Background Image
Previous Page  51 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 51 / 60 Next Page
Page Background

51

PORADY

Pozwalają one na zróżnicowanie kątów

obrotu nawet do 18˚, w zależności od wy-

konania.

Występuje on na sprężynach tłumi-

ka, w gniazdach ich łożyskowania lub

w zestawie sprężyn tłumika drgań obro-

tów biegu jałowego. Często konstrukcji

tej przypisywane jest wadliwe wykona-

nie, jednak jest dokładnie odwrotnie.

Występowanie luzów w układzie nie jest

wadą, a wykorzystanie takiej konstrukcji

sprawia, że w czasie jazdy nie dochodzi

do występowania hałasów. Tarcza ustala-

jąca dla sprężyn tłumika drgań wstępnych

związana jest z piastą, a nie z tarczą nośną.

Dzięki takiemu rozwiązaniu części układu

mogą się przesuwać kątowo względem sie-

bie.

Koncern ZF poświęca wiele uwagi bada-

niom nad występowaniem drgań o cha-

rakterze skrętnym oraz projektowaniem

efektywnych układów ich tłumienia.

Zapewnia to z jednej strony komfort dla

kierowcy i pasażerów, a z drugiej efektyw-

niejsze wykorzystanie zakresu pracy no-

woczesnego silnika.

Zdjęcia: ZF Services

W najnowszej generacji tarcz sprzęgłowych, stosuje się najczęściej trzystopniowy układ tłumienia drgań skrętnych. Zawiera on takie elementy jak: tarcza zabierakowa, przeciwtarcza oraz

sprężyny śrubowe o różnych stopniach tłumienia (umiejscawiane w oknach ich łożyskowania w obudowie tarczy sprzęgła). Następnie występują pierścienie cierne oraz dociskające je sprę-

żyny stożkowe, piórowe lub talerzowe. Sprężyny tarcz sprzęgłowych umożliwiają kątowy skręt piasty w kierunku obwodowym (nawet do 18˚ w mniejszych średnicach tarcz sprzegłowych).

Zmieniając sztywności sprężyn oraz ich wielkość, możliwe jest osiągnięcie zróżnicowanych charakterystyk tłumienia drgań. Wielostopniowe tłumienie pozwala na uzyskanie progresywnej

charakterystyki tłumienia. Dodatkowo, w układzie często stosuje się osobne tłumik drgań (tzw. „wstępnych” obrotów biegu jałowego). W tarczach sprzęgłowych jako elementy tłumiące

wykorzystuje się pierścienie cierne, przez które tłumienie realizowane jest w wyniku tarcia występującego pomiędzy tymi elementami.

Nowoczesna konstrukcja tarczy sprzęgłowej z 3-stopniowym tłumikiem drgań skrętnych.

Konstrukcje współczesnych wielostopniowych tłumików drgań skrętnych w tarczach sprzęgłowych często wymagają luzu

wstępnego.