Background Image
Previous Page  38 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 38 / 52 Next Page
Page Background

38

PORADY

Wskazówki wymiany rozrządu z pompą wody w sil-

niku 1.9 TDI PD (kod silnika BXE) w Skodzie Octavii II

(2010 r.) z owalnym kołem rozrządu cz. I.

Silnik 1.9 TDI z pompowtryskiwacza-

mi (PD) o kodzie BXE stosowany był

z powodzeniem w samochodach grupy

VAG zyskując sobie dużą popularność

wśród użytkowników. Traktowany jako

„wół roboczy” generuje duże prze-

biegi, co wymusza okresową wymianę

komponentów rozrządu. W niniejszym

artykule eksperci z ContiTech PTG po-

starają się przeprowadzić Państwa przez

prawidłowy demontaż i montaż wszyst-

kich komponentów układu rozrządu,

by usługa wymiany całego układu nie

pociągała za sobą kosztownych rekla-

macji oraz odbywała się tylko w termi-

nach ściśle do tego przewidzianych.

Ważne: Prawidłowa wymiana rozrządu

powinna obejmować wszystkie kompo-

nenty współpracujące z paskiem rozrzą-

du tj. rolki napinające, rolki prowadzące,

pompę wody oraz wszystkie pozostałe

elementy przewidziane przez producenta

pojazdu (śruby, nakrętki, uszczelniacze).

Czas pracy niezbędny do wykonania wy-

miany dla wszystkich silników po roku

2007 wynosi 1,60 godziny. Do wymiany

konieczne są następujące narzędzia:

• Kołek blokujący wałka rozrządu

(3359).

• Trzpień blokujący do napinacza pa-

ska wielorowkowego (T 10060).

• Narzędzie blokujące (T 10172, T

10172/4).

• Narzędzie blokujące wał korbowy (T

10100).

• Klucz regulacyjny rolki napinającej

(T 10264) – klucz imbusowy 6.

• Trzpień blokujący rolki napinającej

(T 10265).

• Klucz regulacyjny rolki napinającej

widełkowy (T 10020) .

Wskazówki bezpieczeństwa:

• Silnik należy obracać TYLKO za koło

osadzone na wale korbowym w kie-

runku obrotów silnika. Koło osadzo-

ne na wale korbowym i koło na wał-

ku rozrządu nie mogą być obracane

po zdjęciu paska zębatego.

• Blokady wałka rozrządu nie można

używać jako oporu podczas odkręca-

nia i dokręcania koła wałka rozrządu.

• Podczas obracania wałka rozrządu

wał korbowy nie może znajdować się

w górnym martwym punkcie.

• Zwrócić szczególną uwagę by pasek

nie został zanieczyszczony olejem lub

płynem chłodniczym.

• Prace w układzie rozrządu należy wy-

konywać tylko przy zimnym silniku.

• Przed demontażem pompy wody na-

leży opróżnić układ chłodzenia z pły-

nu chłodzącego.

• Zanotować kod radia. Odłączyć za-

cisk ujemny akumulatora.

Demontaż:

1. Podnieść i podeprzeć przód samo-

chodu.

2. Zdjąć pokrywę silnika.

3. Wymontować ltr paliwa.

4. Wyciągnąć wtyczkę czujnika tempe-

ratury cieczy chłodzącej.

5. Otworzyć klamrę mocującą i wy-

montować górną osłonę paska zęba-

tego.

6. Wymontować pokrywę obudowy

koła z przodu z prawej strony.

7. Wymontować pasek wielorowkowy.

W celu zablokowania napinacza pa-

ska wielorowkowego użyć narzędzia

T 10060.

8. Zdemontować wąż zasilający turbo-

sprężarki.

9. Rozłączyć przewody: zasilający i od-

prowadzający paliwo.

10. Zdjąć osłonę nadkola strona prawa.

11. Zdemontować dolny przewód chłod-

nicy turbosprężarki.

12. Podeprzeć silnik.

13. Zdemontować prawą poduszkę sil-

nika (Rys. 4 nr 1) i wspornik prawej

poduszki silnika (Rys. 4 nr 2). W celu

łatwiejszego demontażu można lekko

unieść silnik.

Rys. 1 - Narzędzia specjalne niezbędne do wykonania

wymiany rozrządu w silniku BXE

Rys. 2 - Górna osłona paska rozrządu [1]

Rys. 3 - Zablokowanie napinacza paska wielorowkowe-

go [1] za pomocą narzędzia nr T 10060 [2]

Rys. 4 - Prawa poduszka silnika [1] i wspornik prawej

poduszki silnika [2]