Background Image
Previous Page  12 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 12 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

toryzacyjne i bezpieczeństwo kierowców. To

sposób uratowania naszego polskiego sys-

temu badań technicznych” – dodał Maciej

Lipski. Zwieńczeniem tego systemu nadzo-

ru będzie planowane umieszczanie w two-

rzonym obecnie przez MSW programie

CEPIK 2.0, wynikow badań na kilku naj-

ważniejszych urządzeniach pomiarowych,

dot. układu hamulcowego, emisji spalin

oraz geometrii kół i podwozia w pojazdach

powypadkowych, których kilka milionów

jeździ po polskich drogach.

Członkowie grupy byli zgodni także, że na-

leży wprowadzić specjalne naklejki na ta-

blice rejestracyjne – podobnie jak w Niem-

czech – na których widoczna byłaby

data ważności badania technicznego.

„Skoro Policja uważa, że co czwarty

samochód jeździ bez ważnego badania

technicznego, to naklejki wymuszą

poprawę tej sytuacji i poprawę bez-

pieczeństwa na drogach” – wskazywał

Maciej Lipski.

Od zakończenia prac przez grupę

minęło już kilkanaście miesięcy

i nic się nie dzieje. „To konsekwen-

cja faktu, że przez trzy lata mieliśmy

trzech ministrów infrastruktury. Częs-

to są to ludzie bez doświadczenia, mia-

nowani z klucza partyjnego” – oceniał

Maciej Banaszak, poseł opozycji.

„PISKP miał gotowe projekty

rozporządzeń i ustaw wdrażających

tezy grupy roboczej, ale niestety – nie

ma odzewu” – skarżył się Leszek Turek.

Nieco lepsze wiadomości miał przedsta-

wiciel STM. „Ministerstwo niedawno za-

prosiło strony do konsultacji nad zmianą

trzech rozporządzeń regulujących bada-

nia techniczne, z uwzględnieniem tez

grupy roboczej i nowej dyrektywy unij-

nej. Konsultacje mają się zakończyć jeszcze

w tym roku, a po wyborach – zostać wpro-

wadzone w życie” – mówił Maciej Lipski.

„Oczywiście, że SKP jest za dużo. Powin-

no być ich mniej i powinny być kon-

cesjonowane. Za udowodniony przypadek

sprzedaży pieczątek, stacja traciłaby konce-

sję” – uważał poseł Maciej Banaszak.

Okazuje się jednak, że w Polsce

nawet tematyka bezpieczeństwa

ruchu drogowego jest polityczna.

„Władza działa od wyborów do wy-

borów. Od 10 lat słyszymy hasło

o braku możliwości politycznej,

czyli niemożności podjęcia decyzji

niepopularnej społecznie” – dodał

Leszek Turek. Chodzi tu o ewen-

tualne podniesienie opłat za obo-

wiązkowe badanie techniczne. Jeśli

jednak przyjmiemy tezę z raportu

NIK o tym, że co dziesiąty wypadek

spowodowany jest złym stanem

technicznym, na szali jest życie po-

nad 300 osób rocznie. Tymczasem

pijani kierowcy – tak piętnowani

w mediach – odpowiadają za śmierć

175 osób w 2014 roku.

Debatę moderowali Włodzimierz Zientar-

ski (Kierowca.pl) i Leszek Kadelski (Moto-

faktor.pl).