Inter-News - page 22

INTER-NEWS
NASI DOSTAWCY
Wzorowy proces
produkcyjny
Każdy z nas - kierowców przynajmniej raz
w życiu miał okazję kupować klocki hamul-
cowe do swojego samochodu. Decydując się
na zakup konkretnego produktu kierujemy się
różnorakimi kryteriami. Należą do nich nie-
wątpliwie: cena, jakość, dostępność, serwis
itd. Coraz częściej jako Klienci interesujemy
się również nie tylko materiałami, z których
jest zbudowany produkt ale i technologią jego
wytwarzania. Dlatego dziś chcemy Państwu
przybliżyć proces produkcyjny klocków ha-
mulcowychhiszpańskiejmarki Remsa - jedne-
go z czołowych producentów układów hamul-
cowychw Europie i na świecie.
Proces produkcji rozpoczyna się od przyjęcia
i skompletowania niezbędnychmateriałów.
W ich skład wchodzą surowce chemiczne,
metaloweoraz akcesoria. Tepierwsze są kom-
ponowanew odpowiednich proporcjach, a na-
stępnie poddawane procesowi mieszania.
W tym miejscu należy podkreślić fakt, iż su-
rowce są całkowicie pozbawione metali cięż-
kich jak azbest i cynk, a ich miejsce zajęły
komponenty organiczne na bazie kauczuku,
żywic fenolowych, włókien kewlaru, celulo-
zy oraz składników syntetycznych z grupy
grafitów. Specjaliści z centrum badań Remsa
w Pampelunie wzorując się na produktach OE
opracowali kilkanaście składów mieszanek,
które są stosowane w zależności od rodzaju
i przeznaczenia auta. Po wymieszaniu suro-
wiec trafia do formy, kształtującej wygląd póź-
niejszej okładziny ciernej. W tym samym cza-
sie w innym procesie produkcyjnym powstają
metalowe podkładki, wycinane na prasie, bę-
dące podstawą klocka oraz akcesoria w po-
staci nakładek antywibracyjnych „SHIM” pro-
dukowanych z kompozytów stali oraz gumy.
Po odtłuszczeniu i nałożeniu kleju, metalowe
podkładki trafiają do prasy wypalającej, gdzie
następuje uformowanie i spojenie zmieszanką
cierną, a takżeutwardzeniewstępniepowstałe-
go produktu. Następniew procesie szlifowania
i wierceniausuwasię zbędnymateriał oraz for-
mujeostatecznykształt nieuzbrojonegoklocka,
wraz z niezbędnymi otworami (np.: na czujnik
hamulcowy).Kolejnymniezwykleważnympro-
cesemwprodukcji jest pięciokrotnewypalanie
okładziny klocka metodą SCORCHING (wy-
palanie w piecu płomieniami na wskroś) przy
jednoczesnym nacisku, równym jednej tonie.
Na skutek tej operacji, materiał cierny zosta-
je pozbawiony gazów powstałych w procesie
technologicznym, a w konsekwencji likwiduje
efekt poślizgu podczas hamowania (tzw. fa-
ding). Większość producentów klocków sto-
suje tąmetodę, jednakże zewzględu na koszty
z tym związane wykonują ją powierzchniowo,
co niechybnie wpływa na parametry technicz-
ne oraz jakość końcowego produktu. W kolej-
nym etapie produkt jest malowany, osuszany
anastępnie kierowanydomontażuakcesoriów
takich jak: nakładki antywibracyjne „SHIM”
(wraz z nadrukiem), czujniki oraz blaszane ele-
mentymontażowe.
Ostatnimprocesemkończącymprodukcje, jest
pakowanie produktów, ułożenie na paletach
i przewiezienie do magazynów wyrobów go-
towych w centrum logistycznym znajdującym
się na terenie fabryki Remsa.
Opisany schemat produkcji odpowiada na
wyzwania jakie przed producentami stawia
w ostatnich latach rynek. Konieczność spro-
stowania unijnym przepisom ECE R-90, wy-
korzystanie najnowszych technologii ale rów-
nież komponentów sprzyjających środowisku
to elementy, które wyznaczają ścieżkę badań
i rozwoju procesów produkcyjnychwREMSA,
które są godne naśladowania.
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...44
Powered by FlippingBook