w silniku 1.6 Ti o kodzie HXDA,
SIDA – Ford Focus C-Max
WYMIANA ROZRZĄDU
NAPĘD ROZRZĄDU W SILNIKU 1.6 TI O KODZIE HXDA, SIDA JEST REALIZOWANY ZA POMOCĄ PASKA ROZRZĄDU. PODCZAS JEGO WYMIANY
MOGĄ POWSTAĆ ISTOTNE BŁĘDY WYNIKAJĄCE Z NIEPRAWIDŁOWEGO MONTAŻU. ABY OPERACJA TA PRZEBIEGŁA BEZPROBLEMOWO, EKSPERCI
CONTINENTAL POWER TRANSMISSION GROUP PRZEDSTAWIAJĄ SZCZEGÓŁOWĄ INSTRUKCJĘ, W KTÓREJ „KROK PO KROKU” WYJAŚNIAJĄ
PROCEDURĘ PRAWIDŁOWEJ WYMIANY PASKA.
fot. dostawcy
D
zięki funkcjonalnemu wnętrzu, Ford
Focus C-Max spełnia wszelkie obec-
ne wymagania auta rodzinnego, jak
również auta do małego biznesu. Popular-
ność swoją zdobył m.in. dzięki zastosowa-
niu nowoczesnych jednostek silnikowych.
Silniki benzynowe dostarczane do tych po-
jazdów charakteryzują się długą żywotno-
ścią, a dzięki ich popularności dostępność
części na rynku jest nieograniczona.
PRACE PRZYGOTOWAWCZE:
Zidentyfikować pojazd przy użyciu
kodu silnika.
Odłączyć akumulator pojazdu.
Nie obracać wału korbowego lub wałka
rozrządu, gdy pasek rozrządu został
ściągnięty.
Wykręcić świece zapłonowe, aby
można było łatwiej obracać silnikiem.
Obracać silnik w normalnym kierunku
obrotów (w prawo).
Obracać silnik TYLKO kołem zębatym
wału korbowego, a nie innymi kołami
zębatymi.
Zwrócić uwagę na wszystkie momenty
dokręcania.
Podnieść i podeprzeć przód pojazdu,
aby odprężyć przednie mocowanie
(poduszkę)
UWAGA:
Przed odłączeniem akumulatora,
zapisać lub zapamiętać kod radia.
DEMONTAŻ:
Zdjąć koło przednie prawe i osłonę
błotnika, zbiornik układu wspomagania
(nie odłączać przewodów) i alternator,
paski napędu pomocniczego (uwaga:
są to paski elastyczne!). Aby usunąć
paski elastyczne, należy je przeciąć
nożem lub szczypcami, lub usunąć za
pomocą specjalnego paska z zestawu
narzędzi Conti
®
Uni Tool Elast.
Zdemontować pokrywę, rozrusznik,
złącze wielowtykowe wyłącznika
ciśnieniowego wspomagania układu
kierowniczego, zbiornik wyrównawczy
płynu chłodzącego (nie odłączać węży),
koło pasowe pompy wody, prawą
poduszkę silnika wraz z uchwytem,
a następnie usunąć górną osłonę paska
rozrządu, zaślepkę z boku bloku silnika
(zdj. 1 i 2).
PRAWIDŁOWY MONTAŻ WYMAGA
ZASTOSOWANIA NASTĘPUJĄCYCH
NARZĘDZI SPECJALNYCH:
1.
blokada wałków rozrządu
– OE (303-1097)
2.
trzpień ustalający położenie wału
korbowego – OE (303-748)
3.
blokada koła zamachowego
– OE (303-393) + OE (393-393-02)
4.
uchwyt koła pasowego wału
korbowego – OE (205-072)
5.
trzpień blokujący rolki napinającej
– OE (303-1054)
CZAS WYMIANY
WYNOSI 2,9 GODZINY.
PRODUCENT ZALECA SPRAWDZENIE
I, JEŚLI TO KONIECZNE, WYMIANĘ
PASKA ROZRZĄDU CO 160 TYS. KM,
LUB PRZED UPŁYWEM 8 LAT.
WSKAZÓWKA:
Jeśli pasek rozrządu jest
wymieniany, napinacz, rolka
prowadząca i pompa wody również
powinny zostać wymienione.
Mimo, iż pompa wody napędzana
jest paskiem wielorowkowym,
a nie paskiem rozrządu, jednak
w tym silniku napinacz paska
rozrządu jest zamocowany do
pompy wody. W przypadku
późniejszego uszkodzenia pompy
wody, procedura wymiany musi
być powtórzona przy użyciu
nowych części, ponieważ Ford
zabrania ponownego użycia starego
paska rozrządu w takiej sytuacji.
Konieczne jest, aby zmienić pompę
wody, jako część zestawu, w celu
uniknięcia późniejszych awarii
i niepotrzebnych kosztów.
zdj. 1
zdj. 2
PORADNIK
18