Background Image
Previous Page  11 / 56 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 11 / 56 Next Page
Page Background

11

AKTUALNOŚCI - RYNEK

70 lat Tudora

Telefoniczny kluczyk w Volvo V90, S90

Mija 70 lat od dnia, kiedy pierwsze eg-

zemplarze modelu Škoda 1101 z dwu-

drzwiowymi, zamkniętymi nadwoziami

(od określenia ‘two door’ nazywanymi

powszechnie ‘tudorami’) opuściły bra-

my fabryki Mladá Boleslav. Niejed-

nokrotnie na samych obręczach, gdyż

potężne problemy fabryki z zakupem

ogumienia zmuszały ją do sprzedaży

całych partii pojazdów pozbawionych

opon. Organizacja tych ostatnich sta-

wała się już zmartwieniem nabywców.

Podobne niedostatki dotyczyły całego

szeregu części lub komponentów, przez

co produkcja nowych, małych modeli

Škody nie mogła nabrać właściwego ryt-

mu, mimo potężnego zaangażowania

w prace fabrycznej załogi. Szybkości całe-

go procesu nie wspomagała także techno-

logia wykańczania nadwozi nitrocelulozo-

wymi lakierami o długim czasie schnięcia.

Pierwszą odmianą pochodną 1101 został

zamknięty, użytkowy furgon, bez bocz-

nego przeszklenia. Najpopularniejszą od-

mianą 1101 była jednak wersja sanitarna

z osobliwie przetłoczoną wewnętrzną

ścianką działową, z cennymi centymetra-

mi na nosze z pacjentem. Wersja sanitarna

była jedyną odmianą 1101 wyposażaną

standardowo w nagrzewnicę wnętrza, wy-

korzystującą ciepło gazów spalinowych.

Do pozostałych odmian nadwoziowych,

już typowo osobowych 1101-ek, zaliczyć

trzeba odmianę roadster, półkabriolet

oraz czterodrzwiowego sedana (1948-51).

Paletę pojazdów o przeznaczeniu użyt-

kowym uzupełniały zamknięte, dwu-

miejscowe furgony (od 1946 do 1952,

Vrchlabí, wśród nich słynne wersje pocz-

towe, wykorzystywane także w Polsce)

i przeszklone kombi STW z drugim rzę-

dem siedzeń (1949-52). Ostatni egzem-

plarz modelu 1101 opuścił mury filii

w Vrchlabí dopiero 23 maja roku 1952.

(Fot. Skoda)

Zastąpienie standardowego kluczyka

telefonem komórkowym to rozwią-

zanie wygodne i to z kilku powodów.

Po pierwsze zdecydowanie ułatwia użyt-

kowanie jednego Volvo przez kilku kie-

rowców lub kilku pojazdów Volvo przez

jednego kierowcę. Po drugie aplikacja

umożliwi łatwiejszą obsługę. Za jej po-

średnictwem będzie można odblokować

wszystkie lub jeden konkretny zamek

oraz uruchomić silnik.

Według

zapowiedzi

producenta

z Goeteborga, telefoniczny kluczyk trafi

do aut Volvo w roku 2017. Czy należy

obawiać się bezpieczeństwa korzysta-

nia z aplikacji? Technologia przed swo-

ją premierą zostanie oczywiście grun-

townie sprawdzona. Program testów

elektronicznego klucza rozpoczął się

w Goteborgu już w roku 2015. W jego ra-

mach kierowcy zamawiali zakupy wprost

do bagażnika swojego Volvo, a kurier

uzyskiwał do niego dostęp za pomo-

cą jednorazowego klucza cyfrowego.

(Fot. Volvo)