Background Image
Previous Page  8 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 8 / 60 Next Page
Page Background

8

AKTUALNOŚCI - RYNEK

Audi na gaz ziemny

Debiut oszczędnego diesla w Klasie E

Pod koniec tego roku oferta Audi wzbo-

gaci się o model A4 Avant g-tron zasi-

lany gazem ziemnym. Samochód jest

skierowany do użytkowników poszuku-

jących sportowego i praktycznego auta,

które jest jednocześnie przyjazne dla

środowiska.

Jednostka napędowa A4 Avant g-tron

bazuje na nowym silniku 2.0 TFSI, któ-

ry charakteryzuje się zaawansowanym,

bardzo wydajnym procesem

spalania. Osiąga moc 125

kW (170 KM) i moment ob-

rotowy 270 Nm. Oczywiście,

musiały być dokonane pew-

ne zmiany konstrukcyjne,

w celu dostosowania do no-

wego paliwa. Tłoki i zawory

zostały specjalnie zmodyfi-

kowane pod kątem spalania

gazu i pozwalają na stosowanie optymal-

nego współczynnika sprężania. Zastoso-

wano również elektroniczny regulator,

który obniża podwyższone ciśnienie gazu

przepływającego ze zbiornika do silnika.

Jego zadaniem jest zmniejszenie ciśnienia

z 200 bar do ciśnienia roboczego 5...10

bar panującego w silniku. Regulator ten

reaguje bardzo precyzyjnie na wymagania

kierowcy dotyczące mocy w określonym

momencie – im wyższe jest ciśnienie do-

starczanego gazu, tym więcej mocy i mo-

mentu obrotowego rozwija silnik. Zbior-

nik gazu jest umieszczony z tyłu pojazdu

i mieści 19 kg gazu sprężonego do 200

bar. Praktyczna pojemność zbiornika wy-

nosi jednak 18,4 kg, bowiem gdy ilość

gazu spadnie do ok. 0,6 kg zasilanie prze-

łącza się na benzynę. Zbiornik gazu nie

jest wykonany ze stali, jak w poprzednich

modelach (kierowcy narzekali na jego ko-

rozję), ale z wewnętrznej warstwy poliami-

du otoczonej warstwą włókna węglowego

wzmocnionego włóknem szklanym oraz

warstwą zewnętrzną z samego włókna wę-

glowego. Uszkodzenie warstwy zewnętrz-

nej jest sygnalizowanie przebarwieniem

się zbiornika na biało. A4 Avant g-tron

zużywa mniej niż 4 kg CNG na 100 ki-

lometrów, co oznacza, że zbiornik gazu

wystarcza na przejechanie 500 km.

(Fot. Audi)

Mercedes-Benz zapowiada, że w nowej

Klasie E zadebiutuje zupełnie nowy

silnik 2.0 oznaczony jako OM 654.

Turbodoładowany diesel będzie lżejszy,

oszczędniejszy i mocniejszy w stosun-

ku do jego poprzednika OM 651. Jest

to pierwszy w pełni aluminiowy, czte-

rocylindrowy silnik Mercedesa. Zastąpi

on dotychczasową jednostkę 2,1 litra.

Dzięki zmniejszeniu pojemności ma być

oszczędniejszy o 13%. Zmniejszyła się

też jego masa z 202,8 do 168,4 kg.

W układzie zasilania zastosowano czwartą

generację wtrysków Common Rail o ci-

śnieniu do 2050 bar, stalowe tłoki oraz

powłokę Nanoslide na gładzi cylindrów.

Inżynierowie dopilnowali, żeby silnik

spełniał surowsze normy emisji spalin

RDE, które niedługo wejdą w życie. Zain-

stalowano w nim zmodernizowany układ

recyrkulacji spalin EGR. Spaliny trafiają

z turbosprężarki do modułu zawierającego

AdBlue, a następnie kolejno do katalizato-

ra utleniającego oraz do filtra DPF zaopa-

trzonego w powłokę SCR w celu redukcji

tlenków azotu. Dzięki temu Mercedes

Klasy E 220d będzie wydzielał mniej

niż 100 g CO

2

na kilometr. Silnik w E

220d generuje 192 KM przy 3800 obr/

min i 400 Nm maksymalnego momentu

obrotowego. To pozwala rozpędzić auto

od zera do setki w 7,3 sekundy.

(Fot. Daimler)

Porównanie układów oczyszczania spalin w starym silniku OM 651 (A) oraz w nowym OM 654 (B). Opis skrótów:

DOC – katalizator utleniający, DPF – filtr cząstek stałych, SRC – katalizator NOx, SDPF - filtr cząstek stałych z powłoką

redukującą NOx