Background Image
Previous Page  8 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 8 / 36 Next Page
Page Background

TECHNIKA JAZDY

Szacuje się, że tarcze powinny wytrzymać

od 40 do 70 tys. km. W zależności od spo-

sobu i techniki jazdy te interwały mogą być

też krótsze lub dłuższe. Tylko od techniki

jazdy kierowcy zależy, jaki dystans bez wy-

miany tarcz, pokona samochód.

Do najbardziej oczywistych sygnałów alarmo-

wych należą: obniżona skuteczność hamo-

wania, piski słyszane podczas hamowania,

drganie pedału hamulca czy odbijanie go,

a wreszcie drgania kierownicy albo całego

zawieszenia. Wskazują one na poważny

problem: tarcza lub tarcze prawdopodobnie

uległy odkształceniu i wymagają natychmia-

stowej wymiany.

Częstotliwość wymiany klocków zależy od

wielu czynników. Jeżeli auto jeździ tylko po

mieście, to zużycie elementu następuje zwy-

kle po około 30 tys. km. Trochę lepiej mają

kierowcy, którzy korzystają z samochodu do

DO SPORTOWEJ JAZDY

Tarcze i klocki dla aut o wysokich osiągach. Praktyczną

eliminację niebezpiecznego zjawiska fadingu

zapewniają tarcze hamulcowe z otworami

i nacięciami na ich powierzchni. Ich zadaniem

jest uniemożliwianie powstawania poduszki

gorących gazów pomiędzy tarczami,

a okładzinami klocków hamulcowych. Gorące

gazy są odprowadzane na bieżąco przez

odpowiednio przygotowane otwory i nacięcia.

Takie tarcze zapewniają też wyższą skuteczność

hamowania w czasie deszczu. Woda nie gromadzi

się na ich powierzchni i tym samym zapewniony

jest optymalny kontakt klocków z powierzchnią tarczy.

dłuższych przejazdów. W takim wypadku

żywotność klocków może się wydłużyć na-

wet dwukrotnie – do 60 tys. km. Zawsze

jednak należy obserwować zachowanie

samochodu.

NIEEFEKTYWNE HAMOWANIE

Objawy zużycia klocków hamulcowych są

dość charakterystyczne. Hamowanie staje

się nieefektywne. Dobry kierowca zauważy,

że jego pojazd nie zatrzymuje się tak szyb-

ko, jak zwykle lub nierównomierna praca

hamulców ściąga auto na boki. Do tego

dochodzą jeszcze nieprzyjemne dźwię-

ki, jakie wydaje tarcie metalu o metal.

Jeżeli okładzina się wytrze, po tar-

czy będzie się przesuwać fundament

klocka. Tarcza hamulcowa pracująca

w takich warunkach szybko ulegnie

zniszczeniu i cena wymiany klocków

powiększy się o koszt nowej tarczy.

FADING – CO TO TAKIEGO?

Jest to zjawisko zanikania siły

i tym samym skuteczności hamowania

spowodowane silnym rozgrzewaniem się

zarówno klocków, jak i tarcz hamulcowych.

Droga hamowania wydłuża się wtedy

nawet o 2–3 metry. Taka zmiana długości

drogi hamowania następuje zwykle

podczas długotrwałej jazdy w korku lub

w czasie podróżowania w górach, gdy

często używamy hamulców podczas

zjazdu ze wzniesień. W czasie takiej jazdy

trzeba szanować hamulce i gdy tylko

można, zaleca się hamować silnikiem

i odpowiednio redukować biegi. Zjawisko

fadingu następuje najczęściej przy

temperaturze klocków hamulcowych

przekraczającej 200°C. W wysokich

temperaturach, pomiędzy tarczami

i klockami powstaje warstwa rozgrzanych

gazów. Utrudniają one mocne dociśnięcie

klocków do tarcz. W skrajnych wypadkach

może dojść również do zagotowania się

płynu hamulcowego. Powstające w nim

pęcherzyki gazu, uniemożliwiają uzyskanie

właściwego ciśnienia potrzebnego do

dociśnięcia klocków do tarcz.

8

BEZPIECZNIK