Background Image
Previous Page  8 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 8 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Nowy crossover Renault

Dummy - cichy bohater

Renault zaprezentował model KADJAR,

który poszerza ofertę crossoverów. Nowy

model pozycjonuje się pomiędzy Capturem

i Koleosem i będzie pierwszym samochodem

Renault, który od 2016 roku będzie produ-

kowany w Chinach. Kadjar został zaprojek-

towany na wspólnej platformie Renault-Nis-

san – CMF C/D, korzystając z rozwiązań

konstrukcyjnych modelu Qashqai. Dostępny

w wersji z napędem na dwa i na cztery koła,

Renault Kadjar odznacza się kompaktowymi

wymiarami (4,45 m długości i 1,84 m szero-

kości) i zwrotnością, co przydaje się podczas

jazdy po mieście. W Renault Kadjar wyko-

rzystano bogate know-how Renault w zakresie

bezpieczeństwa. Na wyposażeniu będą m.in.:

aktywny system wspomagania nagłego ha-

mowania, system kontroli pasa ruchu, system

kontroli martwego pola, system wspomagania

parkowania, kamera cofania i system wspo-

magania przy ruszaniu pod górę. Sprzedaż

nowego modelu w Europie rozpocznie się

na początku lata. Oferta ani cena silników nie

są obecnie znane. (Fot. Renault)

Z punktu widzenia użytkownika samocho-

du, najważniejsza jest możliwość spraw-

nego przemieszczania się i gwarancja bez-

pieczeństwa przejazdu. Konstruktorzy już

na etapie projektowania i później badań

samochodu muszą przewidzieć i zapewnić

bezpieczeństwo podróżujących nim osób.

Na początku badania były przeprowadzane

z wykorzystaniem ludzkich zwłok, a także

żywych zwierząt. Jednak ani jeden, ani

drugi sposób nie dawał oczekiwanych od-

powiedzi, ani też nie był etyczny. Kolejnym

etapem były testy z udziałem żywych ludzi,

których prekursorem był J.P. Stapp. W la-

tach pięćdziesiątych przeprowadzał on ek-

sperymenty ze swoim udziałem i udziałem

innych ludzi, których dzisiaj określilibyśmy

wolontariuszami. Po jednym z testów zderze-

niowychwolontariusz,któryjeprzeżyłstwier-

dził, że „tylko głupek zrobiłby to jeszcze

raz”. Po angielsku głupek to dummy i stąd

wzięła się nazwa dla manekinów zderzenio-

wych.

Badania pułkownika Stappa koncentrowały

się głównie na określeniu ludzkiej wytrzy-

małości na przeciążenia. W kolejnych latach

rozpoczęto prace nad ograniczeniem skut-

ków zderzeń pojazdów. W roku 1954 dwój-

ka badaczy, D.M. Severy i J.H. Matthewson,

do testów zaczęła używać manekinów oraz

kamer do nagrywania wypadków.

Pierwsze manekiny Hybrid I stworzono

w roku 1971 do samochodowych testów

zderzeniowych ze ścianą. Było to nie-

doskonałe badanie i niedoskonały Dummy.

Dlatego w krótkich odstępach czasu pow-

stały wersje Hybrid II i III. Ostatnia wersja

Hybrid III jest ciągle modyfikowana i służy

do dzisiaj. Obecnie wykorzystywane mo-

dele zawierają 212 zamocowanych na całym

“ciele” czujników, które w czasie testów zbie-

rają około 1000 informacji na sekundę.

W swojej wielkości Dummy upodobnione

są do ludzi, więc pozwalają sprawdzić, jak

działają pasy bezpieczeństwa, poduszki

bezpieczeństwa czy zagłówki. Dzięki nim

wiemy, jak organizm ludzki reaguje na siły

występujące podczas zdarzeń drogowych.

Koszt jednego, zaawansowanego manekina

wynosi około 400 000 dolarów. Rozwój

w dziedzinie bezpieczeństwa to duża zasłu-

ga tych cichych bohaterów. Dzięki nim,

osiągnięty postęp pozwala ograniczyć naj-

większy koszt – ludzkiego życia.

(Fot. Skoda)