Background Image
Previous Page  7 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 7 / 44 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Nowy boxer w Porsche 911

Porsche 911 od dziesięcioleci jest naj-

lepiej sprzedającym się samochodem

sportowym na świecie. Nowa generacja

modelu otrzymała innowacyjny, tur-

bodoładowany silnik typu boxer. Tylne

koła modelu 911 Carrera napędza teraz

jednostka o mocy 370 KM (na zdjęciu),

a 911 Carrera S o mocy 420 KM. W obu

przypadkach moc względem poprzedni-

ków wzrosła o 20 KM. Oba silniki mają

po 6 cylindrów i 3 litry pojemności. Sil-

nik montowany w modelu 911 Carrera S

osiąga wyższą moc za sprawą modyfika-

cji turbosprężarek, układu wydechowe-

go i oprogramowania sterującego. Nowe

motory Porsche generują też znacznie

wyższy maksymalny moment obrotowy –

odpowiednio, 450 i 500 Nm (w każdym

przypadku przyrost wynosi 60 Nm).

W obu wersjach jest on teraz dostępny

w szerokim zakresie od 1700 do 5000

obr/min, a maksymalną prędkością ob-

rotową ograniczono do 7500 obr/min.

Nowe 911 Carrera ze skrzynią biegów

PDK zużywa średnio 7,4 l/100 km

(o 0,8 l/100 km mniej niż dotychczas).

(Fot. Porsche)

Mercedesy z klimatyzacją na CO

2

Aby spełnić przepisy, które mają wejść

w życie w 2017 r., Mercedes-Benz wy-

posaży swoje pojazdy w nowe układy kli-

matyzacji, spełniające najwyższe wymogi

bezpieczeństwa. Od przyszłego roku

modele Mercedes-Benz klas E i S, jako

pierwsze seryjne auta osobowe na świecie

otrzymają układy klimatyzacji, w których

czynnikiem chłodzącym będzie dwutle-

nek węgla. Opracowano je całkowicie

od podstaw w oparciu o normy DIN

określone przez komitet Niemieckiego

Stowarzyszenia Branży Motoryzacyjnej

(VDA). Wykorzystanie CO

2

jako czyn-

nika chłodniczego wymaga modernizacji

kluczowych podzespołów. Klimatyzacje

na CO

2

pracują bowiem pod ciśnieniem

ponad 100 barów – około 10-krotnie

wyższym niż to, które panuje w aktualnie

wykorzystywanych układach. Oznacza

to, że wszystkie elementy, włącznie z wę-

żami i uszczelkami, muszą zostać przepro-

jektowane.

Wdrożenie go w całej flocie pojazdówMB

przed wejściem w życie nowej dyrektywy

(1 stycznia 2017 r.) nie będzie możliwe.

Aby wszystkie pozostałe modele na czas

spełniły wymogi UE, producent opraco-

wał bezpieczne i trwałe rozwiązania bazu-

jące na syntetycznym czynniku R1234yf.

Klasa S z klimatyzacją na czynnik CO

2

w trakcie badania

w tunelu aerodynamicznym w niemieckim Sindelfingen

(fot. Daimler)

Head-up w Passacie

Jednym z ważniejszych innowacyjnych

rozwiązań w Passacie ósmej generacji jest

nowy wyświetlacz typu head-up. Na pły-

tce, która po wciśnięciu odpowiedniego

przycisku wysuwa się z tablicy rozdziel-

czej bezpośrednio na linii wzroku kierow-

cy, są wyświetlane informacje dotyczące

prędkości jazdy, znaków drogowych,

ostrzegawcze oraz o stanie auta. Płytka

ma wymiary 10x15 cm, a sam wyświe-

tlacz wysoką rozdzielczość wynoszącą

480x240 pikseli. O tym, jakie informa-

cje mają się pojawiać na wyświetlaczu

(aktualna prędkość, ograniczenia pręd-

kości, wskazania nawigacji itp.) decyduje

kierowca za pośrednictwem menu kom-

putera. Z urządzenia można także odczy-

tywać wskazania systemu nawigacyjnego

oraz informacje ostrzegawcze. Kierowca

po prostu patrzy na drogę, a na wyso-

kości jego wzroku, pozornie dwa metry

przed pojazdem, ukazują się najważniej-

sze informacje. Zaletą projekcji danych

ostrzegawczych w bezpośrednim polu

widzenia kierowcy jest skrócenie czasu

jego reakcji. Ponadto, wzrok nie musi

się nazbyt często przestawiać z widze-

nia dalekiego na bliskie. To nowoczesne

rozwiązanie techniczne jest dostępne

jako element wyposażenia dodatkowego

Passata. Cena urządzenia wynosi 2270 zł.

(Fot. Volkswagen)