INTER-NEWS
NASI DOSTAWCY
Z racji rozpoczętego sezonu zimowego po-
stanowiliśmy poruszyć jeden z najczęściej
bagatelizowanych problemów regularnej wy-
miany śrub mocujących koło. Bagatelizowa-
nie ryzyka związanego ze zbyt słabo lub zbyt
mocno dokręconymi śrubami koła, związane
jest z niebezpieczeństwem urwania się koła
lub uszkodzeniem felgi. Podczas wielokrot-
nego dokręcania śrub koła z różnymi siła-
mi, gwint śruby i piast ulega wypracowaniu.
Dodatkowo przy każdorazowym dokręceniu
lub luzowaniu śrub (nakrętek) powierzch-
nia gwintu ulega wytarciu - odkształceniu,
zwiększa się współczynnik tarcia w samym
gwincie, jak również między łbem śruby a
otworem felgi. Następstwem zwiększonego
współczynnik tarcia w w/w momentach jest
to, że klucz dynamometryczny zbyt wcześnie
sygnalizuje nam moment dokręcenia koła.
W takiej sytuacji niemożliwe jest dokręcenie
śrub kół z właściwą siłą, którą podaje nam
producent pojazdu (patrzywykres ).
W przypadku rdzewiejącego, zabrudzonego
lub uszkodzonego gwintu śruby i piasty koła,
współczynnik tarcia gwałtownie rośnie, powo-
dując w rezultacie spadek momentu dokręce-
nia (patrz rysunek 1 i rysunek 2 ).
W przypadku smarowania gwintów śrub lub
nakrętek występuje efekt odwrotny. Współ-
czynnik tarcia spada, przez co nawet przy za-
stosowaniu klucza dynamometrycznego śru-
by (nakrętki) dokręcane są ze zbyt dużą siła.
W przypadku dokręcania śrub koła bez użycia
klucza dynamometrycznego możemy śmiało
założyć, że śruby (nakrętki) będą dokręcone
ze zbyt dużą siłą (momentemwNm). Efektem
tego jest rozciągnięcie się śrub i uszkodzenie
gwintów (patrz rysunek 3).
Przedkażdymdokręceniemkołanależyspraw-
dzić stan gwintów śrub (nakrętek), gwintów
w piaście. W przypadku wystąpienia rdzy lub
uszkodzeń połączeń gwintowych zaleca się
wymianę kompletu śrub lub nakrętek. Jeśli
gwint piasty koła uległ uszkodzeniu, jesteśmy
zmuszeni wymienić całą piastę. Podsumowu-
jąc omawiane zagadnienie koniecznym jest
przy każdorazowym odkręceniu śrub spraw-
dzenie ich stanu oraz stosowanie się do sił
dokręcenia zalecanych przez producenta po-
jazdu.
Śruby oraz nakrętki kołamarki SWAG dostęp-
nesąwoddziałachorazmagazyniecentralnym
Inter-Team.
Do przygotowani materiału użyto broszury technicznej
SWAG.
To tylko śruba?
Rys. 1
Rys. 2
Rys. 3
Przebieg siły naprężającej
Ilość dokręceń
Siła dociągająca kN (średniawartość 5 śrub)