AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Nowe Audi A4 i A4 Avant
Powraca Fiat Tipo
Nowe silniki VTEC TURBO
Zaprojektowana od nowa generacja Audi
A4 i A4 Avant charakteryzuje się szere-
giem nowoczesnych rozwiązań technicz-
nych. Najbardziej zaawansowane z nich
to m.in. Audi virtual cockpit, reflektory
diodowe Audi Matrix, Audi smartphone
interface, system nagłaśniający Bang &
Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D,
Audi phone box z możliwością bezprze-
wodowego ładowania telefonu komór-
kowego, wyświetlacz head-up, nowe sys-
temy wspomagania kierowcy, sterowany
czujnikiem zamek bagażnika oraz usługa
Audi connect. W porównaniu z poprzed-
nikiem, wymiary nowego Audi A4 wzro-
sły, ale ciężar własny znacznie się zmniej-
szył – nawet o 120 kg, zależnie od silnika.
Karoseria nowych A4, dzięki inteligentnej
kompozycji użytych materiałów i lekkiej
konstrukcji, jest jedną z lżejszych wśród
konkurencyjnych modeli tej klasy. Układ
napędowy i zawieszenie nowych Audi A4
i A4 Avant zbudowano na nowo, od pod-
staw. Sześciobiegowa, manualna skrzynia
biegów oraz siedmiostopniowy automat
S tronic (obecnie dostępny również dla
wersji z napędem na przednią oś) również
zostały od podstaw przekonstruowane.
Automatyczne skrzynie posiadają teraz
funkcję wolnego biegu, pozwalającą za-
oszczędzić paliwo. Selektywne sterowa-
nie rozkładem momentów obrotowych
uzupełnia pracę napędu na przednią
oś i stałego napędu na cztery koła quat-
tro. Aerodynamika jest wręcz wzorcowa:
A4 Limousine ma najniższy w swej klasie
współczynnik oporu powietrza – 0,23.
(Fot. Audi)
W listopadzie zeszłego roku 2015 Fiat
przedstawił po raz pierwszy w Polsce
nowy model Tipo, który został zaprojek-
towany od samego początku jako trójbry-
łowy sedan. Fiat Tipo umiejętnie godzi
dużą ładowność z kompaktowymi roz-
miarami sedana: jego długość to 4,5 me-
tra, szerokość 178 cm i wysokość 148 cm.
264-centymetrowy rozstaw osi podkreśla
przestronność wnętrza. Wszystko to jest
potwierdzone pokaźnym rozmiarem wnę-
trza: przestronną kabiną pasażerską, któ-
ra swobodnie może pomieścić 5 doro-
słych pasażerów i pojemnością bagażnika
520 litrów. Samochód będzie wyposażany
w dwa silniki benzynowe (1,4 l o mocy
95 KM i 1,6 l o mocy 110 KM z auto-
matyczną skrzynią biegów) i dwa silni-
ki turbodiesel Multijet II (1,3 l o mocy
95 KM i 1,6 l o mocy 120 KM). Samo-
chód będzie produkowany w Turcji w za-
kładzie w Bursie i oferowany w ponad
40 krajach regionu EMEA (Europa, Bliski
Wschód, Afryka). Rozpoczęcie sprzedaży
nowego Fiata Tipo w Polsce jest przewi-
dziane w pierwszym kwartale 2016 roku.
(Fot. Fiat)
Honda poinformowała, że dwa całko-
wicie nowe silniki benzynowe z turbo-
doładowaniem, stworzone w oparciu
o zasadę downsizingu, trafią na rynek
europejski. Konstrukcje VTEC TURBO
o pojemności 1,0 i 1,5 litra będą stano-
wiły część gamy silnikowej przeznaczonej
dla modelu Civic dziesiątej generacji,
który wejdzie do sprzedaży w Europie
na początku 2017 roku. Nowe, turbodo-
ładowane jednostki napędowe otrzymały
układy zmiennych faz rozrządu, które
przyczyniają się do zwiększenia mocy
i zredukowania emisji spalin. Turbosprę-
żarka charakteryzuje się niską bezwład-
nością i bardzo krótkim czasem reakcji,
natomiast bezpośredni wtrysk paliwa
pomaga uzyskać wysoką moc maksy-
malną i korzystny sposób kształtowa-
nia przebiegu momentu obrotowego –
pod tym względem nowe konstrukcje
Hondy górują nad silnikami wol-
nossącymi.
(Fot. Honda)