Background Image
Previous Page  59 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 59 / 64 Next Page
Page Background

59

TUTAJ

JESTEŚMY

Nawet jeśli korzystanie z prostych

systemów, takich jak ruszanie na wznie-

sieniu jest łatwe, to bardziej zaawanso-

wane funkcje wymagają już wiedzy, w jaki

sposób wpływają na zachowanie pojazdu.

Podobne tylko z nazwy

Pozornie podobne, dwa systemy mogą

działać inaczej. Dla przykładu system

utrzymywania pasa, a system zapobie-

gania przekroczenia linii, mimo że wyda-

wałoby się działają podobnie, to jednak

znacznie się różnią.

Pierwszy z nich to system rozpoznający

za pomocą kamer pas, po którym się

porusza pojazd, i utrzymuje go na nim.

Wykorzystywany jest do tego aktywny

układ kierowniczy, a samo utrzymanie

w pasie przebiega w sposób łagodny,

bardzo zbliżony do działań kierowcy.

Jeśli system wykryje, że kierowca nie

trzyma rąk na kierownicy, zasygnalizuje

to, a jeśli kierowca nie przejmie kontroli,

auto zostanie zatrzymane. W niektó-

rych pojazdach po zatrzymaniu następuje

automatyczne wykonanie telefonu do

działu bezpieczeństwa.

Natomiast drugi system, którego zadaniem

jest utrzymanie pojazdu w pasie, działa

w sposób gwałtowny. Jeśli pojazd zbliża

się do linii, zostają przyhamowane koła

po przeciwnej stronie, co powoduje dość

chaotyczne zachowanie auta. Wygląda to

tak, jakby auto odbijało się od niewidzial-

nych ścian usytuowanych na liniach.

Aktywne tempomaty

Inny bardzo popularny system monto-

wany w pojazdach to aktywny tempomat.

System ten jest w stanie przyhamować

pojazd i dostosować prędkość do auta

poprzedzającego. Samochody japońskie

utrzymują zadaną prędkość, jeśli przed

pojazdem nie ma innych pojazdów, nato-

miast auta z grupy VW w trybie aktywnego

tempomatu nie wyprzedzą innego pojazdu

z prawej strony. Czyli jeśli na lewym pasie

porusza się pojazd jadący wolniej, auto

dostosuje prędkość do niego.

Może to doprowadzić do niebez-

piecznej sytuacji, gdy np. jadące przed

nami auto zjedzie na lewy pas przezna-

czony do skrętu w lewo i zacznie gwał-

townie hamować. W tej sytuacji samo-

chód z systemem aktywnego tempomatu

także zacznie gwałtownie hamować, co

może doprowadzić do tego, że najedzie

na niego inny pojazd.

Rozważna jazda

Istnieje obecnie wiele systemów

podnoszących bezpieczeństwo. Każdy

właściciel auta powinien wiedzieć,

w jaki sposób działają, by móc zapo-

biec niebezpiecznym sytuacjom, które

mogą się pojawić na drodze. Niestety

nie jest to proste, gdyż w instrukcjach

obsługi często widnieje tylko informacja

o systemie, ale bez opisu, w jaki sposób

on działa. Czasem, aby się przekonać,

należy sprawdzić system w kontrolowa-

nych warunkach, ale jak wiele osób jest

w stanie to zrobić? Znajomość sposobu

funkcjonowania tych systemów może

zapobiec zaskoczeniu kierowcy i jego

chaotycznym reakcjom podczas jazdy.

Dlatego warto poruszać się

po drogach w taki sposób,

aby korzystanie z systemów

bezpieczeństwa nie było

potrzebne, ponieważ żaden

system nie zastąpi logicznego

myślenia i przewidywania.

Czy wiesz, jak działają

systemy bezpieczeństwa

w Twoim samochodzie?

Systemy bezpieczeństwa

Czy wiesz, że:

Firma Bosch jest pionierem

w rozwoju pasywnych i aktywnych

systemów bezpieczeństwa.

Najnowsze systemy wykorzystują

kamery i sztuczną inteligencję

do oceny sytuacji na drodze

i wykonania prawidłowego

manewru.

Nowoczesne pojazdy wyposażone są w bardzo zaawansowane

systemy wspierające kierowcę w prowadzeniu auta. Od 2014

roku wszystkie nowe auta są wyposażone w system ESP.

Obecnie pełni on nie tylko funkcję bezpieczeństwa utrzymania

pojazdu w zamierzonym torze jazdy, ale posiada wiele funkcji

podnoszących komfort. Np. wspomaganie ruszania na wzniesieniu

czy autonomiczne hamowanie podczas parkowania.