SZACUJE SIĘ, ŻE NA RYNKU JEST PONAD 4 TYS. MODELI POJAZDÓW Z SYSTEM START-STOP.
SERCEM TEGO SYSTEMU JEST AKUMULATOR, KTÓRY WYMAGA REGULARNEJ KONTROLI NP.
PODCZAS RUTYNOWYCH CZYNNOŚCI SERWISOWYCH, A CZASEM TAKŻE I WYMIANY NA NOWY.
T
o właśnie wymiana akumulatora jest
dla wielu mechaników problematycz-
na. Rzeczywiście, w niektórych po-
jazdach jest skomplikowana i czasochłon-
na, ale przy dostępie do szczegółowych
instrukcji, wiedzy i odpowiednich narzędzi,
nie będzie sprawiała kłopotu.
DOBÓR WŁAŚCIWEGO AKUMULATORA
Systemy Start-Stop dzielimy na podsta-
wowe i zaawansowane. W obu sytuacjach
zadanie systemu sprowadza się w głównej
mierze do ograniczania emisji CO
2
poprzez
wstrzymywanie pracy silnika w momencie
zatrzymania pojazdu i ponowne jego uru-
chomienie w celu kontynuacji jazdy. Na
szczególną uwagę zasługuje jednak za-
awansowany system Start-Stop, którego
AKUMULATORY
w pojazdach z systemem
START & STOP
funkcjonalność została wzbogacona o aku-
mulację dodatkowej energii pochodzącej
z drogi hamowania (proces rekuperacji),
alternator ograniczający ładowanie aku-
mulatora w momencie przyspieszania oraz
inne układy ograniczające zużycie paliwa.
W obu systemach należy stosować jedynie
akumulatory wyprodukowane w technologii
EFB lub AGM. Zastosowanie konwencjo-
nalnego akumulatora w pojeździe z sys-
temem Start-Stop powoduje jego „przed-
wczesne zużycie” w okresie od 3 tygodni
do 5 miesięcy.
Clarios dostarcza do pojazdów z systemem
Start-Stop akumulatory VARTA, których
technologia bazuje na wieloletniej współ-
pracy z producentami OEM, zapewniając
poprawność funkcjonowania pojazdów.
Akumulatory VARTA Blue Dynamic EFB
są przeznaczone do podstawowej funkcji
Start-Stop. W ich budowie zastosowano
grubsze płyty wzmocnione specjalną po-
włoką z poliestru, dzięki czemu osiągnięto
dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną
w porównaniu do akumulatorów konwen-
cjonalnych. Przy wyłączonym silniku zaopa-
trują w prąd wszystkie odbiorniki i gwaran-
tują ponowne uruchomienie silnika w ciągu
ułamków sekundy.
Akumulatory VARTA Silver Dynamic AGM,
w których budowie zastosowano separato-
ry z włókna szklanego, całkowicie absor-
bujące elektrolit, są przeznaczone do po-
jazdów wyposażonych w zaawansowany
system Start-Stop.
fot. dostawcy
10
Z RYNKU