N
ajważniejsze z nich to utworzenie filmu
smarnego między współpracującymi
elementami metalowymi w różnych
temperaturach pracy, odprowadzanie cie-
pła z silnika oraz zapobieganie gromadze-
niu się zanieczyszczeń. Z uwagi na bardzo
trudne warunki pracy olejów, muszą one
być regularnie wymieniane, aby przez cały
czas eksploatacji spełniały założone funk-
cje. Nawet olej, który nie wygląda na zużyty,
może osiągać kres swoich właściwości (np.
ma niską liczbę zasadową) i musi być wy-
mieniony. Jak często powinno się to robić?
ZALECENIA I INFORMACJE
W dzisiejszych czasach pojazdy są tak za-
awansowanymi konstrukcjami, że bezape-
lacyjnie powinniśmy słuchać się zaleceń
producentów. W instrukcjach możemy zna-
leźć informacje o tym, kiedy konstruktor
przewidział wymianę oleju. Jeśli nie ma-
my dostępu do książki obsługi samocho-
du, warto poszukać informacji w internecie.
Najlepiej na stronie producenta samocho-
du. Takie dane możemy również znaleźć na
JAK CZĘSTO
wymieniać olej?
OLEJ SILNIKOWY JEST JEDNYM Z NAJWAŻNIEJSZYCH PŁYNÓW EKSPLOATACYJNYCH WE WSPÓŁCZESNYCH POJAZDACH. TO MIESZANINA
OLEJU BAZOWEGO Z SUBSTANCJAMI DODATKOWYMI, KTÓRA W SILNIKU SPALINOWYM SPEŁNIA PRZERÓŻNE FUNKCJE.
stronach producentów olejów silnikowych
np.: dobierz-olej.totalpolska.pl. Producenci
z reguły podają limit przejechanych kilome-
trów oraz ograniczenia czasowe (np. dwa
lata), przed upływem, których powinniśmy
wymienić olej. W zależności od tego, któ-
re z ograniczeń nastąpi wcześniej. W przy-
padku samochodów niektórych marek je-
dyne zalecenia, jakie znajdziemy, to żeby
trzymać się wskazań komputera pokłado-
wego. Komputer sterujący pracą silnika na
podstawie specjalnie przygotowanych algo-
rytmów określa i powiadamia użytkownika
o konieczności wymiany. W takim wypadku
powinniśmy słuchać się zaleceń „elektroniki”.
WARUNKI EKSPLOATACJI
Budowa olejów silnikowych oraz skład do-
datków uszlachetniających są bardzo skom-
plikowane, a technologia ich wytwarzania
tak zaawansowana, że interwały między
wymianami rzędu 30 tys. km nie robią na
nich wrażenia. Właściwości większości no-
woczesnych olejów pozostają przez cały
czas między wymianami na wymaganym
fot. dostawcy
poziomie. Ważne, aby dokładnie spraw-
dzić nasz model samochodu i rodzaj silni-
ka. Przykładowo jeden z popularnych fran-
cuskich producentów samochodów zaleca
w większości modeli wymianę oleju co 30
tys. km (lub co rok – w zależności od te-
go, który limit jest wcześniej osiągnięty).
Ale bywają też pojazdy, w których powin-
no się wymieniać olej co 35 tys. km (lub co
dwa lata) lub co 15–20 tys. km. Podawane
wartości dotyczą maksymalnych wielko-
ści, które może przepracować olej w „ide-
alnych” warunkach pracy. W szczególnych
wypadkach producenci sami zalecają skra-
canie odstępów między wymianami. Mogą
to być m.in.: używanie samochodu głównie
w mieście, jeżdżenie na krótkich trasach
czy eksploatacja pojazdu w trudnych wa-
runkach (zapylone powietrze, temperatury
otoczenia utrzymujące się powyżej 30°C
lub poniżej -15°C). W innych przypadkach
częstsze zmiany oleju nie mają z technicz-
nego punktu widzenia żadnego uzasadnie-
nia. Są również niewskazane z uwagi na
koszty i dobro środowiska naturalnego.
DWIE METODY
Z wymianami oleju wiąże się jeszcze jedno, często
zadawane pytanie. Czy powinniśmy spuszczać zużyty olej
przez korek w dnie miski, czy odsysać go przez otwór na
bagnet (wskaźnik poziomu oleju). Obie metody pozwalają na
pozbycie się prawie całego zużytego oleju. Trzeba pamiętać,
że niezależnie od tego, jak przeprowadza się ten proces,
należy to robić dokładnie. Olej musi być ciepły, aby miał
mniejszą lepkość i łatwiej spływał z różnych zakamarków
silnika. Przy odsysaniu dodatkowo musimy być pewni,
że dotarliśmy sondą głęboko i zbieramy olej z dna miski.
Pamiętajmy też, że przy każdej wymianie oleju musimy
wymienić również jego filtr!
PORADNIK
16