8
AKTUALNOŚCI - RYNEK
Ford EcoBlue - nowa jakość wśród Diesli
Aerodynamiczna Honda NSX
Ford zaprezentował nowy silnik
Ford EcoBlue o pojemności 2 litrów;
pierwszą konstrukcję z nowej rodzi-
ny zaawansowanych silników wyso-
koprężnych Forda. Gama jednostek wy-
sokoprężnych EcoBlue o mocy od 100
do 240 KM będzie stanowić źródło
napędu przyszłych samochodów osobo-
wych i dostawczych marki Ford.
Skonstruowany od podstaw silnik Ford
EcoBlue zawiera wiele innowacji, które
pozwalają zredukować tarcie, a w rezulta-
cie przyczyniają się do zmniejszenia zuży-
cia paliwa o 13 %. Wśród nich znajdują
się:
• 10-milimetrowe przesunięcie osi wału
korbowego, który minimalizuje bocz-
ne obciążenie tłoków i redukuje siły
tarcia przy ściankach cylindra w żeliw-
nym bloku,
• zminimalizowana średnica łożysk wału
korbowego,
• pasek rozrządu i pas napędowy pom-
py olejowej o konstrukcji typu „pasek
w oleju”,
• zoptymalizowany układ rozrządu oraz
nowy, jednoczęściowy moduł rozrządu.
Wśród zaawansowanych rozwiązań tech-
nicznych znalazły się: turbosprężarka
o niskiej bezwładności wykorzystująca za-
awansowane materiały zdolne wytrzymać
wysokie temperatury pracy; a także nowy
system wtrysku paliwa pod wysokim ci-
śnieniem, który jest bardziej responsywny,
cichszy i oferuje bardziej precyzyjne do-
stawy paliwa. Nowe wtryskiwacze paliwa
są w stanie zaoferować do sześciu wtry-
sków na cykl spalania, przy czym każdy
wtrysk trwa zaledwie 250 mikrosekund
(0,00025 sekundy) i dostarcza 0,8 mg
oleju napędowego - to odpowiednik jed-
nego kryształka cukru. Tak niewielka
ilość paliwa jest wtryskiwana przez osiem
stożkowych otworów, z których każdy
ma średnicę 120 mikronów, co odpowia-
da grubości ludzkiego włosa.
Czterocylindrowy silnik EcoBlue debiu-
tuje w nowym Fordzie Transit i Fordzie
Transit Custom. (Fot. Ford)
Honda NSX (New Sportscar eXpe-
rimental) to samochód sportowy ja-
pońskiego koncernu Honda Motor
Company produkowany w latach 1990-
2005 jako pierwsza generacja pojazdu
oraz od 2015 roku jako druga genera-
cja. Obecnie została zaprezentowana
kolejna generacja Hondy NSX.
Oprócz 507-konnego silnika V6 o po-
jemności 3,5 litra (550 Nm momentu
obrotowego) w samochodzie pracują
jeszcze trzy dodatkowe, elektryczne silni-
ki. Jeden umieszczony między silnikiem
spalinowym a 9-stopniową dwusprzęgło-
wą skrzynią biegów oraz dwa napędzające
koła przedniej osi. Łączna moc przekracza
570 KM i pozwala rozpędzić samochód
do 100 km/h w 3 sekundy.
Podwozie zbudowano w sposób, który za-
pewnia zwiększoną wytrzymałość w miej-
scach, gdzie jest to konieczne. Połączenie
aluminiowego podwozia z płytami podło-
gowymi z włókna węglowego oraz niezwy-
kle wytrzymałej stali tworzy lekką i sztyw-
ną konstrukcję.
Honda NSX zasysa powietrze poprzez
system Total Airflow, który doprowadza
je do układu chłodzenia elementów ukła-
du napędowego i hamulcowego, zapew-
niając niezrównane osiągi. Powietrze jest
następnie wydychane przez dokładnie
umiejscowione tylne kanały wylotowe,
które minimalizują opór Bazowa cena
modelu wynosi 180 tys. euro.
(Fot. Honda)