AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Nowy crossover Renault
Dummy - cichy bohater
Renault zaprezentował model KADJAR,
który poszerza ofertę crossoverów. Nowy
model pozycjonuje się pomiędzy Capturem
i Koleosem i będzie pierwszym samochodem
Renault, który od 2016 roku będzie produ-
kowany w Chinach. Kadjar został zaprojek-
towany na wspólnej platformie Renault-Nis-
san – CMF C/D, korzystając z rozwiązań
konstrukcyjnych modelu Qashqai. Dostępny
w wersji z napędem na dwa i na cztery koła,
Renault Kadjar odznacza się kompaktowymi
wymiarami (4,45 m długości i 1,84 m szero-
kości) i zwrotnością, co przydaje się podczas
jazdy po mieście. W Renault Kadjar wyko-
rzystano bogate know-how Renault w zakresie
bezpieczeństwa. Na wyposażeniu będą m.in.:
aktywny system wspomagania nagłego ha-
mowania, system kontroli pasa ruchu, system
kontroli martwego pola, system wspomagania
parkowania, kamera cofania i system wspo-
magania przy ruszaniu pod górę. Sprzedaż
nowego modelu w Europie rozpocznie się
na początku lata. Oferta ani cena silników nie
są obecnie znane. (Fot. Renault)
Z punktu widzenia użytkownika samocho-
du, najważniejsza jest możliwość spraw-
nego przemieszczania się i gwarancja bez-
pieczeństwa przejazdu. Konstruktorzy już
na etapie projektowania i później badań
samochodu muszą przewidzieć i zapewnić
bezpieczeństwo podróżujących nim osób.
Na początku badania były przeprowadzane
z wykorzystaniem ludzkich zwłok, a także
żywych zwierząt. Jednak ani jeden, ani
drugi sposób nie dawał oczekiwanych od-
powiedzi, ani też nie był etyczny. Kolejnym
etapem były testy z udziałem żywych ludzi,
których prekursorem był J.P. Stapp. W la-
tach pięćdziesiątych przeprowadzał on ek-
sperymenty ze swoim udziałem i udziałem
innych ludzi, których dzisiaj określilibyśmy
wolontariuszami. Po jednym z testów zderze-
niowychwolontariusz,któryjeprzeżyłstwier-
dził, że „tylko głupek zrobiłby to jeszcze
raz”. Po angielsku głupek to dummy i stąd
wzięła się nazwa dla manekinów zderzenio-
wych.
Badania pułkownika Stappa koncentrowały
się głównie na określeniu ludzkiej wytrzy-
małości na przeciążenia. W kolejnych latach
rozpoczęto prace nad ograniczeniem skut-
ków zderzeń pojazdów. W roku 1954 dwój-
ka badaczy, D.M. Severy i J.H. Matthewson,
do testów zaczęła używać manekinów oraz
kamer do nagrywania wypadków.
Pierwsze manekiny Hybrid I stworzono
w roku 1971 do samochodowych testów
zderzeniowych ze ścianą. Było to nie-
doskonałe badanie i niedoskonały Dummy.
Dlatego w krótkich odstępach czasu pow-
stały wersje Hybrid II i III. Ostatnia wersja
Hybrid III jest ciągle modyfikowana i służy
do dzisiaj. Obecnie wykorzystywane mo-
dele zawierają 212 zamocowanych na całym
“ciele” czujników, które w czasie testów zbie-
rają około 1000 informacji na sekundę.
W swojej wielkości Dummy upodobnione
są do ludzi, więc pozwalają sprawdzić, jak
działają pasy bezpieczeństwa, poduszki
bezpieczeństwa czy zagłówki. Dzięki nim
wiemy, jak organizm ludzki reaguje na siły
występujące podczas zdarzeń drogowych.
Koszt jednego, zaawansowanego manekina
wynosi około 400 000 dolarów. Rozwój
w dziedzinie bezpieczeństwa to duża zasłu-
ga tych cichych bohaterów. Dzięki nim,
osiągnięty postęp pozwala ograniczyć naj-
większy koszt – ludzkiego życia.
(Fot. Skoda)