmieszczenia komponentów
i przeanalizowania budowy samochodów
przez producentów pod kątem
przestrzeni, bezpieczeństwa, masy
i osiągów. W przyszłości pojazdy będą
znacznie różnić się od tych, które
widzimy dzisiaj na drogach. System ten
da większą elastyczność w zakresie
optymalizacji rozkładu masy i ogólnych
osiągów samochodu.
•
Redukuje emisję CO
2
, ma większą
moc dzięki hamowaniu odzyskowemu
i optymalizacji zużycia energii, ponieważ
jest układem działającym na żądanie.
•
Integracja systemu z układem
odzyskiwania energii ma na celu
redukcję fazy ładowania akumulatorów
w pojazdach elektrycznych
i hybrydowych.
•
W przypadku samochodów
z tradycyjnym silnikiem, układ Brake-
by-Wire dodatkowo minimalizuje tzw.
moment resztkowy, czyli niepożądane
tarcie pomiędzy tarczą a klockami
poza fazą hamowania. Momenty
resztkowe hamują pojazd, co
dodatkowo zwiększa zużycie paliwa
i emisję zanieczyszczeń. Zaciski
hydrauliczne Brembo w dużym stopniu
pomagają zredukować ten efekt,
a nowy system robi to jeszcze bardziej
skutecznie.
•
Oferuje wiele korzyści dla
konwencjonalnych pojazdów. System
ten jest elastyczny i może znaleźć
zastosowanie w wielu modelach
samochodów.
43
POD
LUPĄ