42
PORADY
Od prostego napędu alternatora i pom-
py cieczy chłodzącej do paska typu
Multi-V napędzającego cały osprzęt
silnika – wszystko, co potrzebujesz wie-
dzieć na temat tego skomplikowanego
układu.
O ile w starszych silnikach po zerwaniu
lub spadnięciu paska klinowego wystar-
czyło wymienić sam pasek, o tyle dziś
sprawa jest znacznie bardziej skompli-
kowana. Dobra wiadomość jest taka,
że w przypadku pasków wieloklinowych
Multi-V problem zerwania paska wystę-
puje sporadycznie, ponieważ dzięki zdol-
ności do przenoszenia znacznie większego
momentu obrotowego silnika wzrosła ich
odporność na uszkodzenia. Niestety, pro-
cedura wymiany takiego paska jest o wiele
bardziej skomplikowana.
Mechanik powinien zacząć pracę od ana-
lizy przyczyny wystąpienia usterki w ukła-
dzie napędu osprzętu silnika. Trzeba
sprawdzić stan napinacza paska, rolek
prowadzących, koła pasowego alternatora,
łożysk alternatora, sprężarki klimatyzacji
i pompy cieczy chłodzącej oraz koła paso-
wego wału korbowego. W przypadku na-
pinacza jedynym elementem, którego stan
da się ocenić wzrokowo lub dotykiem jest
łożysko rolki napinacza, jednak w razie
wątpliwości należy wymienić cały napi-
nacz. Producenci części z reguły sprzedają
moduł napinacza jako jedną część, co jest
gwarancją jego prawidłowej pracy. Stan
pozostałych łożysk rolek można ocenić
zwracając uwagę na niepokojące szumy
w czasie pracy – to jednoznaczny sygnał,
że rolkę trzeba wymienić. Przy sprawnym
sprzęgiełku jednokierunkowym alter-
natora, po rozpędzeniu koła alternatora
w kierunku zgodnym z jego obrotem
i gwałtownym jego zatrzymaniu, wirnik
alternatora powinien się jeszcze chwilę
swobodnie obracać. W przeciwnym razie
wibracje powodowane przez nieprawidło-
wo działające sprzęgiełko będą wpływać
na cały układ napędu osprzętu, powodu-
jąc jego przedwczesne zużycie.
Elementem odpowiedzialnym za redukcję
drgań skrętnych jest koło pasowe z tłumi-
kiem. Sprężysty materiał znajdujący się
w tym kole z biegiem czasu ulega zużyciu.
Może to skutkować biciem, wibracjami
i nietypowymi dźwiękami dochodzący-
mi z okolic koła. W skrajnym przypadku
może dojść do rozerwania koła i uszkodze-
nia sąsiadujących z nim elementów. Koło
takie należy więc poddać szczegółowym
oględzinom i w razie stwierdzenia jakich-
kolwiek uszkodzeń, wymienić.
Kolejnym krokiem jest ocena czy wszyst-
kie koła pasowe leżą w jednej płaszczyźnie
oraz czy nie są zbyt wytarte – inaczej może
spowodować to szybkie zniszczenie nowe-
go paska. Ostatnią czynnością po założe-
niu nowego paska jest jego prawidłowe na-
pięcie, które znacząco ułatwiają napinacze
automatyczne. Nie tylko zapewniają one
stały naciąg paska, ale także są kolejnym
elementem tłumiącym drgania w układzie
dzięki tłumikom hydraulicznym lub cier-
nym. W tym miejscu należy przypomnieć,
że kluczowym elementem zapewniającym
poprawne napięcie jest sam pasek. Jego
długość musi być zgodna z tym, co prze-
widział producent pojazdu.
Jak w szwajcarskim zegarku, sprawność
układu napędu osprzętu silnika jest
sumą sprawności jego poszczególnych
elementów. Z kolei awaria może mieć
naprawdę dotkliwe skutki, poza zatrzyma-
niem samochodu. Z powodu dużych sił
działających w układzie napędu osprzętu
silnika, może się zdarzyć, że w razie znisz-
czenia jednej z rolek prowadzących pasek
napędu zostaje wciągnięty do układu roz-
rządu blokując go – a to już oznacza re-
mont silnika.
Aby uniknąć takich nieprzyjemności war-
to korzystać ze sprawdzonych rozwiązań
oferowanych przez lidera segmentu, czyli
rmę SKF. W ofercie tego szwedzkiego
producenta znajdują się kompletne zesta-
wy paska napędu osprzętu silnika, które
zawierają wszystkie elementy potrzebne
do przeprowadzenia jego wymiany, a do-
datkowo można zakupić także pojedyncze
części takie jak paski, napinacze, rolki,
koła pasowe czy sprzęgiełka alternatora.
W zestawach oznaczonych
VKMA
znaj-
dziemy pasek, napinacz i rolki. Dla silni-
ków z pompą cieczy napędzaną paskiem
napędu pomocniczego dedykowane
są zestawy z pompą oznaczone
VKMC
.
Z kolei w zestawach
VKMAF
znajdziemy
dodatkowo sprzęgiełko jednokierunkowe
alternatora.
Napęd osprzętu silnika jak mechanizm
zegarmistrzowski
Zestawy pasków klinowych SKF