9
AKTUALNOŚCI - RYNEK
Moc w czystej postaci
Kaktus od Citroëna
Nowy kompaktowy SUV, model Audi
RS Q3 Performance, zachwyca mocą
270 kW (367 KM) i momentem ob-
rotowym 465 Nm. Tak olbrzymia
moc pozwala na rozpędzenie auta
od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy. Stan-
dardowo samochód ten rozwija maksy-
malną prędkość 270 km/h.
Nowa seria RS Performance podkreśla
sportowy profil marki premium. Wyra-
żenie „performance“ oznacza tu znacznie
większą moc oraz ekskluzywne wyposaże-
nie przewyższające wyposażenie propono-
wane w innych modelach Audi. Dotyczy
to także nowego modelu RS Q3 Perfor-
mance wyposażonego w legendarny silnik
2.5 TFSI, którego moc zwiększono w po-
równaniu z Audi RS Q3. Stosując bardziej
efektywny sposób chłodzenia, wykorzy-
stujący nową chłodnicę oraz zoptymali-
zowaną pompę paliwa, konstruktorzy za-
pewnili pięciocylindrowej jednostce turbo
moc większą o 20 kW (27 KM). Maksy-
malny moment obrotowy jest dostępny
w przedziale od 1625 do 5550 obr/min.
W cyklu mieszanym, zgodnym z wytycz-
nymi NECD, samochód zużywa 8,6 litra
paliwa na 100 km. Dwusprzęgłowa, sied-
miostopniowa skrzynia biegów S tronic
charakteryzuje się bardzo krótkim czasem
przełączania biegów, cały proces zmiany
biegów wykonuje automatycznie, ale kie-
rowca może też zmieniać je samodzielnie,
korzystając z manetek przy wielofunk-
cyjnej kierownicy. Dodatkowo, w trybie
dynamic system wyboru dynamiki jazdy
Audi drive select, procesowi zmiany bie-
gu na wyższy towarzyszy krótkie dodanie
gazu. Stały napęd na cztery koła quattro
jest przenoszony za pośrednictwem hy-
draulicznie napędzanego i elektronicznie
sterowanego sprzęgła wielopłytkowego.
Dostosowujący się do bieżących potrzeb
rozkład sił napędowych między osią
przednią a tylną odbywa się przy tym
automatycznie i dzięki skomunikowaniu
z elektronicznym systemem stabilizacji
toru jazdy ESC także selektywnie pod
względem wyboru koła. System kontroli
trakcji ESC można wyłączyć. W porów-
naniu do Audi Q3, karoseria jest obniżo-
na o 20 mm. Opcjonalnie, Audi oferuje
zawieszenie sportowe RS plus z aktywnym
systemem kontroli stopnia amortyza-
cji. RS Q3 performance będzie dostęp-
ny w salonach w drugim kwartale 2016
(Fot. Audi)
Francuska marka zaprezentowała mo-
del C4 Cactus Rip Curl Special Edition.
Dzięki współpracy dwóch marek,
Citroëna i Rip Curl – światowego li-
dera na rynku surfingowym, powstał
CitroënC4CactuswedycjispecjalnejRip
Curl. Najważniejszą nowością w wersji
Rip Curl jest jego wzmocniona trakcja,
powiązana z najmocniejszymi silni-
kami gamy C4 Cactus i współpracu-
jąca z manualną skrzynią biegów
(wersje z silnikiem benzynowym
PureTech 110 S&S lub z silnikiem
Diesla BlueHDi 100). Citroën C4
Cactus Rip Curl jako jedyna wersja
ma system Grip Control oraz specjalne
opony Mud&Snow, pomagające poru-
szać się w wymagającym terenie (opo-
ny Goodyear 205/50 R17 89V – Vector
4Seasons).
Działanie systemu Grip Control polega
na pomysłowym wzmacnianiu trakcji
w trybie jazdy terenowej. Wykorzystuje
on zaawansowaną technicznie funkcję
zapobiegania uślizgom wzdłużnym napę-
dzanych kół, zawartą w komputerze syste-
mu ESP. Funkcja ta pozwala eliminować
lub regulować uślizg przednich kół, a do-
datkowo posiada różne tryby adaptacji
napędu w zależności od nawierzchni. Po-
krętło Grip Control umieszczone pośrod-
ku tablicy rozdzielczej zapewnia dostęp
do pięciu trybów jazdy:
–
STANDARD
tryb ten przeznaczo-
ny jest na normalne warunki drogowe,
w których uślizg napędzanych kół wy-
stępuje jedynie marginalnie. Umożliwia
on również automatyczną adaptację sys-
temu Grip Control do aktualnego stanu
nawierzchni.