AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Nowy boxer w Porsche 911
Porsche 911 od dziesięcioleci jest naj-
lepiej sprzedającym się samochodem
sportowym na świecie. Nowa generacja
modelu otrzymała innowacyjny, tur-
bodoładowany silnik typu boxer. Tylne
koła modelu 911 Carrera napędza teraz
jednostka o mocy 370 KM (na zdjęciu),
a 911 Carrera S o mocy 420 KM. W obu
przypadkach moc względem poprzedni-
ków wzrosła o 20 KM. Oba silniki mają
po 6 cylindrów i 3 litry pojemności. Sil-
nik montowany w modelu 911 Carrera S
osiąga wyższą moc za sprawą modyfika-
cji turbosprężarek, układu wydechowe-
go i oprogramowania sterującego. Nowe
motory Porsche generują też znacznie
wyższy maksymalny moment obrotowy –
odpowiednio, 450 i 500 Nm (w każdym
przypadku przyrost wynosi 60 Nm).
W obu wersjach jest on teraz dostępny
w szerokim zakresie od 1700 do 5000
obr/min, a maksymalną prędkością ob-
rotową ograniczono do 7500 obr/min.
Nowe 911 Carrera ze skrzynią biegów
PDK zużywa średnio 7,4 l/100 km
(o 0,8 l/100 km mniej niż dotychczas).
(Fot. Porsche)
Mercedesy z klimatyzacją na CO
2
Aby spełnić przepisy, które mają wejść
w życie w 2017 r., Mercedes-Benz wy-
posaży swoje pojazdy w nowe układy kli-
matyzacji, spełniające najwyższe wymogi
bezpieczeństwa. Od przyszłego roku
modele Mercedes-Benz klas E i S, jako
pierwsze seryjne auta osobowe na świecie
otrzymają układy klimatyzacji, w których
czynnikiem chłodzącym będzie dwutle-
nek węgla. Opracowano je całkowicie
od podstaw w oparciu o normy DIN
określone przez komitet Niemieckiego
Stowarzyszenia Branży Motoryzacyjnej
(VDA). Wykorzystanie CO
2
jako czyn-
nika chłodniczego wymaga modernizacji
kluczowych podzespołów. Klimatyzacje
na CO
2
pracują bowiem pod ciśnieniem
ponad 100 barów – około 10-krotnie
wyższym niż to, które panuje w aktualnie
wykorzystywanych układach. Oznacza
to, że wszystkie elementy, włącznie z wę-
żami i uszczelkami, muszą zostać przepro-
jektowane.
Wdrożenie go w całej flocie pojazdówMB
przed wejściem w życie nowej dyrektywy
(1 stycznia 2017 r.) nie będzie możliwe.
Aby wszystkie pozostałe modele na czas
spełniły wymogi UE, producent opraco-
wał bezpieczne i trwałe rozwiązania bazu-
jące na syntetycznym czynniku R1234yf.
Klasa S z klimatyzacją na czynnik CO
2
w trakcie badania
w tunelu aerodynamicznym w niemieckim Sindelfingen
(fot. Daimler)
Head-up w Passacie
Jednym z ważniejszych innowacyjnych
rozwiązań w Passacie ósmej generacji jest
nowy wyświetlacz typu head-up. Na pły-
tce, która po wciśnięciu odpowiedniego
przycisku wysuwa się z tablicy rozdziel-
czej bezpośrednio na linii wzroku kierow-
cy, są wyświetlane informacje dotyczące
prędkości jazdy, znaków drogowych,
ostrzegawcze oraz o stanie auta. Płytka
ma wymiary 10x15 cm, a sam wyświe-
tlacz wysoką rozdzielczość wynoszącą
480x240 pikseli. O tym, jakie informa-
cje mają się pojawiać na wyświetlaczu
(aktualna prędkość, ograniczenia pręd-
kości, wskazania nawigacji itp.) decyduje
kierowca za pośrednictwem menu kom-
putera. Z urządzenia można także odczy-
tywać wskazania systemu nawigacyjnego
oraz informacje ostrzegawcze. Kierowca
po prostu patrzy na drogę, a na wyso-
kości jego wzroku, pozornie dwa metry
przed pojazdem, ukazują się najważniej-
sze informacje. Zaletą projekcji danych
ostrzegawczych w bezpośrednim polu
widzenia kierowcy jest skrócenie czasu
jego reakcji. Ponadto, wzrok nie musi
się nazbyt często przestawiać z widze-
nia dalekiego na bliskie. To nowoczesne
rozwiązanie techniczne jest dostępne
jako element wyposażenia dodatkowego
Passata. Cena urządzenia wynosi 2270 zł.
(Fot. Volkswagen)