Background Image
Previous Page  8 / 56 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 8 / 56 Next Page
Page Background

8

AKTUALNOŚCI - RYNEK

Ford EcoBlue - nowa jakość wśród Diesli

Aerodynamiczna Honda NSX

Ford zaprezentował nowy silnik

Ford EcoBlue o pojemności 2 litrów;

pierwszą konstrukcję z nowej rodzi-

ny zaawansowanych silników wyso-

koprężnych Forda. Gama jednostek wy-

sokoprężnych EcoBlue o mocy od 100

do 240 KM będzie stanowić źródło

napędu przyszłych samochodów osobo-

wych i dostawczych marki Ford.

Skonstruowany od podstaw silnik Ford

EcoBlue zawiera wiele innowacji, które

pozwalają zredukować tarcie, a w rezulta-

cie przyczyniają się do zmniejszenia zuży-

cia paliwa o 13 %. Wśród nich znajdują

się:

• 10-milimetrowe przesunięcie osi wału

korbowego, który minimalizuje bocz-

ne obciążenie tłoków i redukuje siły

tarcia przy ściankach cylindra w żeliw-

nym bloku,

• zminimalizowana średnica łożysk wału

korbowego,

• pasek rozrządu i pas napędowy pom-

py olejowej o konstrukcji typu „pasek

w oleju”,

• zoptymalizowany układ rozrządu oraz

nowy, jednoczęściowy moduł rozrządu.

Wśród zaawansowanych rozwiązań tech-

nicznych znalazły się: turbosprężarka

o niskiej bezwładności wykorzystująca za-

awansowane materiały zdolne wytrzymać

wysokie temperatury pracy; a także nowy

system wtrysku paliwa pod wysokim ci-

śnieniem, który jest bardziej responsywny,

cichszy i oferuje bardziej precyzyjne do-

stawy paliwa. Nowe wtryskiwacze paliwa

są w stanie zaoferować do sześciu wtry-

sków na cykl spalania, przy czym każdy

wtrysk trwa zaledwie 250 mikrosekund

(0,00025 sekundy) i dostarcza 0,8 mg

oleju napędowego - to odpowiednik jed-

nego kryształka cukru. Tak niewielka

ilość paliwa jest wtryskiwana przez osiem

stożkowych otworów, z których każdy

ma średnicę 120 mikronów, co odpowia-

da grubości ludzkiego włosa.

Czterocylindrowy silnik EcoBlue debiu-

tuje w nowym Fordzie Transit i Fordzie

Transit Custom. (Fot. Ford)

Honda NSX (New Sportscar eXpe-

rimental) to samochód sportowy ja-

pońskiego koncernu Honda Motor

Company produkowany w latach 1990-

2005 jako pierwsza generacja pojazdu

oraz od 2015 roku jako druga genera-

cja. Obecnie została zaprezentowana

kolejna generacja Hondy NSX.

Oprócz 507-konnego silnika V6 o po-

jemności 3,5 litra (550 Nm momentu

obrotowego) w samochodzie pracują

jeszcze trzy dodatkowe, elektryczne silni-

ki. Jeden umieszczony między silnikiem

spalinowym a 9-stopniową dwusprzęgło-

wą skrzynią biegów oraz dwa napędzające

koła przedniej osi. Łączna moc przekracza

570 KM i pozwala rozpędzić samochód

do 100 km/h w 3 sekundy.

Podwozie zbudowano w sposób, który za-

pewnia zwiększoną wytrzymałość w miej-

scach, gdzie jest to konieczne. Połączenie

aluminiowego podwozia z płytami podło-

gowymi z włókna węglowego oraz niezwy-

kle wytrzymałej stali tworzy lekką i sztyw-

ną konstrukcję.

Honda NSX zasysa powietrze poprzez

system Total Airflow, który doprowadza

je do układu chłodzenia elementów ukła-

du napędowego i hamulcowego, zapew-

niając niezrównane osiągi. Powietrze jest

następnie wydychane przez dokładnie

umiejscowione tylne kanały wylotowe,

które minimalizują opór Bazowa cena

modelu wynosi 180 tys. euro.

(Fot. Honda)