INTER-NEWS
WARSZTAT
Bądźmy bezpieczni na drodze
W trosce o bezpieczeństwo użytkowników
dróg od 1 listopada 2014 roku zgodnie
z rozporządzeniem unijnym 661/2009 roku,
wszystkie nowesamochodyosobowe kat.M1
sprzedawane od tej daty na terenie Unii Eu-
ropejskiej muszą być wyposażone w system
TPMS.
System TPMS – systemmonitoringu ciśnienia
w oponachma za zadanie spełniać następują-
ce funkcje:
• Zwiększyć bezpieczeństwo jazdy – opony
z niskim ciśnieniem są istotnym czynnikiem
powodującymwypadki drogowe.
• Zapobiegać zwiększonemu zużyciu paliwa
spowodowanego niewłaściwym ciśnieniem
w oponach –wzrost zużycia paliwa może
sięgać nawet 4%.
• Zapobiegać zwiększonemu zużyciu ogumie-
nia spowodowanego zmniejszonym ciśnie-
niem w oponach-okres żywotności opony
może być skrócony nawet o 45%.
• Na dzieńdzisiejszy koncerny samochodowe
oferują dwa rodzaje systemów montowa-
nychw pojazdach:
• Pośredni system TPMS (pasywny)
• Bezpośredni system TPMS (aktywny)
Pośredni system monitorowania ciśnienia
w oponach niewykorzystuje czujników ciśnie-
nia, lecz opierasięnaanaliziesygnałów z czuj-
ników prędkości obrotowej kół- ABS/ESP.
Spadek ciśnienia w kole zmniejsza promień
opony - zatem jego prędkość obrotowawzra-
sta tak, żeby dostosować do prędkości tocze-
nia pozostałych kół, a system sygnalizuje nie-
prawidłowe ciśnienie odpowiednią kontrolką
ostrzegawczą na desce rozdzielczej.
System ten jest oszczędny, leczwykazujepew-
newady i ograniczenia, którepowodują , żenie
zostałyspełnioneminimalnewymaganiaodno-
śnie czułości systemu i czasu reakcji - system
TPMSmusi być w stanie wykryć 20% spadek
ciśnienia (albo spadek o 1.5 bar, zależnie od
tego która wartość jest wyższa) w oponie
wciągu10minut (dla jednego koła) lub60mi-
nut (więcej niż jednego).
Wpraktyceoznacza to wycofanieukładówpa-
sywnychw nowych samochodach.
Bezpośredni system monitorowania ciśnienia
w oponach jest konstrukcją bardziej złożoną.
Układ wykorzystuje czujniki ciśnienia i tem-
peratury które znajdują sięwewnętrzu każdej
opony i przymocowane są do korpusu zawo-
ru.
Czujnik przesyła okresowo i w sposób bez-
przewodowy dane dotyczące ciśnienia i tem-
peratury do specjalnej centralki zamontowanej
w samochodzie.
Układy aktywne TPMS wymagają zwrócenia
znaczniewiększej uwagi imaksymalnej ostroż-
ności ze stronywulkanizatora podczas sezo-
nowej wymiany lub bieżącej naprawy opony,
zewzględu na obecność czujników.
Zasada działania systemu wymusza posiada-
nie specjalnych przyrządów do programowa-
nia czujników TPMS.
Prawidłowe czynności obsługowe powinny
wyglądać następująco:
• Kontrola zaworu przy każdej wymianie koła,
aby zapobiec jego zużyciu.
• Dlanowychopon: nowa konfiguracjaczujni-
ków do pojazdu w sytuacji gdy są używane
nowe czujniki (nowy ID czujnika) bądź na-
stępuje zmiana położenia kół.
Podczas wymiany opony należy dokładnie
sprawdzićpoziomnaładowaniabaterii czujnika
- jeśli jest niezadowalający, wymienić czujnik.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych
klientówprzygotowaliśmy szerokąofertęprzy-
rządów do obsługi TPMSwwersji samodziel-
nej oraz przystosowanych do współpracy ze
znanymi testerami diagnostycznymi.
W swoje ofercie posiadamymoduły TPMS do
testerów ATE Contisys, moduły TPS KEY do
urządzeń AXONE, jak również TPA 200 firmy
Bosch.
Z urządzeń w wersji samodzielnej polecamy
urządzeniaMagnetti Marelli, RemaProfiler, czy
TEXA TPS, AXONES TPS.
Szczegóły oferty handlowej dostępne są u lo-
kalnych przedstawicieli handlowych.
Promocyjny leasingna
urządzeniaBosch
Leasing to korzystne i bezpieczne
rozwiązanie dla Twojej firmy:
• atrakcyjnewarunki finansowe,
• korzyści podatkowe,
• zabezpieczeniem jest przedmiot leasingu,
• proste procedury -minimum formalności,
• zminimalizowany czas oczekiwania na de-
cyzję o przyznaniu finansowania,
• zwiększenie płynności finansowej przedsię-
biorstw korzystających z leasingu poprzez
rozłożeniewczasie zaangażowaniaśrodków
własnych,
• możliwość podpisaniawniosku leasingowe-
gow siedzibie klienta,
• minimalne koszty leasingowania:
• 103%
nawszystkie testery diagnostycz-
ne Bosch KTS z oprogramowaniem ESI
[tronic] 2.0, umowa na 36miesięcy
• 107%
na wybrane modele urządzeń do
badania podwozia FWA oraz do serwisu
ogumienia , umowa na 48miesięcy
Najpierw inwestuj
– później zapłacisz!
Szczegółydotyczące leasingudostępneuTwo-
jego opiekuna handlowego Inter Team