TECHNIKA JAZDY
Szacuje się, że tarcze powinny wytrzymać
od 40 do 70 tys. km. W zależności od spo-
sobu i techniki jazdy te interwały mogą być
też krótsze lub dłuższe. Tylko od techniki
jazdy kierowcy zależy, jaki dystans bez wy-
miany tarcz, pokona samochód.
Do najbardziej oczywistych sygnałów alarmo-
wych należą: obniżona skuteczność hamo-
wania, piski słyszane podczas hamowania,
drganie pedału hamulca czy odbijanie go,
a wreszcie drgania kierownicy albo całego
zawieszenia. Wskazują one na poważny
problem: tarcza lub tarcze prawdopodobnie
uległy odkształceniu i wymagają natychmia-
stowej wymiany.
Częstotliwość wymiany klocków zależy od
wielu czynników. Jeżeli auto jeździ tylko po
mieście, to zużycie elementu następuje zwy-
kle po około 30 tys. km. Trochę lepiej mają
kierowcy, którzy korzystają z samochodu do
DO SPORTOWEJ JAZDY
Tarcze i klocki dla aut o wysokich osiągach. Praktyczną
eliminację niebezpiecznego zjawiska fadingu
zapewniają tarcze hamulcowe z otworami
i nacięciami na ich powierzchni. Ich zadaniem
jest uniemożliwianie powstawania poduszki
gorących gazów pomiędzy tarczami,
a okładzinami klocków hamulcowych. Gorące
gazy są odprowadzane na bieżąco przez
odpowiednio przygotowane otwory i nacięcia.
Takie tarcze zapewniają też wyższą skuteczność
hamowania w czasie deszczu. Woda nie gromadzi
się na ich powierzchni i tym samym zapewniony
jest optymalny kontakt klocków z powierzchnią tarczy.
dłuższych przejazdów. W takim wypadku
żywotność klocków może się wydłużyć na-
wet dwukrotnie – do 60 tys. km. Zawsze
jednak należy obserwować zachowanie
samochodu.
NIEEFEKTYWNE HAMOWANIE
Objawy zużycia klocków hamulcowych są
dość charakterystyczne. Hamowanie staje
się nieefektywne. Dobry kierowca zauważy,
że jego pojazd nie zatrzymuje się tak szyb-
ko, jak zwykle lub nierównomierna praca
hamulców ściąga auto na boki. Do tego
dochodzą jeszcze nieprzyjemne dźwię-
ki, jakie wydaje tarcie metalu o metal.
Jeżeli okładzina się wytrze, po tar-
czy będzie się przesuwać fundament
klocka. Tarcza hamulcowa pracująca
w takich warunkach szybko ulegnie
zniszczeniu i cena wymiany klocków
powiększy się o koszt nowej tarczy.
FADING – CO TO TAKIEGO?
Jest to zjawisko zanikania siły
i tym samym skuteczności hamowania
spowodowane silnym rozgrzewaniem się
zarówno klocków, jak i tarcz hamulcowych.
Droga hamowania wydłuża się wtedy
nawet o 2–3 metry. Taka zmiana długości
drogi hamowania następuje zwykle
podczas długotrwałej jazdy w korku lub
w czasie podróżowania w górach, gdy
często używamy hamulców podczas
zjazdu ze wzniesień. W czasie takiej jazdy
trzeba szanować hamulce i gdy tylko
można, zaleca się hamować silnikiem
i odpowiednio redukować biegi. Zjawisko
fadingu następuje najczęściej przy
temperaturze klocków hamulcowych
przekraczającej 200°C. W wysokich
temperaturach, pomiędzy tarczami
i klockami powstaje warstwa rozgrzanych
gazów. Utrudniają one mocne dociśnięcie
klocków do tarcz. W skrajnych wypadkach
może dojść również do zagotowania się
płynu hamulcowego. Powstające w nim
pęcherzyki gazu, uniemożliwiają uzyskanie
właściwego ciśnienia potrzebnego do
dociśnięcia klocków do tarcz.
8
BEZPIECZNIK