INTER-NEWS
AKTUALNOŚCI
Mocny Peugeot 308GT
Gama modeli Peugeot 308 powiększyła się o
dwie nowe, dynamiczne wersje. Peugeot 308
GT, dostępny wwersjach zarówno z silnikiem
wysokoprężnym, jak i benzynowym, ma za-
pewniaćwyjątkową przyjemność jazdy. Model
GT wykorzystuje specjalne nastawy zawie-
szenia oraz oferuje silniki już obecnie spełnia-
jące rygorystyczne standardy normy Euro 6.
Uzyskano znakomity stosunek mocy domasy
wynoszący zaledwie 5,85 kg/km w wersji z
silnikiem benzynowym, co zapewnia niezwy-
kłe wrażenia podczas jazdy oraz kontrolę nad
pojazdem. Osiągi mówią same za siebie. Auto
w wersji z silnikiem benzynowym potrzebuje
zaledwie 7,5 sekundy, żeby rozpędzić się od
0 do 100 km/h. Czterocylindrowy silnik 1.6
THP205 z systememStop&Start jestwyposa-
żony w sześciostopniową manualną skrzynię
biegów, pozwalającąw pełni wykorzystaćmo-
ment obrotowy 285Nm, dostępny w zakresie
1750-4500 obr/min. Aby osiągnąć takie wy-
niki silnik został wyposażony w następujące
rozwiązania:
• turbosprężarkęTwin-Scroll umożliwiającą
osiągnięciedużejmocy i natychmiastową
reakcję przy niskich obrotach silnika
• bezpośredni wtrysk paliwa zapewniający
optymalnąwydajność spalania
• zmienny skok zaworu ssącego w połą-
czeniu z systemem zmiennych faz roz-
rządu dla zaworów dolotowych i wyde-
chowych (technologie VTi i VVT)
Również czterocylindrowy, 2,0-litrowy silnik
wysokoprężny BlueHDi 180 charakteryzuje
się wysokimi osiągami. Umożliwia uzyskanie
mocy maksymalnej 180 KM przy 3 750 obr/
min i maksymalnego momentu obrotowego
400Nm przy 2000 obr/min.
(Fot. Peugeot)
Najszybszy diesel
80KM - takąmoc generował 5-cylindrowy sil-
nik Diesla podmaskąMercedesa 240D 3.0w
1974 roku. W swoim czasie był to najszybszy
samochód osobowy z jednostką wysokopręż-
ną na świecie, który osiągi zarezerwowane
dla wersji benzynowych łączył z niewielkim
zużyciem paliwa. Zasilane nowym silnikiem
auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w
19,9 s i osiągało prędkość maksymalną 148
km/h. Mercedes zaprojektował 5-cylindrową
jednostkę OM 617, ponieważ 4-cylindrowe
silniki wysokoprężne stosowane w samocho-
dach osobowych osiągnęły już swoje limity
mocy. Zwiększanie pojemności dla uzyskania
wyższej mocy stało jednak w sprzeczności z
ograniczoną przestrzenią pod maską. Prze-
prowadzone testy z motorami 6-cylindrowymi
wykazały, że były one zbyt długie, zbyt ciężkie
i zbyt kosztowne. Układ z 5cylindrami jawił się
jako idealny kompromis.
Projektanci opracowali rzędowy, 5-cylindrowy
silnik Diesla o oznaczeniu OM 617, wykorzy-
stując sprawdzone rozwiązania z 2,4-litrowej
jednostki OM 616. Zainstalowali jednak nową,
bezobsługową pompę wtryskową Bosch,
połączoną z układem smarowania silnika za
pośrednictwem kanałów olejowych. Pneu-
matyczny regulator, stosowany wmniejszych
dieslach, zastąpiono mechanicznym. Wpłynę-
ło to na poprawę komfortu jazdy - 240 D 3.0
z manualną skrzynią praktycznie nie zdradzał
żadnych nieprzyjemnych skutków zmiany ob-
ciążenia, a załączanie przełożeń w średnim
zakresie obrotów w wersjach z „automatem”
odbywało sięw znacznie gładszy sposób.
Również podwzględem obsługi model wyróż-
niał się nowymi funkcjami: zastosowanie w
rozruchu silnikamechanizmu podciśnieniowe-
go zamiastmechanicznegopozwalałona unie-
ruchamianie jednostki napędowej za pomocą
kluczyka w stacyjce, a nie jak dawniej, przez
pociągnięcie dźwigni.
Wersja240D3.0, wytwarzanaw latach1974-
1976, powstaław liczbie 53690 egzemplarzy.
(Fot. Mercedes)