Źródło: NGK
Spark Plug
Europe
Stożkowa
powierzchnia
uszczelniająca
Stożkowa
powierzchnia
uszczelniająca
Stożkowa powierzchnia
uszczelniająca
Głowica
silnika
Głowica
silnika
Głowica silnika
Sama procedura wymiany świec żarowych
wydaje się dziecinnie prosta, ale w sil-
nikach z bezpośrednim wtryskiem oleju
napędowego potrafi czasem przyprawić
o zawroty głowy. W takich konstrukcjach
świece żarowe są długie, ponieważ mu-
szą sięgać aż do cylindra, a nie do komory
wstępnej, jak ma to miejsce w starszych
konstrukcjach z wtryskiem pośrednim.
Długie świece żarowe sprawiają więcej
kłopotów ze względu na swoją spręży-
stość. Podczas odkręcania i przykręca-
nia potrafią się skręcać, co niekorzystnie
wpływa na sam proces wymiany oraz na
ich działanie.
Odkręcanie
Prawidłowo osadzona świeca żarowa nie
powinna być zapieczona i powinna się
dać odkręcić odpowiednim momentem.
Według producenta świec żarowych –
firmy NGK Spark Plug Europe, moment
odkręcania świec żarowych powinien wy-
nosić – zależnie od średnicy gwintu – od
20 do 50 Nm. W tabeli 1 podano warto-
ści momentu dla każdej z dostępnych
średnic gwintu.
Tabela 1
Momenty odkręcania świec
żarowych.
Gwint
Moment
odkręcania
M8
20 Nm
M9
30 Nm
M10
40 Nm
M12
50 Nm
Źrodło: NGK Spark Plug Europe
Po odkręceniu świecy żarowej konieczne
jest upewnienie się, czy w otworze nie ma
brudnych złogów ani nagarów, co świad-
czyłoby o jakiejś nieprawidłowości. W ra-
zie zanieczyszczenia otwór świecy żaro-
wej powinien być dobrze wyczyszczony.
Wkręcanie
Po oczyszczeniu otworu świecy żarowej
konieczne jest wkręcenie nowej. Aby pro-
cedura była poprawna – otwór powinien
być tak oczyszczony, aby świecę żarową
można było wkręcić ręcznie aż do mo-
mentu, kiedy stożkowa część uszczelnia-
jąca oprze się o powierzchnię oporową
w otworze w głowicy (Rys. 1).
Świece żarowe wykonane w technologii me-
talowej przykręca się z innym momentem
niż świece ceramiczne. W tabeli 2 przed-
stawione są momenty dokręcania świec
żarowych wraz z wartościami granicznymi,
których nie wolno przekraczać ze względu
na możliwość uszkodzenia świecy.
Przed dokręceniem kluczem dynamome-
trycznym konieczne jest skontrolowanie
na opakowaniu świecy, czy producent nie
przewiduje innego momentu dokręcania.
Prawidłowe dokręcenie świecy żarowej za-
bezpiecza przed jej odkręceniem na skutek
wibracji, ale też pozwala obudowie świecy
kompensować rozszerzalność termiczną
jej korpusu wkręconego w głowicę, która
także zmienia swoje wymiary na skutek
nagrzewania i chłodzenia.
Przykręcona świeca żarowa wywiera na-
cisk na gniazdo świecy, powodując tym
samym uszczelnienie cylindra. Zbyt sła-
be dokręcenie spowoduje utratę szczel-
ności na skutek rozszerzalności tempe-
raturowej po rozgrzaniu się silnika. Samo
zapewnienie szczelności to jedno. Dru-
ga funkcja uszczelnienia stożkowego, to
odprowadzanie ciepła świecy żarowej do
głowicy cylindra. W czasie, gdy świeca nie
grzeje, jest ona rozgrzewana przez spala-
nie paliwa w cylindrze. Aby nie doszło do
jej termicznego uszkodzenia przez ciągłe
nagrzewanie, konieczne jest odprowadze-
nie nadmiaru ciepła (Rys. 2). Jest to możli-
we tylko przez powierzchnię styku świecy
z głowicą, czyli w pierwszym rzędzie przez
uszczelnienie stożkowe, a dalej przez sam
gwint świecy żarowej.
Rys. 1
Prawidłowy przebieg wkręcania
świecy żarowej.
Tabela 2
Momenty dokręcania świec
żarowych wykonanych w technologii
metalowej oraz ceramicznej.
Metalowe świece żarowe
Średnica
gwintu
Zalecany
moment
dokręcania
Wartość
graniczna
momentu
dokręcania
M8
8.5 Nm 15 Nm
M9
11 Nm 15 Nm
M10
15 Nm 20 Nm
M12
23 Nm 25 Nm
Źrodło: NGK Spark Plug Europe
Ceramiczne świece żarowe
Średnica
gwintu
Zalecany
moment
dokręcania
Wartość
graniczna
momentu
dokręcania
M8
10 Nm 11 Nm
M10
18 Nm 20 Nm
Źrodło: NGK Spark Plug Europe
52
NASI
DOSTAWCY
PRAWIDŁOWE DZIAŁANIE ŚWIEC ŻAROWYCH WPŁYWA NIE TYLKO NA SAM PROCES ROZRUCHU SILNIKA DIESLA,
ALE TEŻ NA JEGO PRACĘ W PIERWSZYCH CHWILACH, KIEDY NABIERA TEMPERATURY.
WYMIANA
ŚWIEC ŻAROWYCH