AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Premiera Alfy Romeo 4C Spider
DKW Elektro-Wagen
Na Salonie Samochodowym w Detroit -
„North American International Auto Show
2015” - przedstawiono wersję produkcyj-
ną Alfy 4C Spider przeznaczoną na rynek
północnoamerykański. Nazwa Alfa Romeo
4C Spider odwołuje się do wielkiej sportowej
tradycji marki: w latach 30. i 40. XX w.
skróty 8C i 6C wskazywały na auta wyści-
gowe i szosowe wyposażone w mocne, ośmio
i sześciocylindrowe silniki. Nazwa nadana
Alfie Romeo 4C Spider oznacza powrót
do „wielkich Alf Romeo” i odnawia tradycję,
dzięki czterocylindrowemu, turbodołado-
wanemu silnikowi o pojemności 1750
cm
3
, w całości wykonanemu z aluminium,
z wtryskiem bezpośrednim z intercoolerem,
który gwarantuje imponującą moc 136
KM/l. Dzięki centralnie umieszczonemu
silnikowi, zaawansowanej technologii
i kompaktowym wymiarom, Alfa Romeo
4C Spider zapewnia maksymalną precyzję
prowadzenia, zrywność i rewelacyjne osią-
gi. Świadczą o tym: maksymalna prędkość
wynosząca 257,5 km/h oraz przyspieszenie
w zaledwie 4,1 sekund od 0 do 100 km/h.
Inżynierowie Alfa Romeo czerpali inspirac-
ję z technologii Formuły 1, w szczególnoś-
ci z supersamochodów wykorzystujących
najbardziej zaawansowane technologicznie
materiały. Wynikiem jest jednobryłowa,
modułowa konstrukcja kabiny kierowcy
i pasażera „monocoque” wykonana w całoś-
ci z naklejanych kolejnych warstw włók-
na węglowego w technologii „prepreg”,
układanych ręcznie, gwarantujących w ten
sposób odpowiednią sztywność i wytrzy-
małość. Ważąca zaledwie 107 kg konstruk-
cja z włókna węglowego jest trzykrotnie
bardziej wytrzymała i siedem razy lżejsza niż
stal. (Fot. Fiat)
Audi zaprezentowało niezwykły nabytek
do swojej kolekcji historycznych pojazdów.
To „DKW Elektro - Wagen”, elektryczny
samochód z roku 1956. W latach 1955 –
1962, Auto Union GmbH produkowało
w Ingolstadt samochody DKW Schnel-
laster. Około stu zbudowanych tam egzem-
plarzy było pojazdami elektrycznymi, prze-
znaczonymi głównie dla dostawców ener-
gii, zakładów komunalnych i wytwórców
akumulatorów. Elektryczny samochód dos-
tawczy, który po pieczołowitym odrestau-
rowaniu „powrócił do domu“, jest ekspona-
tem szczególnym: ten mały bus był używa-
ny kiedyś na wyspie Wangerooge na Morzu
Północnym, po której nie mogą poruszać się
pojazdy z silnikami spalinowymi.
Spalinowa wersja DKW Schnellaster wy-
posażona była w silnik dwusuwowy, nato-
miast „Elektro - Wagen” posiadał silnik
elektryczny o mocy pięciu kilowatów.
Umieszczone w dwóch skrzyniach po bo-
kach pojazdu akumulatory ołowiowe, miały
napięcie 80 Volt i pojemność 200 ampero-
godzin. Umożliwiało to pokonanie trasy
o długości 80 km. Ze względu na maksy-
malną prędkość 40 km/h, pojazd nadawał
się idealnie do wykorzystania na krótkich,
miejskich odcinkach. Do dzisiaj zachowa-
ły się jedynie dwa egzemplarze. Pokazany
na zdjęciach pojazd był przez kilka lat pieczo-
łowicie restaurowany. Przeszedł badania
techniczne TÜV i teraz ponownie może
poruszać się po drogach publicznych. (fot.
Audi)