9
AKTUALNOŚCI - RYNEK
Mazda 3 z silnikiem Skyactiv-D
Kierownice w Porsche 919 Hybrid
SsangYong XLV wielozadaniowy SUV
Oferta silników dostępnych w modelu
Mazda 3 została poszerzona o nową,
bardzo oszczędną turbodoładowaną
jednostkę wysokoprężną Skyactiv-D 1.5
o mocy 105 KM.
W silniku zastosowano wyjątkowo ni-
ski współczynnik sprężania 14,8:1 oraz
specjalną turbinę o zmiennej geometrii.
Samochód z tym silnikiem emituje zale-
dwie 99 g/km CO
2
, przy średnim zużyciu
paliwa już od 3,8 l/100 km. Nowością
jest również technologia Natural Sound
Smoother, która znacznie zmniejsza hałas
i wibracje silnika. Obejmuje ono zmody-
fikowaną konstrukcję sworzni tłoka, które
zwyczajowo są puste, a w tym przypadku
posiadają wbudowany dynamiczny tłu-
mik drgań (na zdjęciu). W efekcie silnik
pracuje ciszej, co jest szczególnie zauwa-
żalne w czasie jazdy po mieście.
W modelu Mazda 3 zastosowano pełen
zestaw zaawansowanych i innowacyj-
nych technologii wspomagających kie-
rowcę i zwiększających bezpieczeństwo.
Są to między innymi: system ostrze-
gania o przeszkodach przed pojazdem
(FOW), system wspomagający hamowa-
nie zapobiegający kolizjom przy małej
prędkości (SCBS), system ostrzegania
przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu
(LDWS) oraz adaptacyjny układ utrzy-
mywania stałej prędkości (MRCC).
(Fot. Mazda)
Kierownice stosowane w Porsche 919
Hybrid startujących w Długodystan-
sowych Mistrzostwach Świata (WEC)
to prawdziwe komputery.
By obsłużyć wszystkie funkcje najbardziej
skomplikowanego samochodu wyścigo-
wego, do dyspozycji są łącznie 24 przy-
ciski i przełączniki na kierownicy oraz
6 manetek w jej tylnej części. W sezonie
2016 rozmieszczenie wszystkich instru-
mentów zostało starannie zmodyfikowane
we współpracy z kierowcami – tak, aby
mogli oni bezbłędnie prowadzić prototyp
nawet przy 340 km/h, bo takie prędkości
osiągają w wyścigu 24h Le Mans. Nie-
które elementy przeniesiono na deskę
rozdzielczą, ponieważ na kierownicy nie
starczyło już na nie miejsca. Najczęściej
używane instrumenty umieszczono u góry
kierownicy, w zasięgu kciuków. Niebieski
przycisk w prawym górnym rogu służy
do migania światłami w celu ostrzeże-
nia wolniej poruszających się pojazdów.
Czerwony przycisk na lewej rękojeści jest
wciskany niemal równie często – dozuje
energię elektryczną płynącą z akumula-
torów, tzw. tryb „boost” (doładowanie).
Kierowcy wykorzystują go np. podczas
wyprzedzania. Koło kierownicy nie jest
okrągłe, ale kształtem przypomina pro-
stokąt, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie
podczas zmiany kierowcy.
(Fot. Porsche)
Model XLV – czyli eXciting smart
Lifestyle Vehicle – został zaprojektowa-
ny jako wielozadaniowy SUV. Jest opar-
ty na tej samej konstrukcji co Tivoli
i ma ten sam rozstaw osi 2600 mm.
Kod genetyczny SsangYonga to przede
wszystkim napęd 4x4 i taki też napęd
przewidziano dla XLV, który oferuje opcję
systemu inteligentnego napędu na cztery
koła. Elektronicznie kontrolowany system
będzie “na życzenie” rozdzielać moc po-
między przednią i tylną oś oraz automa-
tycznie dostosowywać się do nawierzchni
i warunków jazdy optymalizując osiągi.
W XLV z napędem 4x4 zastosowano za-
wieszenie wielowahaczowe, dzięki czemu
jazda na drodze jest komfortowa, a zwięk-
szony skok kół maksymalizuje przyczep-
ność w jeździe po bezdrożach. Do wyboru
przewidziano 1.6-litrowy silnik benzyno-
wy dostarczający 128 KMmocy. Wofercie
jest dostępna także 1.6-litrowa jednostka
wysokoprężna, która dostarcza moc
115 KM. Zarówno jeden jak
i drugi silnik współpra-
cuje z 6-biegową,
ręczną skrzynią.
Z przedstawionego cennika modelu
SsangYong XLV wynika, że auto jest jed-
nym z najtańszych SUV-ów w Polsce.
(Fot. SsangYong)