Inter-News - page 32

Gwóźdźwpodkowie
czyli znaczenie
filtra paliwa
Jednak tonieopony, nieuszczelki bez silikonu,
ani nawet letni płyn w zbiorniku nie stanowią
zimą takiego problemu, jak milczący silnik
lub jego znacznie obniżone osiągi. Wie o tym
każdy, doświadczony przez zimę, właściciel
samochodu z silnikiemwysokoprężnym. Zima
stanowi wyzwanie dla silników diesla i ich
układów zasilania paliwem. Nieodzownym ele-
mentem tego układu jest filtr paliwa.
Olej napędowy nie jest, wbrew pozorom, sub-
stancją jednorodną. Zawiera wiele zanieczysz-
czeń, które są pozostałościami procesów
produkcji i dystrybucji. Zanieczyszczenia w
paliwie tocząstki pyłów, produktykorozji zbior-
ników, wytrącające się z paliwa parafiny, woda
oraz żyjące w niej mikroorganizmy. Łatwo za-
tem wyobrazić sobie, jak niewiele trzeba, by
doprowadzić z czasem do przedwczesnego
zużycia precyzyjnych elementów układu wtry-
skowego silnika spalinowego. Zapobiega temu
właśnie filtr paliwa, którego zadaniem jest po-
wstrzymanie wszystkich szkodliwych cząstek
zawartych w paliwie przed przedostaniem się
do komory spalania.
Jako jedno z groźnych zanieczyszczeń paliwa
wymieniona została woda. Filtr paliwa, oprócz
usuwania zanieczyszczeń stałych, wykonuje
również pracę polegającą na odseparowywa-
niu wody zawartej w paliwie. W tym celu wy-
korzystuje się niekiedy zjawisko sedymentacji,
polegające na opadaniu kropel wody w osad-
nikachw efekcie działania grawitacji. Skutecz-
niejszym rozwiązaniem jest wykorzystywanie
zjawiska koalescencji, które polega na wy-
dzielaniu się kropel wody podczas przepływu
przez przegrodę filtracyjną. Odseparowana w
ten sposób woda gromadzi się na dnie pusz-
ki i zazwyczaj usuwa się ją przez odkręcenie
korka spustowego. Filtry niektórych typów
wyposażone są w specjalne czujniki, których
zadaniem jest sygnalizowanie konieczności
usunięciawody z filtra.
Jak wspomniano, w separatorze gromadzi się
woda. Należy zatem pamiętać o jej regularnym
usuwaniu, gdyż jej nadmiar możew skrajnych
przypadkach doprowadzić do zablokowania
przepływu paliwa, czego efektem są proble-
my z zapłonem i pogorszone osiągi silnika.
Jeżeli natomiast woda nie zostanie usunięta,
wówczas zimą zamarznie i zablokuje przepływ
paliwa. Niektóre filtry nie zostały wyposażone
w korek spustowy i w takich sytuacjach zale-
ca się ich wymianę przed nadejściem okresu
zimowego.
Wspomnieliśmy również o parafinie, która
wytrąca się z oleju napędowego w ujemnych
temperaturach. Zagrożenie płynące ze strony
parafiny ilustruje najlepiej norma PN-EN 590,
która precyzuje wymagania jakościowe dla
benzyn silnikowych oraz oleju napędowego.
Określa ona temperaturę zablokowania zimne-
go filtra CFPP (z angielskiego: Cold Filter Plug
Point). Temperatura zablokowania zimnego fil-
tra to temperatura, przy której wytrącające się
cząstki parafiny zatykają zastosowanyw filtrze
materiał filtracyjny, co w efekcie blokuje prze-
pływ paliwa.
Początkowymi objawami niedrożności filtra
paliwa będą trudności z zapłonem, nierów-
nomierna praca silnika na biegu jałowym oraz
pogorszone osiągi. Poważne zapchanie filtra
może doprowadzić nawet do awarii silnika na
skutek niemożności doprowadzenia paliwa do
komory spalania. W skrajnych przypadkach
silnikmożew ogóle nie dać się uruchomić lub
utraci moc w stopniu, który może zagrażać
bezpieczeństwu kierującego i pasażerów. Za-
pchany filtr paliwa może być także przyczyną
spóźnienia do pracy, na spotkanie, czy długie-
go uruchamiania pojazdu zimą.
Czynności umożliwiające zapobieganie wyżej
opisanymsytuacjomniewiążąsięani zpoważ-
nymi nakładami czasowymi, ani finansowymi.
Należy zacząć od gruntownego przeglądu ele-
mentów układu zasilania paliwemprzed nadej-
ściem okresu zimowego. Szczególną uwagę
należy zwrócić na sprawność podgrzewaczy
i zaworów regulacyjnych, które wpływają na
temperaturę paliwa w układzie. Niebagatelne
znaczenie ma także stopień zużycia elemen-
tów filtrujących. Jeżeli niemamy pewności, w
jakim stopniu zużyty jest filtr – jak często ma
tomiejsce po zakupie samochodu używanego
– zaleca się jego profilaktyczną wymianę. Ko-
lejnym czynnikiem jest stosowanie oleju napę-
dowego wysokiej jakości (zimowego). Należy
również często poddawać kontroli zarówno
filtr, jak i separator, w celu usunięcia oddzie-
lonej od paliwa wody. Wymiana filtra paliwa
w okresie poprzedzającym nadejście mrozów
wyeliminuje ryzyko wystąpienia trudności
związanych z uruchomieniem auta na skutek
zapchania starego filtra.
WIX-FILTRON jest liderem na polskim rynku
producentów filtrów. Dostarcza filtry na naj-
bardziej wymagające rynki i jest partnerem
wielu wiodących producentów samochodów.
W przypadku najbardziej zaawansowanych
konstrukcyjnie filtrów paliwa WIX-FILTRON
opracowuje instrukcje wymiany/montażu. Ta-
kie instrukcje, dostępne równieżw katalogach,
stanowią istotną pomoc dla osób dokonują-
cychwymiany i są źródłem informacji niezbęd-
nych do prawidłowegomontażu.
Doświadczeni użytkownicy pojazdówmogą te
czynności wykonywać samodzielnie, jednakw
przypadku najmniejszych wątpliwości należy
zlecać takie zadania wyspecjalizowanym ser-
wisom i warsztatom, które prowadzą sprzedaż
filtrówWIX-FILTRON.
INTER-NEWS
NASI DOSTAWCY
Zima to czas, kiedywiele podzespołów i części samochodowychwystawianych jest na ciężką
próbę. Opony wymieniamy na zimowe, uszczelki w drzwiach smarujemy silikonem. Płyn do
spryskiwania szyb zmieniamy na zimowy. Jeśli pominiemy którąś z tych czynności, zima da
nam srogą nauczkę.
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...44
Powered by FlippingBook