NOWOŚCI ASORTYMENTOWE
INTER-NEWS
Wiosną w warsztatach samochodowych
można zaobserwować większy ruch.
Nic dziwnego, zima zdecydowanie nie
służy czterem kółkom. Piasek i sól
na drogach, opady śniegu, różnice tem-
peratur – to wszystko wpływa na stan
podwozia i nadwozia. Przy okazji prze-
glądu warto zasugerować klientowi wy-
mianę filtra kabinowego – jego funkcją
jest zatrzymywanie piasku, kurzu i róż-
nego rodzaju pyłów. Jeśli nie ma filtra
lub gdy jest on zużyty – wszystkie
te drobiny wpadają wprost do kabiny,
a w konsekwencji – do płuc kierowcy
i pasażerów.
Na rynku istnieje wiele rodzajów filtrów
kabinowych. Wśród ofert producentów
można znaleźć dwa główne typy filtrów:
zwykły oraz węglowy. Najprostsze i naj-
tańsze filtry stanowią jedynie siatkę z ma-
teriału syntetycznego lub bawełny. Nieco
droższe odmiany są dodatkowo wspiera-
ne wkładem papierowym. Filtr węglowy
natomiast ma na swojej powierzchni wę-
giel aktywny, który ma zdolność pochła-
niania wielu niepożądanych substancji.
W odróżnieniu od zwykłego filtra, filtr
węglowy pochłania nie tylko elementy
stałe, ale i część uciążliwych gazów. Węgiel
łączy się z metalami ciężkimi, pochła-
nia opary benzyny i niektóre tlenki. Jest
przy tym bezpieczny dla ludzi i zwierząt.
Przy doborze rodzaju filtra warto wyba-
dać zatem potrzeby kierowcy. Jeśli jest
on alergikiem lub gdy samochodem czę-
sto podróżują dzieci, warto zasugerować
zakup nieco droższego filtra węglowego,
który zabezpieczy kierowcę i pasażerów
przed pyłkami roślin, kurzem, dymem,
cząstkami asfaltu, kwarcu czy drobi-
nami gumy. Dobrą jakość powietrza
wewnątrz kabiny samochodu z pewno-
ścią docenią także zawodowi kierowcy.
W związku z tym, że coraz więcej osób
cierpi na alergię, czyli nieprawidłowe
reakcje układu odpornościowego część
producentów postanowiła wprowadzić
filtry kabinowe dedykowane właśnie dla
nich. Filtry te pokryte są dodatkową po-
włoką biofunkcyjną, która wiąże czynniki
wywołujące alergię, tak zwane alergeny
i zapobiega przedostawaniu się z powie-
trzembakterii i pleśni do wnętrza pojazdu.
Stan filtra kabinowego znacząco wpły-
wa nie tylko na komfort podróży, ale
też – i to przede wszystkim – na zdrowie
wszystkich pasażerów. Dlatego warto
uczulić kierowców na to, że jego wymia-
na ma kluczowe znaczenie dla ich bezpie-
czeństwa i wygody. To stosunkowo nie-
duży wydatek, który z pewnością warto
ponieść.
Objawami zużytego filtra kabinowe-
go jest przykry zapach w środku auta,
mniejsza ilość powietrza tłoczonego
przez dmuchawę, czy też parowanie
szyb. Wymiana powinna następować
co rok lub po każdych przejechanych
20-30 tys km.
z
a
n
i
e
c
z
y
s
z
c
z
o
n
e
p
o
w
i
e
t
r
z
e
C
z
y
s
t
e
p
o
w
i
e
t
r
z
e
Filtr kabinowy, czyli powietrze
ma znaczenie
Zużyty filtr nie spełnia swoich funkcji
Zużycie filtra widać gołym okiem
Istnieje wiele rozmiarów filtrów kabinowych