NOWOŚCI ASORTYMENTOWE
INTER-NEWS
Olej do jazdy w ruchu miejskim
Świat przyspiesza. Nie da się tego nie
zauważyć. Mamy na głowie coraz więcej
obowiązków, nierzadko wymagających
częstego i szybkiego przemieszczania
się po mieście, na krótkich odcinkach,
wykorzystując do tego celu samochód.
Naszapodróż trwa średnio10-15minut.
W tym czasie silnik samochodu nie jest
w stanie nagrzać się do temperatury ro-
boczej. Zarówno podczas tego czasu roz-
grzewania jak i potem po rozgrzaniu sil-
nika często zatrzymujemy się na światłach
i w miejskich korkach. W takim cyklu
zatrzymywanie się i ponowne ruszanie
zajmuje większość czasu jazdy. Eksplo-
atując auto w ruchu miejskim zatrzymań
auta i ponownych cyklów rozpędzania
może następować nawet 18 000 razy
w ciągu tylko jednego roku. Jeśli nasze
auto dodatkowo wyposażone jest w układ
Start-Stop wyłączający silnik podczas po-
stoju, dochodzą cykle zatrzymania silnika
i jego rozruchy, które dodatkowo utrud-
niają ochronę silnika. Właśnie podczas
rozgrzewania silnika oraz cyklów rusza-
nia i zatrzymywania dochodzi do naj-
większego zużycia jednostki napędowej.
Spowodowane jest to niedostateczną
temperaturą oleju silnikowego, ogrom-
nymi obciążeniami, jakim poddawane
są elementy silnika oraz czasowe unie-
ruchamianie silnika. Aby sprostać tym
wymaganiom, inżynierowie Castrol opra-
cowali specjalną linię olejów silnikowych
Castrol Magnatec Stop-Start. Unikalna
technologia Inteligentnych Molekuł spra-
wia, że molekuły oleju Castrol Magnatec
Stop-Start przywierają niczym magnes
do elementów najbardziej narażonych
na zużycie i zapewniają najwyższą ochro-
nę od momentu przekręcenia kluczyka,
niwelując negatywne skutki „zimnego
startu” i fazy rozgrzewania silnika oraz cy-
klów unieruchamiania silnika.
Aby udowodnić skuteczność technologii
Inteligentnych Molekuł, przeprowadzo-
no badanie jakości oleju, według standar-
du API „Sequence IVA Test”, który jest
nieodłączną częścią uzyskiwania norm
API. Badanie to polega na wyznaczeniu
stopnia zużycia wałka rozrządu. Symu-
lowane są w nim warunki pracy silnika
w trakcie fazy jego rozgrzewania, a więc
pod obniżoną temperaturą oleju i płynu
chłodzącego. Wykonuje się je na nissan-
-owskim silniku KA24E. Jest to silnik
benzynowy, cztero cylindrowy, o pojem-
ności 2.4 l. Standardowy test Sekwencyj-
ny IVA trwa 100 godzin, i jest podzie-
lony na 100 cykli badawczych. Każdy
cykl składa się z dwóch faz: 50 i 10 mi-
nutowej. W pierwszej fazie silnik pracu-
je na biegu jałowym, temperatura oleju
wynosi 49°C, a płynu chłodzącego 50°C,
natomiast w drugiej fazie silnik pracuje
z wyższą prędkością obrotową (1500 obr/
min), temperatury płynów roboczych
są tylko nieznacznie wyższe. Po zakończe-
niu testu, każda z krzywek wałka rozrzą-
du mierzona jest specjalnym przyrządem
mikrometrycznym w 7 miejscach. Daje
to razem 84 pomiary wałków rozrządu
w każdym prowadzonym teście silniko-
wym. Wyniki badań obrazują stopień zu-
życia krzywek wałka rozrządu na danym
oleju silnikowym i dają się łatwo porów-
nywać pomiędzy testowanymi olejami.
W trakcie testów oleju Castrol Magnatec
Stop-Start, stwierdzono 7 krotnie mniej-
sze zużycie krzywek wałków rozrządu, niż
na oleju referencyjnym spełniającym kla-
syfikację jakościową API SN. Aby mieć
stuprocentową pewność skuteczności
ochrony olejów Castrol Magnatec Stop-
-Start, test Sekwencyjny IVA wydłużono
do 300 godzin. Wyniki są jednoznaczne
– olej Castrol Magnatec Stop-Start cały
czas zapewnia doskonałą ochronę krzy-
wek wałka rozrządu, nawet nie zbliżając
się do wartości granicznych dla limitu
API SN, podczas gdy olej referencyjny
zakończył test po 200 godzinach całkowi-
tym zniszczeniem wałka rozrządu.
Test Sekwencyjny IVA dowiódł wysokiej
skuteczności ochronnej olejów Castrol
Magnatec Stop-Start, dlatego też można
polecić go każdemu kierowcy, użytkujące-
mu często swoje auto na krótkich dystan-
sach, w ciężkich, miejskich warunkach
ruchu drogowego lub z wykorzystaniem
systemów Start -Stop.