8
AKTUALNOŚCI - RYNEK
Audi na gaz ziemny
Debiut oszczędnego diesla w Klasie E
Pod koniec tego roku oferta Audi wzbo-
gaci się o model A4 Avant g-tron zasi-
lany gazem ziemnym. Samochód jest
skierowany do użytkowników poszuku-
jących sportowego i praktycznego auta,
które jest jednocześnie przyjazne dla
środowiska.
Jednostka napędowa A4 Avant g-tron
bazuje na nowym silniku 2.0 TFSI, któ-
ry charakteryzuje się zaawansowanym,
bardzo wydajnym procesem
spalania. Osiąga moc 125
kW (170 KM) i moment ob-
rotowy 270 Nm. Oczywiście,
musiały być dokonane pew-
ne zmiany konstrukcyjne,
w celu dostosowania do no-
wego paliwa. Tłoki i zawory
zostały specjalnie zmodyfi-
kowane pod kątem spalania
gazu i pozwalają na stosowanie optymal-
nego współczynnika sprężania. Zastoso-
wano również elektroniczny regulator,
który obniża podwyższone ciśnienie gazu
przepływającego ze zbiornika do silnika.
Jego zadaniem jest zmniejszenie ciśnienia
z 200 bar do ciśnienia roboczego 5...10
bar panującego w silniku. Regulator ten
reaguje bardzo precyzyjnie na wymagania
kierowcy dotyczące mocy w określonym
momencie – im wyższe jest ciśnienie do-
starczanego gazu, tym więcej mocy i mo-
mentu obrotowego rozwija silnik. Zbior-
nik gazu jest umieszczony z tyłu pojazdu
i mieści 19 kg gazu sprężonego do 200
bar. Praktyczna pojemność zbiornika wy-
nosi jednak 18,4 kg, bowiem gdy ilość
gazu spadnie do ok. 0,6 kg zasilanie prze-
łącza się na benzynę. Zbiornik gazu nie
jest wykonany ze stali, jak w poprzednich
modelach (kierowcy narzekali na jego ko-
rozję), ale z wewnętrznej warstwy poliami-
du otoczonej warstwą włókna węglowego
wzmocnionego włóknem szklanym oraz
warstwą zewnętrzną z samego włókna wę-
glowego. Uszkodzenie warstwy zewnętrz-
nej jest sygnalizowanie przebarwieniem
się zbiornika na biało. A4 Avant g-tron
zużywa mniej niż 4 kg CNG na 100 ki-
lometrów, co oznacza, że zbiornik gazu
wystarcza na przejechanie 500 km.
(Fot. Audi)
Mercedes-Benz zapowiada, że w nowej
Klasie E zadebiutuje zupełnie nowy
silnik 2.0 oznaczony jako OM 654.
Turbodoładowany diesel będzie lżejszy,
oszczędniejszy i mocniejszy w stosun-
ku do jego poprzednika OM 651. Jest
to pierwszy w pełni aluminiowy, czte-
rocylindrowy silnik Mercedesa. Zastąpi
on dotychczasową jednostkę 2,1 litra.
Dzięki zmniejszeniu pojemności ma być
oszczędniejszy o 13%. Zmniejszyła się
też jego masa z 202,8 do 168,4 kg.
W układzie zasilania zastosowano czwartą
generację wtrysków Common Rail o ci-
śnieniu do 2050 bar, stalowe tłoki oraz
powłokę Nanoslide na gładzi cylindrów.
Inżynierowie dopilnowali, żeby silnik
spełniał surowsze normy emisji spalin
RDE, które niedługo wejdą w życie. Zain-
stalowano w nim zmodernizowany układ
recyrkulacji spalin EGR. Spaliny trafiają
z turbosprężarki do modułu zawierającego
AdBlue, a następnie kolejno do katalizato-
ra utleniającego oraz do filtra DPF zaopa-
trzonego w powłokę SCR w celu redukcji
tlenków azotu. Dzięki temu Mercedes
Klasy E 220d będzie wydzielał mniej
niż 100 g CO
2
na kilometr. Silnik w E
220d generuje 192 KM przy 3800 obr/
min i 400 Nm maksymalnego momentu
obrotowego. To pozwala rozpędzić auto
od zera do setki w 7,3 sekundy.
(Fot. Daimler)
Porównanie układów oczyszczania spalin w starym silniku OM 651 (A) oraz w nowym OM 654 (B). Opis skrótów:
DOC – katalizator utleniający, DPF – filtr cząstek stałych, SRC – katalizator NOx, SDPF - filtr cząstek stałych z powłoką
redukującą NOx