AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Ford prezentuje Focusa RS
Firma Ford zaprezentowała nowego Forda
Focusa RS - samochód sportowy o wysokich
osiągach przeznaczony do użytku na pub-
licznych drogach. Opracowany w Euro-
pie i Stanach Zjednoczonych nowy model
reprezentuje trzecią generację Forda Focusa
RS. Model ten wykorzystuje nowy, innowa-
cyjny system napędu na cztery koła Ford
Performance All-Wheel-Drive z dynami-
cznym rozdziałem momentu obrotowego
(Dynamic Torque Vectoring).
System ten opiera się na dwóch elektroni-
cznie sterowanych zestawach sprzęgłowych
po obu stronach tylnego mechanizmu
różnicowego. Zarządzają one nie tylko roz-
działem napędu między przednią a tylną
osią, ale i dystrybucją momentu obrotowe-
go pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi.
Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie
momentu obrotowego”, co ma ogromny
wpływ na zachowanie się auta w zakrętach
i stabilność w łuku.
Sterownik tylnego mechanizmu różnicowe-
go nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły
napędowej, zarówno między osiami, jak
i między kołami osi tylnej, dostosowując
się do każdej sytuacji drogowej i monitoru-
jąc dane z licznych czujników samochodu,
aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy. Do
tylnej osi może być dostarczone maksymal-
nie 70% momentu napędowego, z czego
do 100% może otrzymać oddzielnie każde
z tylnych kół.
Podczas pokonywania zakrętu stero-
wnik tylnej osi przekierowuje siłę napędową
do „zewnętrznego” koła, opierając się
na danych takich jak kąt skrętu koła kiero-
wnicy, przyspieszenie boczne, odchodzenie
z obranej przez kierowcę trajektorii i pręd-
kość. Ów „transfer napędu” daje w efek-
cie „wpychanie” samochodu do wnętrza
skrętu, poprawiając zwinność skrętną
i stabilność w łuku eliminując podsterow-
ność.
System AWD dopracowano tak, by zape-
wniał wyjątkową przyczepność – z przy-
spieszeniami bocznymi przekraczającymi
1g – najlepszą w klasie prędkością pokony-
wania łuku oraz przyspieszeniem na wyjściu
ze skrętu. (Fot. Ford)