Background Image
Previous Page  9 / 56 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 9 / 56 Next Page
Page Background

9

AKTUALNOŚCI - RYNEK

Mazda 3 z silnikiem Skyactiv-D

Kierownice w Porsche 919 Hybrid

SsangYong XLV wielozadaniowy SUV

Oferta silników dostępnych w modelu

Mazda 3 została poszerzona o nową,

bardzo oszczędną turbodoładowaną

jednostkę wysokoprężną Skyactiv-D 1.5

o mocy 105 KM.

W silniku zastosowano wyjątkowo ni-

ski współczynnik sprężania 14,8:1 oraz

specjalną turbinę o zmiennej geometrii.

Samochód z tym silnikiem emituje zale-

dwie 99 g/km CO

2

, przy średnim zużyciu

paliwa już od 3,8 l/100 km. Nowością

jest również technologia Natural Sound

Smoother, która znacznie zmniejsza hałas

i wibracje silnika. Obejmuje ono zmody-

fikowaną konstrukcję sworzni tłoka, które

zwyczajowo są puste, a w tym przypadku

posiadają wbudowany dynamiczny tłu-

mik drgań (na zdjęciu). W efekcie silnik

pracuje ciszej, co jest szczególnie zauwa-

żalne w czasie jazdy po mieście.

W modelu Mazda 3 zastosowano pełen

zestaw zaawansowanych i innowacyj-

nych technologii wspomagających kie-

rowcę i zwiększających bezpieczeństwo.

Są to między innymi: system ostrze-

gania o przeszkodach przed pojazdem

(FOW), system wspomagający hamowa-

nie zapobiegający kolizjom przy małej

prędkości (SCBS), system ostrzegania

przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu

(LDWS) oraz adaptacyjny układ utrzy-

mywania stałej prędkości (MRCC).

(Fot. Mazda)

Kierownice stosowane w Porsche 919

Hybrid startujących w Długodystan-

sowych Mistrzostwach Świata (WEC)

to prawdziwe komputery.

By obsłużyć wszystkie funkcje najbardziej

skomplikowanego samochodu wyścigo-

wego, do dyspozycji są łącznie 24 przy-

ciski i przełączniki na kierownicy oraz

6 manetek w jej tylnej części. W sezonie

2016 rozmieszczenie wszystkich instru-

mentów zostało starannie zmodyfikowane

we współpracy z kierowcami – tak, aby

mogli oni bezbłędnie prowadzić prototyp

nawet przy 340 km/h, bo takie prędkości

osiągają w wyścigu 24h Le Mans. Nie-

które elementy przeniesiono na deskę

rozdzielczą, ponieważ na kierownicy nie

starczyło już na nie miejsca. Najczęściej

używane instrumenty umieszczono u góry

kierownicy, w zasięgu kciuków. Niebieski

przycisk w prawym górnym rogu służy

do migania światłami w celu ostrzeże-

nia wolniej poruszających się pojazdów.

Czerwony przycisk na lewej rękojeści jest

wciskany niemal równie często – dozuje

energię elektryczną płynącą z akumula-

torów, tzw. tryb „boost” (doładowanie).

Kierowcy wykorzystują go np. podczas

wyprzedzania. Koło kierownicy nie jest

okrągłe, ale kształtem przypomina pro-

stokąt, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie

podczas zmiany kierowcy.

(Fot. Porsche)

Model XLV – czyli eXciting smart

Lifestyle Vehicle – został zaprojektowa-

ny jako wielozadaniowy SUV. Jest opar-

ty na tej samej konstrukcji co Tivoli

i ma ten sam rozstaw osi 2600 mm.

Kod genetyczny SsangYonga to przede

wszystkim napęd 4x4 i taki też napęd

przewidziano dla XLV, który oferuje opcję

systemu inteligentnego napędu na cztery

koła. Elektronicznie kontrolowany system

będzie “na życzenie” rozdzielać moc po-

między przednią i tylną oś oraz automa-

tycznie dostosowywać się do nawierzchni

i warunków jazdy optymalizując osiągi.

W XLV z napędem 4x4 zastosowano za-

wieszenie wielowahaczowe, dzięki czemu

jazda na drodze jest komfortowa, a zwięk-

szony skok kół maksymalizuje przyczep-

ność w jeździe po bezdrożach. Do wyboru

przewidziano 1.6-litrowy silnik benzyno-

wy dostarczający 128 KMmocy. Wofercie

jest dostępna także 1.6-litrowa jednostka

wysokoprężna, która dostarcza moc

115 KM. Zarówno jeden jak

i drugi silnik współpra-

cuje z 6-biegową,

ręczną skrzynią.

Z przedstawionego cennika modelu

SsangYong XLV wynika, że auto jest jed-

nym z najtańszych SUV-ów w Polsce.

(Fot. SsangYong)