Land Rover zaprezentował nowego Discovery
Sport – najbardziej wszechstronnego kompak-
towego SUV-a klasy Premium i pierwszego
przedstawiciela nowej rodziny modeli Disco-
very. Samochód oferuje układ foteli 5+2 oraz
duży bagażnik. Debiutują w nim liczne inno-
wacje Land Rovera, takie jak wielowahaczo-
wa tylna oś nowej generacji, zaawansowana
poduszka powietrzna chroniąca pieszych,
zupełnie nowy system multimedialny z ekra-
nem dotykowym oraz nowoczesna, wykonana
z wysokowytrzymałej stali, stali borowej i lek-
kiego aluminium konstrukcja nadwozia. Takie
zestawienie materiałów nadwozia zapewnia
mocną, sztywną i lekką podstawę dla znako-
mitej dynamiki i osiągów orazwysokiej sztyw-
ności skrętnej. Nowa tylna oś przyczynia się
do obniżenia hałasu we wnętrzu, a oparte na
niej kolumny tylnego zawieszenia w minimal-
nym stopniu wnikają do przestrzeni bagażo-
wej. Dzięki temu samochód dysponuje dużym
bagażnikiem i fotelami wukładzie5+2. Klienci
mają dowyboru kilkamocnych i oszczędnych
czterocylindrowych silników benzynowych
i wysokoprężnych, wersje z napędem na jed-
ną lub dwie osie oraz 9 biegową przekładnię
automatyczną lub 6 biegową przekładnię ma-
nualną. Model zaprojektowany i skonstruowa-
ny w centrum rozwoju Land Rover wWielkiej
Brytanii będzie produkowany w zakładach
wHalewood koło Liverpoolu.
(Fot. LandRover)
Nowy
Discovery
Sport
INTER-NEWS
AKTUALNOŚCI
Mercedes-Benz jako pierwszy producent sa-
mochodów wymienia stosowane dotychczas
wosobowychmodelach zsilnikami Diesla tłoki
aluminiowe (na zdjęciu z lewej strony) na tłoki
wykonane zwysokowytrzymałej stali (na zdję-
ciu z prawej strony).Wpołączeniu z unikatową
technologią powlekania gładzi cylindrowych
NANOSLIDE® przyczyniają się one do jeszcze
niższego zużycia paliwa i emisji spalin.
Stalowe tłoki można już spotkać w wielu po-
jazdach użytkowych, gdzie stosuje się je
wraz z żeliwnymi skrzyniami korbowymi. Tło-
ki aluminiowe przez lata upowszechniły się
natomiast w silnikachmontowanychw autach
osobowych. Zaprojektowane przez Mercedes
-Benz tłoki z wysokowytrzymałej stali dosko-
nale współpracują z lekkim kadłubem silnika
z aluminium.
Stal i aluminium znacząco różnią się własno-
ściami: stal wmniejszym od aluminium stop-
niu rozszerza się pod wpływem temperatury,
słabiej przewodzi ciepło, ado tego jest cięższa.
Choć w pierwszej chwili połączenie aluminio-
wego kadłuba ze stalowymi tłokami niewydaje
się korzystne, to inżynierowie Mercedes-Benz
odkryli możliwości wspólnego zastosowania
tych materiałów poprzez odpowiednie wyko-
rzystanie różniących ich cech.
W praktyce rozgrzany stalowy tłok rozsze-
rza się w stopniu czterokrotnie mniejszym od
jego aluminiowego odpowiednika i może być
ciaśniej osadzony w cylindrze. Wmiarę wzro-
stu temperatury pracy silnika wzrasta jednak
luz między nim a aluminiowym kadłubem, co
skutkuje mniejszym tarciem. A ponieważ na
zespół tłok-cylinder przypada 40-50 proc. tar-
cia mechanicznego, jego ograniczenie może
znacząco przyczynić się do poprawy osiągów.
Jak dotąd, stalowe tłoki nie były przystoso-
wane do pracy z aluminiowymi kadłubami.
Mercedes-Benz opracował nowy typ takich
tłoków - wykonanych z kutej, wysokowytrzy-
małej stali. Jako pierwszy otrzymał je model
E 350 BlueTEC z turbodieslem V6 zaopatrzo-
nym w aluminiową skrzynię korbową. Model
będzie legitymować się taką samą mocą jak
wcześniej - 190 kW (258 KM), ale jego zuży-
cie paliwa spadnie o około 3 %, do zaledwie
5,0 l/100 km. (Fot. Mercedes)
Tłoki ze stali