TARCZE NAWIERCANE CZY NACINANE? OTO JEST PYTANIE. BEZ OBAW – BREMBO POMOŻE ROZWIĄZAĆ TEN DYLEMAT.
W
porównaniu ze zwy-
kłą tarczą, obie z nich
zapewniają lepsze tar-
cie, szybsze wydalanie gazów
powstających podczas hamo-
wania oraz większą wydajność
na mokrej nawierzchni. Żeby
pomóc lepiej poznać indywi-
dualne cechy każdej z nich,
porównaliśmy tarcze Brembo
Xtra (nawiercane) i Brembo Max
(nacinane) w pięciu aspektach:
1
WALORY ESTETYCZNE
Obie tarcze charakteryzują się
unikatowym i wyrazistym wy-
glądem w porównaniu do kla-
sycznych tarcz hamulcowych
o gładkiej powierzchni. Tarczę
nawiercaną można z łatwością
poznać po znajdujących się na
niej otworach. Tarczę nacinaną
wyróżniają nacięcia na jej po-
wierzchni. Wygląd nawiercanej
tarczy może wydawać się bardziej
agresywny i sportowy, w porów-
naniu do jej nacinanej „kuzynki”.
Jednak o gustach się nie dys-
kutuje. Każdy wybiera według
swoich preferencji.
2
CHŁODZENIE
Zarówno otwory, jak i nacięcia
zostały opracowane po to, by
skuteczniej chłodzić tarczę ha-
mulcową. Dzięki nawiercanym
otworom zdolność rozpraszania
ciepła jest wyższa niż w przypad-
ku tarczy posiadającej nacięcia.
3
ODPORNOŚĆ NA PĘKNIĘCIA
Brembo przeprowadza badania
w warunkach laboratoryjnych
i drogowych na wszystkich tar-
Najlepsze tarcze
DLA CIEBIE
czach, a już szczególnie na
tych, których powierzch-
nia została w jakiś
sposób zmieniona
(np. nawierco-
na lub nacięta).
Badania są prze-
prowadzane po
to, by poprawić
osiągi układu
hamulcowego
oraz jego odpor-
ność na działanie
wysokich tempera-
tur w każdych warun-
kach. To zmniejsza ry-
zyko powstania pęknięć
w tarczach nawiercanych
i nacinanych. Ale w warun-
kach takich, jakie możemy spo-
tkać na torze wyścigowym, tar-
cze nawiercane biją na głowę te
nacinane pod względem wytrzy-
małości mechanicznej.
BREMBO MAX
BREMBO XTRA
WARTO WIEDZIEĆ
Zarówno tarcze Brembo
Xtra jak i Brembo Max
to doskonałe rozwiązanie
dla tych, którzy pragną
przeżyć sportową przygodę
bez rezygnacji z komfortu
jazdy oraz żywotności tarcz
i klocków.
Różnią je walory estetyczne
i pragmatyczne.
Brembo Xtra wybiorą
osoby, które cenią so-
bie wygląd zewnętrzny,
ponieważ nawiercane
tarcze kojarzą się
ze sportem.
Brembo Max wybiorą
z kolei osoby praktyczne
– te tarcze nie tylko
są bardziej odporne
na pękanie, ale też można
samemu ocenić ich stopień
zużycia dzięki nacięciom.
4
WSKAŹNIK ZUŻYCIA
Nacięcia na tarczach Brembo
Max pozwalają użytkownikowi
samemu ocenić stopień zuży-
cia tarczy: jeżeli choćby jedno
z nacięć jest niewidoczne, tar-
cza nadaje się do wymiany, po-
nieważ została wykorzystana do
maksimum swoich wartości i nie
gwarantuje obiecywanej począt-
kowo wydajności. Nawiercane
tarcze nie dają użytkownikom
takiej możliwości.
5
WYDAJNOŚĆ
W porównaniu ze zwykłą tarczą,
tarcze nawiercane i nacinane
gwarantują lepsze tarcie w po-
czątkowej fazie hamowania. Są
również bardziej responsywne,
a dzięki nim układ hamulcowy
działa wydajniej. Dzięki nierównej
powierzchni (otworom lub nacię-
ciom) tarcze te „czyszczą” klocek,
odświeżając jego powierzchnię
cierną. Obydwie przerywają film
wodny podczas jazdy w desz-
czu i zapobiegają zjawi-
sku fadingu podczas
bardzo gwałtownego
hamowania. Różni-
ce w wydajności
tych dwóch roz-
wiązań są nie-
znaczne, a korzy-
ści z użytkowania
są w tym aspek-
cie niemal iden-
tyczne.
fot. dostawcy
14
Z RYNKU