AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Zaawansowane reflektory
w Fordach
Jazda nocą, szczególnie nieoświetloną
drogą, może być bardzo stresująca dla
kierowcy. Ford opracował zaawansowa-
ne reflektory, które potrafią wskazać lu-
dzi i zwierzęta w ciemności, a działający
w oparciu o kamerę zaawansowany sys-
tem oświetlenia Advanced Front Lighting
System może rozszerzyć snop światła
przed dojazdem do skrzyżowania lub
ronda, aby lepiej doświetlić przeszkody,
które nie znajdują się bezpośrednio na to-
rze ruchu auta. Nowy system oświetlenia
punktowego Spot Lighting wykorzystuje
kamerę na podczerwień zamontowaną
za osłoną chłodnicy, która jednocze-
śnie lokalizuje i śledzi nawet osiem osób
lub większych zwierząt, jak na przy-
kład psy, z odległości do 120 metrów.
Z kolei system Advanced Front Lighting
System pracuje w oparciu o kamerę oraz
oferowane już w modelach Forda systemy
reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front
Lighting System i rozpoznawania znaków
drogowych. Układ może rozszerzyć snop
światła przed dojazdem do skrzyżowania,
co zapewnia kierowcy lepszą widoczność
znaków „stop” i „ustąp pierwszeństwa”.
System wykorzystuje również dane GPS,
aby lepiej doświetlić zakręty i wzniesienia
na wybranej trasie. Kolejną innowacją
jest możliwość zapisywania informacji
pozyskanych przez kamerę w systemie
nawigacji satelitarnej. Jeśli kierowca bę-
dzie jechał tą samą trasą drugi raz, re-
flektory automatycznie dostosują się
do warunków, aby lepiej oświetlić drogę.
(Fot. Ford)
Pakiet bezpieczeństwa w XC90
Volvo od początku swojej historii wy-
znacza standardy w zakresie bezpieczeń-
stwa. Cel szwedzkiej marki jest stanow-
czy: do 2020 r. liczba ofiar wśród osób
poruszających się samochodami Volvo
ma zostać zredukowana do zera. Model
XC90 to milowy krok w realizacji tego
planu. Nowe Volvo będzie pierwszym
samochodem seryjnym, w którym zo-
stanie zastosowany system minimalizu-
jący konsekwencje, jeśli pojazd wypadnie
z drogi. W samochodzie zastosowano
funkcję stałego monitorowania pozycji
auta. W chwili wykrycia, że pojazd wy-
padnie z drogi, przednie pasy bezpie-
czeństwa zostają napięte i takie pozosta-
ją aż do całkowitego zatrzymania auta.
Dzięki temu kierowca i pasażerowie
zachowują pozycję, która zmniejsza ry-
zyko odniesienia poważnych obrażeń.
Specjalnie opracowana konstrukcja ramy
siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają
za zadanie rozproszyć energię powstałą
podczas nagłego uderzenia samochodu,
np. w twarde podłoże. To rozwiązanie
ma także na celu ochronę kręgosłupa
podczas najpoważniejszych wypadków.
Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego
opuszczenia drogi, nowe XC90 będzie
wyposażone w system Lane Keeping Aid,
który pomaga utrzymać pojazd na właści-
wym pasie ruchu, a nawet dokonuje nie-
wielkich korekt toru jazdy. Z kolei system
Driver Alert Control wykrywa i sygnali-
zuje zmęczenie oraz spadek koncentracji
kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidan-
ce wskazuje najbliższy punkt, w któ-
rym można się zatrzymać i odpocząć.
W nowym XC90 znajdzie się też pierwszy
na świecie seryjny system zapobiegający
zderzeniom czołowym Forward Colli-
sion Warning. Samochód samoczynnie
zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego
wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często
dochodzi w miastach, ale także na jed-
nopasmowych szosach, których w Polsce
jest bardzo dużo. System nie zawsze bę-
dzie w stanie całkowicie zapobiec zde-
rzeniu, może jednak istotnie zmniejszyć
prędkość i konsekwencje takiej kolizji.
Standardowy pakiet systemów bezpie-
czeństwa w modelu XC90 zawiera rów-
nież następujące systemy:
• Full Autobrake – system samoczyn-
nie hamujący pojazd w sytuacji nie-
uniknionego uderzenia w tył pojaz-
du;
• Brake Assist – system wspomagający
hamowanie awaryjne;
• Pedestrian Detection – wykrywanie
pieszych;
• Road Sign Information – system od-
czytywania znaków drogowych.
• Nowe XC90 nie występuje w pod-
stawowej wersji wyposażenia Base.
(Fot. Volvo)