Background Image
Previous Page  42 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 42 / 52 Next Page
Page Background

42

PORADY

Od prostego napędu alternatora i pom-

py cieczy chłodzącej do paska typu

Multi-V napędzającego cały osprzęt

silnika – wszystko, co potrzebujesz wie-

dzieć na temat tego skomplikowanego

układu.

O ile w starszych silnikach po zerwaniu

lub spadnięciu paska klinowego wystar-

czyło wymienić sam pasek, o tyle dziś

sprawa jest znacznie bardziej skompli-

kowana. Dobra wiadomość jest taka,

że w przypadku pasków wieloklinowych

Multi-V problem zerwania paska wystę-

puje sporadycznie, ponieważ dzięki zdol-

ności do przenoszenia znacznie większego

momentu obrotowego silnika wzrosła ich

odporność na uszkodzenia. Niestety, pro-

cedura wymiany takiego paska jest o wiele

bardziej skomplikowana.

Mechanik powinien zacząć pracę od ana-

lizy przyczyny wystąpienia usterki w ukła-

dzie napędu osprzętu silnika. Trzeba

sprawdzić stan napinacza paska, rolek

prowadzących, koła pasowego alternatora,

łożysk alternatora, sprężarki klimatyzacji

i pompy cieczy chłodzącej oraz koła paso-

wego wału korbowego. W przypadku na-

pinacza jedynym elementem, którego stan

da się ocenić wzrokowo lub dotykiem jest

łożysko rolki napinacza, jednak w razie

wątpliwości należy wymienić cały napi-

nacz. Producenci części z reguły sprzedają

moduł napinacza jako jedną część, co jest

gwarancją jego prawidłowej pracy. Stan

pozostałych łożysk rolek można ocenić

zwracając uwagę na niepokojące szumy

w czasie pracy – to jednoznaczny sygnał,

że rolkę trzeba wymienić. Przy sprawnym

sprzęgiełku jednokierunkowym alter-

natora, po rozpędzeniu koła alternatora

w kierunku zgodnym z jego obrotem

i gwałtownym jego zatrzymaniu, wirnik

alternatora powinien się jeszcze chwilę

swobodnie obracać. W przeciwnym razie

wibracje powodowane przez nieprawidło-

wo działające sprzęgiełko będą wpływać

na cały układ napędu osprzętu, powodu-

jąc jego przedwczesne zużycie.

Elementem odpowiedzialnym za redukcję

drgań skrętnych jest koło pasowe z tłumi-

kiem. Sprężysty materiał znajdujący się

w tym kole z biegiem czasu ulega zużyciu.

Może to skutkować biciem, wibracjami

i nietypowymi dźwiękami dochodzący-

mi z okolic koła. W skrajnym przypadku

może dojść do rozerwania koła i uszkodze-

nia sąsiadujących z nim elementów. Koło

takie należy więc poddać szczegółowym

oględzinom i w razie stwierdzenia jakich-

kolwiek uszkodzeń, wymienić.

Kolejnym krokiem jest ocena czy wszyst-

kie koła pasowe leżą w jednej płaszczyźnie

oraz czy nie są zbyt wytarte – inaczej może

spowodować to szybkie zniszczenie nowe-

go paska. Ostatnią czynnością po założe-

niu nowego paska jest jego prawidłowe na-

pięcie, które znacząco ułatwiają napinacze

automatyczne. Nie tylko zapewniają one

stały naciąg paska, ale także są kolejnym

elementem tłumiącym drgania w układzie

dzięki tłumikom hydraulicznym lub cier-

nym. W tym miejscu należy przypomnieć,

że kluczowym elementem zapewniającym

poprawne napięcie jest sam pasek. Jego

długość musi być zgodna z tym, co prze-

widział producent pojazdu.

Jak w szwajcarskim zegarku, sprawność

układu napędu osprzętu silnika jest

sumą sprawności jego poszczególnych

elementów. Z kolei awaria może mieć

naprawdę dotkliwe skutki, poza zatrzyma-

niem samochodu. Z powodu dużych sił

działających w układzie napędu osprzętu

silnika, może się zdarzyć, że w razie znisz-

czenia jednej z rolek prowadzących pasek

napędu zostaje wciągnięty do układu roz-

rządu blokując go – a to już oznacza re-

mont silnika.

Aby uniknąć takich nieprzyjemności war-

to korzystać ze sprawdzonych rozwiązań

oferowanych przez lidera segmentu, czyli

rmę SKF. W ofercie tego szwedzkiego

producenta znajdują się kompletne zesta-

wy paska napędu osprzętu silnika, które

zawierają wszystkie elementy potrzebne

do przeprowadzenia jego wymiany, a do-

datkowo można zakupić także pojedyncze

części takie jak paski, napinacze, rolki,

koła pasowe czy sprzęgiełka alternatora.

W zestawach oznaczonych

VKMA

znaj-

dziemy pasek, napinacz i rolki. Dla silni-

ków z pompą cieczy napędzaną paskiem

napędu pomocniczego dedykowane

są zestawy z pompą oznaczone

VKMC

.

Z kolei w zestawach

VKMAF

znajdziemy

dodatkowo sprzęgiełko jednokierunkowe

alternatora.

Napęd osprzętu silnika jak mechanizm

zegarmistrzowski

Zestawy pasków klinowych SKF