11
AKTUALNOŚCI - RYNEK
70 lat Tudora
Telefoniczny kluczyk w Volvo V90, S90
Mija 70 lat od dnia, kiedy pierwsze eg-
zemplarze modelu Škoda 1101 z dwu-
drzwiowymi, zamkniętymi nadwoziami
(od określenia ‘two door’ nazywanymi
powszechnie ‘tudorami’) opuściły bra-
my fabryki Mladá Boleslav. Niejed-
nokrotnie na samych obręczach, gdyż
potężne problemy fabryki z zakupem
ogumienia zmuszały ją do sprzedaży
całych partii pojazdów pozbawionych
opon. Organizacja tych ostatnich sta-
wała się już zmartwieniem nabywców.
Podobne niedostatki dotyczyły całego
szeregu części lub komponentów, przez
co produkcja nowych, małych modeli
Škody nie mogła nabrać właściwego ryt-
mu, mimo potężnego zaangażowania
w prace fabrycznej załogi. Szybkości całe-
go procesu nie wspomagała także techno-
logia wykańczania nadwozi nitrocelulozo-
wymi lakierami o długim czasie schnięcia.
Pierwszą odmianą pochodną 1101 został
zamknięty, użytkowy furgon, bez bocz-
nego przeszklenia. Najpopularniejszą od-
mianą 1101 była jednak wersja sanitarna
z osobliwie przetłoczoną wewnętrzną
ścianką działową, z cennymi centymetra-
mi na nosze z pacjentem. Wersja sanitarna
była jedyną odmianą 1101 wyposażaną
standardowo w nagrzewnicę wnętrza, wy-
korzystującą ciepło gazów spalinowych.
Do pozostałych odmian nadwoziowych,
już typowo osobowych 1101-ek, zaliczyć
trzeba odmianę roadster, półkabriolet
oraz czterodrzwiowego sedana (1948-51).
Paletę pojazdów o przeznaczeniu użyt-
kowym uzupełniały zamknięte, dwu-
miejscowe furgony (od 1946 do 1952,
Vrchlabí, wśród nich słynne wersje pocz-
towe, wykorzystywane także w Polsce)
i przeszklone kombi STW z drugim rzę-
dem siedzeń (1949-52). Ostatni egzem-
plarz modelu 1101 opuścił mury filii
w Vrchlabí dopiero 23 maja roku 1952.
(Fot. Skoda)
Zastąpienie standardowego kluczyka
telefonem komórkowym to rozwią-
zanie wygodne i to z kilku powodów.
Po pierwsze zdecydowanie ułatwia użyt-
kowanie jednego Volvo przez kilku kie-
rowców lub kilku pojazdów Volvo przez
jednego kierowcę. Po drugie aplikacja
umożliwi łatwiejszą obsługę. Za jej po-
średnictwem będzie można odblokować
wszystkie lub jeden konkretny zamek
oraz uruchomić silnik.
Według
zapowiedzi
producenta
z Goeteborga, telefoniczny kluczyk trafi
do aut Volvo w roku 2017. Czy należy
obawiać się bezpieczeństwa korzysta-
nia z aplikacji? Technologia przed swo-
ją premierą zostanie oczywiście grun-
townie sprawdzona. Program testów
elektronicznego klucza rozpoczął się
w Goteborgu już w roku 2015. W jego ra-
mach kierowcy zamawiali zakupy wprost
do bagażnika swojego Volvo, a kurier
uzyskiwał do niego dostęp za pomo-
cą jednorazowego klucza cyfrowego.
(Fot. Volvo)