51
PORADY
Pozwalają one na zróżnicowanie kątów
obrotu nawet do 18˚, w zależności od wy-
konania.
Występuje on na sprężynach tłumi-
ka, w gniazdach ich łożyskowania lub
w zestawie sprężyn tłumika drgań obro-
tów biegu jałowego. Często konstrukcji
tej przypisywane jest wadliwe wykona-
nie, jednak jest dokładnie odwrotnie.
Występowanie luzów w układzie nie jest
wadą, a wykorzystanie takiej konstrukcji
sprawia, że w czasie jazdy nie dochodzi
do występowania hałasów. Tarcza ustala-
jąca dla sprężyn tłumika drgań wstępnych
związana jest z piastą, a nie z tarczą nośną.
Dzięki takiemu rozwiązaniu części układu
mogą się przesuwać kątowo względem sie-
bie.
Koncern ZF poświęca wiele uwagi bada-
niom nad występowaniem drgań o cha-
rakterze skrętnym oraz projektowaniem
efektywnych układów ich tłumienia.
Zapewnia to z jednej strony komfort dla
kierowcy i pasażerów, a z drugiej efektyw-
niejsze wykorzystanie zakresu pracy no-
woczesnego silnika.
Zdjęcia: ZF Services
W najnowszej generacji tarcz sprzęgłowych, stosuje się najczęściej trzystopniowy układ tłumienia drgań skrętnych. Zawiera on takie elementy jak: tarcza zabierakowa, przeciwtarcza oraz
sprężyny śrubowe o różnych stopniach tłumienia (umiejscawiane w oknach ich łożyskowania w obudowie tarczy sprzęgła). Następnie występują pierścienie cierne oraz dociskające je sprę-
żyny stożkowe, piórowe lub talerzowe. Sprężyny tarcz sprzęgłowych umożliwiają kątowy skręt piasty w kierunku obwodowym (nawet do 18˚ w mniejszych średnicach tarcz sprzegłowych).
Zmieniając sztywności sprężyn oraz ich wielkość, możliwe jest osiągnięcie zróżnicowanych charakterystyk tłumienia drgań. Wielostopniowe tłumienie pozwala na uzyskanie progresywnej
charakterystyki tłumienia. Dodatkowo, w układzie często stosuje się osobne tłumik drgań (tzw. „wstępnych” obrotów biegu jałowego). W tarczach sprzęgłowych jako elementy tłumiące
wykorzystuje się pierścienie cierne, przez które tłumienie realizowane jest w wyniku tarcia występującego pomiędzy tymi elementami.
Nowoczesna konstrukcja tarczy sprzęgłowej z 3-stopniowym tłumikiem drgań skrętnych.
Konstrukcje współczesnych wielostopniowych tłumików drgań skrętnych w tarczach sprzęgłowych często wymagają luzu
wstępnego.