AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Fiat Doblo czwartej generacji
Klimatyzacja nie tylko na upały
Klimatyzacja przydaje się nie tylko w gorące
dni. Warto włączać ją również w zimie, czy
na wiosnę, a przemawiają za tym dwa argu-
menty:
Bezpieczeństwo
– w chłodne dni powie-
trze zawiera dużo wilgoci, a dodatkowo
wraz z nami do samochodu na butach czy
odzieży zewnętrznej dostaje się dużo wody
w postaci śniegu czy deszczu. Powoduje
to osadzanie się pary wodnej w zamknię-
tym samochodzie. Obecność pary wodnej
na szybie w znaczny sposób ogranicza naszą
widoczność. Możemy sobie poradzić z tym
efektem przecierając szybę ściereczką lub
podgrzewając szybę strumieniem powietrza,
ale istnieje lepszy sposób. Jeśli włączymy kli-
matyzację, nie tylko pozbędziemy się pary
wodnej z szyb, ale osuszy ona również powie-
trze w samochodzie. Jak to zrobić? Należy
skierować strumień powietrza z nawiewów
na szyby. Efekt osiągniemy szybciej, jeśli
na chwilę ograniczymy dopływ powietrza
z zewnątrz, wybierając tryb zamkniętego
obiegu powietrza.
Eksploatacja
– używanie klimatyzacji wiąże
się z dodatkowym zużyciem paliwa. Wynosi
ono od 0,3-1,5 litra na godzinę pracy. Zuży-
cie paliwa często jest argumentem za tym,
by z klimatyzacji w okresie zimowym nie ko-
rzystać. Warto jednak pamiętać, że włączanie
klimatyzacji oprócz pomocy w pozbyciu się
pary wodnej, wymagane jest do sprawnego
działania klimatyzacji. Oczywiście nie trzeba
jej włączać codziennie, jednak ze względów
eksploatacyjnych należałoby raz w tygodniu
włączyć ją przynajmniej na 15 min.
Takie postępowanie zwiększa żywotność
najważniejszego elementu – sprężarki.
W pracującym układzie, smar niezbęd-
ny do prawidłowego działania sprężarki
przenoszony jest przez czynnik chłodzący.
Jeśli układ nie działa wystarczająco często
to smar się osadza, a po długim uruchomie-
niu sprężarka nie ma wystarczającego smaro-
wania. Prawidłowa eksploatacja klimatyzacji
i jej skuteczność działania uzależniona jest
od regularnego serwisu. Należy pamiętać
o okresowej wymianie filtra kabinowego,
uzupełnianiu czynnika chłodzącego, który
co roku ubywa o 10-15%, i odgrzybianiu
instalacji. Wszystkie te działania zagwaran-
tują nie tylko długie działanie klimatyza-
cji, ale co ważniejsze – bardziej bezpieczne
i komfortowe podróżowanie przez cały rok.
(Fot. Škoda)
Fiat zaprezentował nowego Doblò, który jest
czwartą już generacją modelu, wprowadzo-
nego na rynek pod koniec 2000 roku, a jego
kolejne odsłony były prezentowane w roku
2005 i 2010. Do dziś zostało zarejestrowanych
ponad 1 milion 400 tys. samochodów Do-
blò. Nowy model otrzymał zaprojektowane
na nowo nadwozie i wnętrze. Pośród rożnych
elementów poprawiających prowadzenie
kluczową rolę odgrywa system niezależnego
tylnego zawieszenia typu Bi-link, który obej-
muje niezależne zawieszenie kół, stabiliza-
tor poprzeczny, podwójną kalibrację tylnych
amortyzatorów (kalibrowane odbicie oraz
tłumienie, by prowadzenie, komfort jazdy
oraz stabilizacja były jak najlepsze) oraz sprę-
żyny, które zapewniają lepsze tłumienie drgań
na wszystkich rodzajach dróg.
Elementem, który przyczynia się do po-
lepszenia satysfakcji z jazdy jest usprawnione
posługiwanie się dźwignią zmiany biegów.
Wprowadzenie kilku zmian technicznych
sprawiło, że zmiana biegów wymaga mniej-
szego wysiłku, a precyzja przełożenia
biegów jest większa. Ponadto, usprawnio-
no interakcje pomiędzy dostępnym mo-
mentem obrotowym a położeniem pedału
przyspieszania: korzyści płynące dla kierow-
cy z tego rozwiązania są oczywiste zarówno
w normalnych warunkach jazdy na niskich
obrotach, jak i w ruchu miejskim.
W momencie wprowadzenia na rynek
dostępne będą dwie jednostki benzynowe:
1.4 o mocy 95 KM i 1.4 T-JET o mocy 120
KMoraz trzy silniki turbodiesel: 1.6MultiJet
o mocy 90 KM, także ze zautomatyzowaną
skrzynią biegów Dualogic, 1.6 MultiJet
o mocy 105 KM oraz 2.0 MultiJet o mocy
135 KM. Należy podkreślić, że wysoko-
prężne jednostki napędowe należą do ro-
dziny Multijet drugiej generacji. (Fot. Fiat)