HAMUJ SILNIKIEM
To zasada szczególnie ważna w przypadku zjazdów
(podjazdów także). Wybranie pierwszego lub drugiego
biegu pozwoli w sposób kontrolowany zjechać z wysokiej
górki. Hamowanie może spowodować poślizg i utratę
przyczepności i zsuwanie się auta własnym torem, bez
kontroli kierowcy. Chyba, że jest w aucie system kontroli
zjazdu (HDC), który elektronicznie kontroluje zjazd.
NIE ZMIENIAJ BIEGÓW
.
Zatrzymanie się w błocie lub unieruchomienie w wodzie
zdarza się zwykle w najtrudniejszym fragmencie
odcinka, który mamy do pokonania. Przyczyną może
być zmiana biegu w trakcie jazdy. Koła na moment
tracą napęd i wytracają siłę. Odpowiedni do
przeszkody bieg należy wybrać przed wjechaniem
w błoto lub do wody i tego biegu należy się
,,trzymać” aż do końca, czyli do opuszczenia
trudnego miejsca.
PROWADŹ DELIKATNIE
.
Podczas wolnej jazdy po trudnych fragmentach trasy, nie należy
mocno trzymać kierownicy. W trakcie pokonywania kolein również
nie skręcajmy kierownicą – auto powinno samo przejechać
wybranym przez siebie torem. Koło kierownicy należy trzymać
lekko, aby tylko kontrolować tor jazdy auta. Mocne skręcanie
kierownicą powoduje wprawdzie skręt kół, ale auto dalej jedzie
koleinami lecz z większymi oporami. Gdy koła wyczują twardszy
fragment trasy, auto automatycznie na skręconych kołach
wyskoczy szybko w bok.
LEPIEJ ZREZYGNUJ
Jeśli ocenimy, że przeszkoda, droga
czy wybrana trasa, jest zbyt trudna,
jak na nasze lub auta możliwości,
poszukajmy innej drogi. Należy się wtedy
wycofać po naszych śladach i zawrócić
w bezpiecznym miejscu, by z kolei na stałe
nie utknąć na poboczu.
fot. materiały prasowe
8
BEZPIECZNIK