59
TUTAJ
JESTEŚMY
Nawet jeśli korzystanie z prostych
systemów, takich jak ruszanie na wznie-
sieniu jest łatwe, to bardziej zaawanso-
wane funkcje wymagają już wiedzy, w jaki
sposób wpływają na zachowanie pojazdu.
Podobne tylko z nazwy
Pozornie podobne, dwa systemy mogą
działać inaczej. Dla przykładu system
utrzymywania pasa, a system zapobie-
gania przekroczenia linii, mimo że wyda-
wałoby się działają podobnie, to jednak
znacznie się różnią.
Pierwszy z nich to system rozpoznający
za pomocą kamer pas, po którym się
porusza pojazd, i utrzymuje go na nim.
Wykorzystywany jest do tego aktywny
układ kierowniczy, a samo utrzymanie
w pasie przebiega w sposób łagodny,
bardzo zbliżony do działań kierowcy.
Jeśli system wykryje, że kierowca nie
trzyma rąk na kierownicy, zasygnalizuje
to, a jeśli kierowca nie przejmie kontroli,
auto zostanie zatrzymane. W niektó-
rych pojazdach po zatrzymaniu następuje
automatyczne wykonanie telefonu do
działu bezpieczeństwa.
Natomiast drugi system, którego zadaniem
jest utrzymanie pojazdu w pasie, działa
w sposób gwałtowny. Jeśli pojazd zbliża
się do linii, zostają przyhamowane koła
po przeciwnej stronie, co powoduje dość
chaotyczne zachowanie auta. Wygląda to
tak, jakby auto odbijało się od niewidzial-
nych ścian usytuowanych na liniach.
Aktywne tempomaty
Inny bardzo popularny system monto-
wany w pojazdach to aktywny tempomat.
System ten jest w stanie przyhamować
pojazd i dostosować prędkość do auta
poprzedzającego. Samochody japońskie
utrzymują zadaną prędkość, jeśli przed
pojazdem nie ma innych pojazdów, nato-
miast auta z grupy VW w trybie aktywnego
tempomatu nie wyprzedzą innego pojazdu
z prawej strony. Czyli jeśli na lewym pasie
porusza się pojazd jadący wolniej, auto
dostosuje prędkość do niego.
Może to doprowadzić do niebez-
piecznej sytuacji, gdy np. jadące przed
nami auto zjedzie na lewy pas przezna-
czony do skrętu w lewo i zacznie gwał-
townie hamować. W tej sytuacji samo-
chód z systemem aktywnego tempomatu
także zacznie gwałtownie hamować, co
może doprowadzić do tego, że najedzie
na niego inny pojazd.
Rozważna jazda
Istnieje obecnie wiele systemów
podnoszących bezpieczeństwo. Każdy
właściciel auta powinien wiedzieć,
w jaki sposób działają, by móc zapo-
biec niebezpiecznym sytuacjom, które
mogą się pojawić na drodze. Niestety
nie jest to proste, gdyż w instrukcjach
obsługi często widnieje tylko informacja
o systemie, ale bez opisu, w jaki sposób
on działa. Czasem, aby się przekonać,
należy sprawdzić system w kontrolowa-
nych warunkach, ale jak wiele osób jest
w stanie to zrobić? Znajomość sposobu
funkcjonowania tych systemów może
zapobiec zaskoczeniu kierowcy i jego
chaotycznym reakcjom podczas jazdy.
Dlatego warto poruszać się
po drogach w taki sposób,
aby korzystanie z systemów
bezpieczeństwa nie było
potrzebne, ponieważ żaden
system nie zastąpi logicznego
myślenia i przewidywania.
Czy wiesz, jak działają
systemy bezpieczeństwa
w Twoim samochodzie?
Systemy bezpieczeństwa
Czy wiesz, że:
Firma Bosch jest pionierem
w rozwoju pasywnych i aktywnych
systemów bezpieczeństwa.
Najnowsze systemy wykorzystują
kamery i sztuczną inteligencję
do oceny sytuacji na drodze
i wykonania prawidłowego
manewru.
Nowoczesne pojazdy wyposażone są w bardzo zaawansowane
systemy wspierające kierowcę w prowadzeniu auta. Od 2014
roku wszystkie nowe auta są wyposażone w system ESP.
Obecnie pełni on nie tylko funkcję bezpieczeństwa utrzymania
pojazdu w zamierzonym torze jazdy, ale posiada wiele funkcji
podnoszących komfort. Np. wspomaganie ruszania na wzniesieniu
czy autonomiczne hamowanie podczas parkowania.