AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
toryzacyjne i bezpieczeństwo kierowców. To
sposób uratowania naszego polskiego sys-
temu badań technicznych” – dodał Maciej
Lipski. Zwieńczeniem tego systemu nadzo-
ru będzie planowane umieszczanie w two-
rzonym obecnie przez MSW programie
CEPIK 2.0, wynikow badań na kilku naj-
ważniejszych urządzeniach pomiarowych,
dot. układu hamulcowego, emisji spalin
oraz geometrii kół i podwozia w pojazdach
powypadkowych, których kilka milionów
jeździ po polskich drogach.
Członkowie grupy byli zgodni także, że na-
leży wprowadzić specjalne naklejki na ta-
blice rejestracyjne – podobnie jak w Niem-
czech – na których widoczna byłaby
data ważności badania technicznego.
„Skoro Policja uważa, że co czwarty
samochód jeździ bez ważnego badania
technicznego, to naklejki wymuszą
poprawę tej sytuacji i poprawę bez-
pieczeństwa na drogach” – wskazywał
Maciej Lipski.
Od zakończenia prac przez grupę
minęło już kilkanaście miesięcy
i nic się nie dzieje. „To konsekwen-
cja faktu, że przez trzy lata mieliśmy
trzech ministrów infrastruktury. Częs-
to są to ludzie bez doświadczenia, mia-
nowani z klucza partyjnego” – oceniał
Maciej Banaszak, poseł opozycji.
„PISKP miał gotowe projekty
rozporządzeń i ustaw wdrażających
tezy grupy roboczej, ale niestety – nie
ma odzewu” – skarżył się Leszek Turek.
Nieco lepsze wiadomości miał przedsta-
wiciel STM. „Ministerstwo niedawno za-
prosiło strony do konsultacji nad zmianą
trzech rozporządzeń regulujących bada-
nia techniczne, z uwzględnieniem tez
grupy roboczej i nowej dyrektywy unij-
nej. Konsultacje mają się zakończyć jeszcze
w tym roku, a po wyborach – zostać wpro-
wadzone w życie” – mówił Maciej Lipski.
„Oczywiście, że SKP jest za dużo. Powin-
no być ich mniej i powinny być kon-
cesjonowane. Za udowodniony przypadek
sprzedaży pieczątek, stacja traciłaby konce-
sję” – uważał poseł Maciej Banaszak.
Okazuje się jednak, że w Polsce
nawet tematyka bezpieczeństwa
ruchu drogowego jest polityczna.
„Władza działa od wyborów do wy-
borów. Od 10 lat słyszymy hasło
o braku możliwości politycznej,
czyli niemożności podjęcia decyzji
niepopularnej społecznie” – dodał
Leszek Turek. Chodzi tu o ewen-
tualne podniesienie opłat za obo-
wiązkowe badanie techniczne. Jeśli
jednak przyjmiemy tezę z raportu
NIK o tym, że co dziesiąty wypadek
spowodowany jest złym stanem
technicznym, na szali jest życie po-
nad 300 osób rocznie. Tymczasem
pijani kierowcy – tak piętnowani
w mediach – odpowiadają za śmierć
175 osób w 2014 roku.
Debatę moderowali Włodzimierz Zientar-
ski (Kierowca.pl) i Leszek Kadelski (Moto-
faktor.pl).