Background Image
Previous Page  16 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 16 / 36 Next Page
Page Background

N

ajważniejsze z nich to utworzenie filmu

smarnego między współpracującymi

elementami metalowymi w różnych

temperaturach pracy, odprowadzanie cie-

pła z silnika oraz zapobieganie gromadze-

niu się zanieczyszczeń. Z uwagi na bardzo

trudne warunki pracy olejów, muszą one

być regularnie wymieniane, aby przez cały

czas eksploatacji spełniały założone funk-

cje. Nawet olej, który nie wygląda na zużyty,

może osiągać kres swoich właściwości (np.

ma niską liczbę zasadową) i musi być wy-

mieniony. Jak często powinno się to robić?

ZALECENIA I INFORMACJE

W dzisiejszych czasach pojazdy są tak za-

awansowanymi konstrukcjami, że bezape-

lacyjnie powinniśmy słuchać się zaleceń

producentów. W instrukcjach możemy zna-

leźć informacje o tym, kiedy konstruktor

przewidział wymianę oleju. Jeśli nie ma-

my dostępu do książki obsługi samocho-

du, warto poszukać informacji w internecie.

Najlepiej na stronie producenta samocho-

du. Takie dane możemy również znaleźć na

JAK CZĘSTO

wymieniać olej?

OLEJ SILNIKOWY JEST JEDNYM Z NAJWAŻNIEJSZYCH PŁYNÓW EKSPLOATACYJNYCH WE WSPÓŁCZESNYCH POJAZDACH. TO MIESZANINA

OLEJU BAZOWEGO Z SUBSTANCJAMI DODATKOWYMI, KTÓRA W SILNIKU SPALINOWYM SPEŁNIA PRZERÓŻNE FUNKCJE.

stronach producentów olejów silnikowych

np.: dobierz-olej.totalpolska.pl. Producenci

z reguły podają limit przejechanych kilome-

trów oraz ograniczenia czasowe (np. dwa

lata), przed upływem, których powinniśmy

wymienić olej. W zależności od tego, któ-

re z ograniczeń nastąpi wcześniej. W przy-

padku samochodów niektórych marek je-

dyne zalecenia, jakie znajdziemy, to żeby

trzymać się wskazań komputera pokłado-

wego. Komputer sterujący pracą silnika na

podstawie specjalnie przygotowanych algo-

rytmów określa i powiadamia użytkownika

o konieczności wymiany. W takim wypadku

powinniśmy słuchać się zaleceń „elektroniki”.

WARUNKI EKSPLOATACJI

Budowa olejów silnikowych oraz skład do-

datków uszlachetniających są bardzo skom-

plikowane, a technologia ich wytwarzania

tak zaawansowana, że interwały między

wymianami rzędu 30 tys. km nie robią na

nich wrażenia. Właściwości większości no-

woczesnych olejów pozostają przez cały

czas między wymianami na wymaganym

fot. dostawcy

poziomie. Ważne, aby dokładnie spraw-

dzić nasz model samochodu i rodzaj silni-

ka. Przykładowo jeden z popularnych fran-

cuskich producentów samochodów zaleca

w większości modeli wymianę oleju co 30

tys. km (lub co rok – w zależności od te-

go, który limit jest wcześniej osiągnięty).

Ale bywają też pojazdy, w których powin-

no się wymieniać olej co 35 tys. km (lub co

dwa lata) lub co 15–20 tys. km. Podawane

wartości dotyczą maksymalnych wielko-

ści, które może przepracować olej w „ide-

alnych” warunkach pracy. W szczególnych

wypadkach producenci sami zalecają skra-

canie odstępów między wymianami. Mogą

to być m.in.: używanie samochodu głównie

w mieście, jeżdżenie na krótkich trasach

czy eksploatacja pojazdu w trudnych wa-

runkach (zapylone powietrze, temperatury

otoczenia utrzymujące się powyżej 30°C

lub poniżej -15°C). W innych przypadkach

częstsze zmiany oleju nie mają z technicz-

nego punktu widzenia żadnego uzasadnie-

nia. Są również niewskazane z uwagi na

koszty i dobro środowiska naturalnego.

DWIE METODY

Z wymianami oleju wiąże się jeszcze jedno, często

zadawane pytanie. Czy powinniśmy spuszczać zużyty olej

przez korek w dnie miski, czy odsysać go przez otwór na

bagnet (wskaźnik poziomu oleju). Obie metody pozwalają na

pozbycie się prawie całego zużytego oleju. Trzeba pamiętać,

że niezależnie od tego, jak przeprowadza się ten proces,

należy to robić dokładnie. Olej musi być ciepły, aby miał

mniejszą lepkość i łatwiej spływał z różnych zakamarków

silnika. Przy odsysaniu dodatkowo musimy być pewni,

że dotarliśmy sondą głęboko i zbieramy olej z dna miski.

Pamiętajmy też, że przy każdej wymianie oleju musimy

wymienić również jego filtr!

PORADNIK

16