11
AKTUALNOŚCI - RYNEK
AKTUALNOŚCI
Alfa Romeo Giulia
Można już składać zamówienia na nową
Giulię, która jest oferowana w trzech
poziomach wyposażenia (Giulia, Giulia
Super i Giulia Quadrifoglio) i z nowy-
mi silnikami: 2.2 JTDM 150 KM i 180
KM z manualną lub automatyczną
8 stopniową skrzynią biegów oraz
2.9 V6 Bi Turbo o mocy 510 KM z ma-
nualną skrzynią 6-biegową.
Nową Giulię cechuje wyraźnie włoski styl,
prostota oraz dbałość o wykończenie każ-
dego szczegółu. Wybór napędu na tylną
oś jest nie tylko hołdem złożonym au-
tentycznym korzeniom legendarnej Alfy
Romeo; jest rozwiązaniem technicznym,
które zapewnia wysokie osiągi oraz emo-
cjonującą jazdę. Kolejną cechą wyróżnia-
jącą nowy model Giulia jest optymalny
rozkład mas na obie osie i wyrafinowany
układ zawieszenia (patent Alfa Romeo).
Ponadto Alfa Romeo Giulia łączy w so-
bie niezwykłe osiągi silnika oraz szerokie
zastosowanie ultralekkich materiałów,
takich jak włókno węglowe, aluminium,
kompozyt oraz tworzywo sztuczne, w celu
uzyskania najlepszej relacji masy do mocy
(w wersji Quadrifoglio wynosi on mniej
niż 3 KM/kg). Do bardziej wyrafino-
wanych rozwiązań należy zintegrowany
system hamulcowy (Integrated Braking
System IBS) znacznie redukujący drogę
hamowania oraz aktywne zawieszenie, za-
pewniające wyjątkowy komfort. Wyłącz-
nie w wersji Quadrifoglio zastosowano
rozwiązanie Torque Vectoring, polegające
na rozdzieleniu momentu na dwa koła osi
tylnej, oraz system Active Aero Splitter,
który aktywnie zarządza dociskiem aero-
dynamicznym przy dużych prędkościach.
(Fot. Fiat)
Sieć typu Ethernet
Sieci wymiany danych – to standard
we współczesnych samochodach. Ste-
rowniki układów podwozia, zespołu
napędowego, wyposażenia nadwozia
i systemu multimedialnego są połączo-
ne w sieć typu: FlexRay, CAN-C, LIN
lub MOST.
Ze względu na różny standard i prędkość
przesyłania danych w poszczególnych ma-
gistralach, wymiana danych pomiędzy
nimi odbywa się za pośrednictwem tzw.
„Gateway”, czyli bramki. W najnowszych
modelach samochodów pojawiła się nowa
sieć: Ethernet, znana co prawda od ponad
20 lat, ale do tej pory niewykorzystywa-
na w technice samochodowej. Sieć typu
Ethernet zastąpi magistrale innych typów
w układach, w których są przesyłane duże
ilości danych lub wymagany jest szyb-
ki transfer danych. Jest wykorzystywana
do łączenia urządzeń i sterowników ukła-
dów asystujących, które pomagają kie-
rowcy bezpiecznie prowadzić samochód,
a w przyszłości będzie niezbędna do wpro-
wadzenia nowych rozwiązań technicznych
i funkcji, np. jazdy autonomicznej.
W samochodach z siecią typu Ethernet
do gniazdka diagnostycznego EOBD
dochodzi również magistrala Ether-
net. Pozwala to na kontakt
za pośrednictwem sieci
internetowej z serwerami
producentów samochodów
i zdalną diagnostykę z wy-
korzystaniem znajdującego
się na nich oprogramowania.
Do łączności z siecią Ether-
net jest wykorzystywany
protokół DoIP (ang. Dia-
gnostic over IP), co tłumaczy
się jako diagnostykę poprzez
IP, gdzie IP oznacza protokół
internetowy. Funkcje, takie
jak inicjalizacja lub kalibra-
cja niektórych podzespołów, są możli-
we do realizacji tylko poprzez interfejs
Ethernet. Jednym z pierwszych samo-
chodów na polskim rynku wyposażonym
w sieć Ethernet jest nowe Volvo XC90.
(Fot. Volvo)