JAK BEZPIECZNIE JEŹDZIĆ PO GORSZYCH DROGACH? CZY NAPĘD 4x4 JEST ZAWSZE NIEZBĘDNY? JAKICH BŁĘDÓW NIE POPEŁNIAĆ
PODCZAS TRUDNYCH WARUNKÓW NA TRASIE? NA TE PYTANIA WARTO SOBIE ODPOWIEDZIEĆ PRZED WYJAZDEM NA „BEZDROŻA”.
C
oraz częściej decydujemy się na wy-
prowadzkę z miast na wieś lub do pod-
miejskich osiedli bez dobrej infrastruk-
tury drogowej. Jaki samochód będzie wtedy
idealny? Ten z napędem 4x4 przyda się kie-
rowcy, który często musi korzystać z dróg
o gorszych nawierzchniach, w tym leśnych
i polnych lub w terenie górzystym i to nie tylko
zimą. Jest pomocny np. w trakcie stromego
podjazdu i zjazdu z przyczepą. Wersje aut
z napędem 4x4 są jednak droższe od tych
z napędzanymi kołami przednimi lub tylnym.
Przy wyborze auta na gorsze drogi trzeba jednak
zachować zdrowy rozsądek. Są przecież tak
modne SUV-y (duże i małe) z napędem tylko
na jedną oś. Mają stosunkowo duży prześwit
i unikną tarcia podwoziem o nierówności, ale
wielu prawdziwych przeszkód nie pokonają.
Warto zapoznać się też z ofertą tzw. aut ute-
renowionych. Nie są to mistrzowie bezdroży,
ale radzą sobie na drogach zdecydowanie
gorszych, leśnych, wiejskich czy zaniedba-
nych. Tylko kilka milimetrów prześwitu więcej
daje sporo możliwości, a osłony karoserii czy
elementów podwozia są dodatkowym atutem
takich modeli. Stosunkowo lekka konstrukcja
tych wersji i dobre opony dają całkiem roz-
sądną mieszankę – auto bardzo sprawne
w rękach dobrego kierowcy mającego świa-
domość możliwości takiego modelu.
fot. materiały prasowe
KIEDY
BRAK
asfaltu
4
BEZPIECZNIK