38
PORADY
Wskazówki wymiany rozrządu z pompą wody w sil-
niku 1.9 TDI PD (kod silnika BXE) w Skodzie Octavii II
(2010 r.) z owalnym kołem rozrządu cz. I.
Silnik 1.9 TDI z pompowtryskiwacza-
mi (PD) o kodzie BXE stosowany był
z powodzeniem w samochodach grupy
VAG zyskując sobie dużą popularność
wśród użytkowników. Traktowany jako
„wół roboczy” generuje duże prze-
biegi, co wymusza okresową wymianę
komponentów rozrządu. W niniejszym
artykule eksperci z ContiTech PTG po-
starają się przeprowadzić Państwa przez
prawidłowy demontaż i montaż wszyst-
kich komponentów układu rozrządu,
by usługa wymiany całego układu nie
pociągała za sobą kosztownych rekla-
macji oraz odbywała się tylko w termi-
nach ściśle do tego przewidzianych.
Ważne: Prawidłowa wymiana rozrządu
powinna obejmować wszystkie kompo-
nenty współpracujące z paskiem rozrzą-
du tj. rolki napinające, rolki prowadzące,
pompę wody oraz wszystkie pozostałe
elementy przewidziane przez producenta
pojazdu (śruby, nakrętki, uszczelniacze).
Czas pracy niezbędny do wykonania wy-
miany dla wszystkich silników po roku
2007 wynosi 1,60 godziny. Do wymiany
konieczne są następujące narzędzia:
• Kołek blokujący wałka rozrządu
(3359).
• Trzpień blokujący do napinacza pa-
ska wielorowkowego (T 10060).
• Narzędzie blokujące (T 10172, T
10172/4).
• Narzędzie blokujące wał korbowy (T
10100).
• Klucz regulacyjny rolki napinającej
(T 10264) – klucz imbusowy 6.
• Trzpień blokujący rolki napinającej
(T 10265).
• Klucz regulacyjny rolki napinającej
widełkowy (T 10020) .
Wskazówki bezpieczeństwa:
• Silnik należy obracać TYLKO za koło
osadzone na wale korbowym w kie-
runku obrotów silnika. Koło osadzo-
ne na wale korbowym i koło na wał-
ku rozrządu nie mogą być obracane
po zdjęciu paska zębatego.
• Blokady wałka rozrządu nie można
używać jako oporu podczas odkręca-
nia i dokręcania koła wałka rozrządu.
• Podczas obracania wałka rozrządu
wał korbowy nie może znajdować się
w górnym martwym punkcie.
• Zwrócić szczególną uwagę by pasek
nie został zanieczyszczony olejem lub
płynem chłodniczym.
• Prace w układzie rozrządu należy wy-
konywać tylko przy zimnym silniku.
• Przed demontażem pompy wody na-
leży opróżnić układ chłodzenia z pły-
nu chłodzącego.
• Zanotować kod radia. Odłączyć za-
cisk ujemny akumulatora.
Demontaż:
1. Podnieść i podeprzeć przód samo-
chodu.
2. Zdjąć pokrywę silnika.
3. Wymontować ltr paliwa.
4. Wyciągnąć wtyczkę czujnika tempe-
ratury cieczy chłodzącej.
5. Otworzyć klamrę mocującą i wy-
montować górną osłonę paska zęba-
tego.
6. Wymontować pokrywę obudowy
koła z przodu z prawej strony.
7. Wymontować pasek wielorowkowy.
W celu zablokowania napinacza pa-
ska wielorowkowego użyć narzędzia
T 10060.
8. Zdemontować wąż zasilający turbo-
sprężarki.
9. Rozłączyć przewody: zasilający i od-
prowadzający paliwo.
10. Zdjąć osłonę nadkola strona prawa.
11. Zdemontować dolny przewód chłod-
nicy turbosprężarki.
12. Podeprzeć silnik.
13. Zdemontować prawą poduszkę sil-
nika (Rys. 4 nr 1) i wspornik prawej
poduszki silnika (Rys. 4 nr 2). W celu
łatwiejszego demontażu można lekko
unieść silnik.
Rys. 1 - Narzędzia specjalne niezbędne do wykonania
wymiany rozrządu w silniku BXE
Rys. 2 - Górna osłona paska rozrządu [1]
Rys. 3 - Zablokowanie napinacza paska wielorowkowe-
go [1] za pomocą narzędzia nr T 10060 [2]
Rys. 4 - Prawa poduszka silnika [1] i wspornik prawej
poduszki silnika [2]