Background Image
Previous Page  52 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 52 / 64 Next Page
Page Background

Źródło: NGK

Spark Plug

Europe

Stożkowa

powierzchnia

uszczelniająca

Stożkowa

powierzchnia

uszczelniająca

Stożkowa powierzchnia

uszczelniająca

Głowica

silnika

Głowica

silnika

Głowica silnika

Sama procedura wymiany świec żarowych

wydaje się dziecinnie prosta, ale w sil-

nikach z bezpośrednim wtryskiem oleju

napędowego potrafi czasem przyprawić

o zawroty głowy. W takich konstrukcjach

świece żarowe są długie, ponieważ mu-

szą sięgać aż do cylindra, a nie do komory

wstępnej, jak ma to miejsce w starszych

konstrukcjach z wtryskiem pośrednim.

Długie świece żarowe sprawiają więcej

kłopotów ze względu na swoją spręży-

stość. Podczas odkręcania i przykręca-

nia potrafią się skręcać, co niekorzystnie

wpływa na sam proces wymiany oraz na

ich działanie.

Odkręcanie

Prawidłowo osadzona świeca żarowa nie

powinna być zapieczona i powinna się

dać odkręcić odpowiednim momentem.

Według producenta świec żarowych –

firmy NGK Spark Plug Europe, moment

odkręcania świec żarowych powinien wy-

nosić – zależnie od średnicy gwintu – od

20 do 50 Nm. W tabeli 1 podano warto-

ści momentu dla każdej z dostępnych

średnic gwintu.

Tabela 1

Momenty odkręcania świec

żarowych.

Gwint

Moment

odkręcania

M8

20 Nm

M9

30 Nm

M10

40 Nm

M12

50 Nm

Źrodło: NGK Spark Plug Europe

Po odkręceniu świecy żarowej konieczne

jest upewnienie się, czy w otworze nie ma

brudnych złogów ani nagarów, co świad-

czyłoby o jakiejś nieprawidłowości. W ra-

zie zanieczyszczenia otwór świecy żaro-

wej powinien być dobrze wyczyszczony.

Wkręcanie

Po oczyszczeniu otworu świecy żarowej

konieczne jest wkręcenie nowej. Aby pro-

cedura była poprawna – otwór powinien

być tak oczyszczony, aby świecę żarową

można było wkręcić ręcznie aż do mo-

mentu, kiedy stożkowa część uszczelnia-

jąca oprze się o powierzchnię oporową

w otworze w głowicy (Rys. 1).

Świece żarowe wykonane w technologii me-

talowej przykręca się z innym momentem

niż świece ceramiczne. W tabeli 2 przed-

stawione są momenty dokręcania świec

żarowych wraz z wartościami granicznymi,

których nie wolno przekraczać ze względu

na możliwość uszkodzenia świecy.

Przed dokręceniem kluczem dynamome-

trycznym konieczne jest skontrolowanie

na opakowaniu świecy, czy producent nie

przewiduje innego momentu dokręcania.

Prawidłowe dokręcenie świecy żarowej za-

bezpiecza przed jej odkręceniem na skutek

wibracji, ale też pozwala obudowie świecy

kompensować rozszerzalność termiczną

jej korpusu wkręconego w głowicę, która

także zmienia swoje wymiary na skutek

nagrzewania i chłodzenia.

Przykręcona świeca żarowa wywiera na-

cisk na gniazdo świecy, powodując tym

samym uszczelnienie cylindra. Zbyt sła-

be dokręcenie spowoduje utratę szczel-

ności na skutek rozszerzalności tempe-

raturowej po rozgrzaniu się silnika. Samo

zapewnienie szczelności to jedno. Dru-

ga funkcja uszczelnienia stożkowego, to

odprowadzanie ciepła świecy żarowej do

głowicy cylindra. W czasie, gdy świeca nie

grzeje, jest ona rozgrzewana przez spala-

nie paliwa w cylindrze. Aby nie doszło do

jej termicznego uszkodzenia przez ciągłe

nagrzewanie, konieczne jest odprowadze-

nie nadmiaru ciepła (Rys. 2). Jest to możli-

we tylko przez powierzchnię styku świecy

z głowicą, czyli w pierwszym rzędzie przez

uszczelnienie stożkowe, a dalej przez sam

gwint świecy żarowej.

Rys. 1

Prawidłowy przebieg wkręcania

świecy żarowej.

Tabela 2

Momenty dokręcania świec

żarowych wykonanych w technologii

metalowej oraz ceramicznej.

Metalowe świece żarowe

Średnica

gwintu

Zalecany

moment

dokręcania

Wartość

graniczna

momentu

dokręcania

M8

8.5 Nm 15 Nm

M9

11 Nm 15 Nm

M10

15 Nm 20 Nm

M12

23 Nm 25 Nm

Źrodło: NGK Spark Plug Europe

Ceramiczne świece żarowe

Średnica

gwintu

Zalecany

moment

dokręcania

Wartość

graniczna

momentu

dokręcania

M8

10 Nm 11 Nm

M10

18 Nm 20 Nm

Źrodło: NGK Spark Plug Europe

52

NASI

DOSTAWCY

PRAWIDŁOWE DZIAŁANIE ŚWIEC ŻAROWYCH WPŁYWA NIE TYLKO NA SAM PROCES ROZRUCHU SILNIKA DIESLA,

ALE TEŻ NA JEGO PRACĘ W PIERWSZYCH CHWILACH, KIEDY NABIERA TEMPERATURY.

WYMIANA

ŚWIEC ŻAROWYCH