KIEDY TARCZE SĄ ZUŻYTE...
Większość kierowców nie sprawdza grubo-
ści tarcz, dlatego warto im zasygnalizować,
że tarcze o swoim stanie przypomną się
same! Symptomami niesprawnych już tarcz
będą np.: drgania kierownicy, pulsowanie
pedału hamulca, drgania elementów zawie-
szenia lub nawet całego nadwozia, pogor-
szenie skuteczności hamowania, niepoko-
jące dźwięki, głównie z okolicy kół.
PAMIĘTAJ!
Przy wymianie klocków ważne jest
sprawdzenie stanu tarcz – te z licznymi,
głębokimi rysami czy rowkami oraz
grubością mniejszą niż wskazana przez
producenta, należy wymienić. Jeżeli tarcze
hamulcowe mają na swojej powierzchni
wyraźne przebarwienia, powstałe w wyniku
przegrzania, to mogą też nie być idealnie
płaskie. A to ma wpływ na długość drogi
hamowania.
Grubość tarczy hamulcowej ma także
ogromny wpływ na jej zdolność do
akumulacji temperatury. Cieńsza tarcza
będzie miała wpływ na temperaturę pracy
podczas hamowania, która doprowadzi do
spadku skuteczności hamowania lub nawet
deformacji tarczy.
KLOCKI HAMULCOWE W WIELU
SAMOCHODACH MONTOWANE
SĄ TYLKO Z PRZODU, A PRZY
TYLNEJ OSI ZNAJDZIEMY WTEDY
HAMULCE BĘBNOWE. SAMOCHODY
WYPOSAŻONE W MOCNIEJSZY
SILNIK, MAJĄ ZAZWYCZAJ TARCZE
HAMULCOWE NA WSZYSTKICH
CZTERECH KOŁACH.
DO SPOKOJNEJ JAZDY
Takie gładkie tarcze wystarczają
do zapewnienia bezpiecznej jazdy
większości modeli aut. Zapewniają
też dłuższą żywotność klocków
hamulcowych, na skutek łagodniejszej
reakcji na naciśnięcie pedału
hamulca.
PODZIEL SIĘ WIEDZĄ
Aby łatwiej określić moment, kiedy należy
wymienić tarcze hamulcowe, warto
przypomnieć sobie poprzednie wymiany
klocków hamulcowych. Przy zakupie auta
używanego należy uzyskać od poprzedniego
właściciela informacje kiedy sprawdzał
układ hamulcowy i jakich dokonywał
tam czynności serwisowych. Zwykle
jedna tarcza wytrzymuje dwa razy dłużej
niż klocek – w niektórych przypadkach
nawet trzy razy dłużej. Klocki hamulcowe
stanowią więc dobry punkt odniesienia,
jeśli nie pamiętamy, kiedy po raz ostatni
wymienialiśmy tarcze.
…A KIEDY KLOCKI HAMULCOWE SĄ
ZUŻYTE?
Warto też przypomnieć klientowi, że
większość klocków jest wyposażona
w specjalne blaszki, które w przypad-
ku zużycia klocków, w trakcie hamo-
wania zaczną wydawać metaliczny
dźwięk, co oznacza, że już nadają się
do wymiany. Część nowoczesnych
aut wyższej klasy może być wypo-
sażona w specjalny system, który in-
formuje kierowcę, że trzeba wymienić
klocki hamulcowe. Wówczas na desce
rozdzielczej zapala się ostrzegawcza
lampka.
6
BEZPIECZNIK