Background Image
Previous Page  44 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 44 / 52 Next Page
Page Background

44

PORADY

Sprężyny zawieszenia spełniają bardzo

ważną rolę w układzie jezdnym. Utrzy-

mują masę pojazdu i łagodzą drgania

wynikające z poruszania się pojazdu

po nierównej nawierzchni. Amortyza-

tory ograniczają niekontrolowane drga-

nia sprężyn zawieszenia, i wraz z nimi

odpowiadają za utrzymanie styczności

kół z nawierzchnią drogi.

Zima wyzwaniem dla sprężyn

Zima to trudny okres nie tylko dla kierow-

ców ale również dla pojazdów. Sól stoso-

wana przez służby drogowe działa bardzo

destrukcyjnie zarówno na nawierzchnię

dróg, jak i na wiele elementów samocho-

du. Piasek i sól drogowa dostają się między

wszelkie elementy ruchome, powodując

ich przyspieszone zużycie. Również po-

jawienie się w asfalcie licznych ubytków,

popularnie zwanych przełomami, stwarza

ogromne zagrożenie dla kierowców i przy-

czynia się często do uszkodzenia sprężyn

i innych elementów zawieszenia.

Profesjonalnie działający warsztat mecha-

niki pojazdowej powinien zawsze infor-

mować klienta o wszelkich zdiagnozowa-

nych usterkach w badanym pojeździe jak

również w przypadku braku decyzji od-

nośnie zalecanej wymiany poinformować

go o skutkach takich uszkodzeń.

Na co zwracać uwagę podczas oceny

wizualnej? Jakie są typowe uszkodzenia

sprężyn zawieszenia?

1.Pęknięcia

Krok 1: Sprawdzenie skrajnych zwoi

sprężyny

Pęknięcia sprężyn powstają najczęściej

w skrajnych zwojach. Końcowe zwo-

je sprężyn znajdują się w odpowiednich

gniazdach, gumowych poduszkach lub ta-

lerzach oporowych, w których często zbie-

ra się mieszanina wody, piasku, soli i in-

nych zanieczyszczeń. W wielu pojazdach

wyposażonych w zawieszenie typu Mc-

Pherson, zdarza się, że dolny zwój sprę-

żyny jest całkowicie zasłonięty przez wy-

winięte do góry brzegi talerza oporowego

amortyzatora co utrudnia ocenę wizualną.

Końce sprężyn w procesie produkcyjnym

są równo obcinane, dlatego na złamanie

jej końca może wskazywać nierówne, po-

szarpane zakończenie.

Krok 2: Porównanie wysokości prześwitu

Złamanie lub trwałe odkształcenie spręży-

ny można stwierdzić porównując po obu

stronach wysokość któregoś z elementów

nadwozia względem podłoża. Pomiar taki

ma sens tylko wtedy, gdy samochód stoi

na równej nawierzchni.

2.Korozja

Krok 1: Sprawdzenie powierzchni ochron-

nej sprężyn

Jeśli lakier, którym sprężyna jest pokry-

wana w procesie produkcyjnym ulegnie

uszkodzeniu, to na jej powierzchni szybko

pojawiają się wżery korozyjne. Osłabiają

one materiał i prowadzą do utraty wyma-

ganej sztywności sprężyny, a w skrajnych

przypadkach do jej złamania. Zniszcze-

nie powierzchni antykorozyjnej może

być wynikiem błędów montażowych lub

destrukcyjnego działania zanieczyszczeń

typu: piasek, drobne kamienie, sól drogo-

wa, błoto pośniegowe.

3.Prześwit pojazdu

Krok 1: Zwiększona ponadstandardowo

masa pojazdu

Długotrwała jazda z dużym obciążeniem

wpływa na charakterystykę pracy i kształt

sprężyn. Nadmierne obciążanie osi czy

też przekraczanie dopuszczalnej masy cał-

kowitej pojazdu prowadzi do osiadania

zwojów sprężyny w trakcie użytkowania.

Może to doprowadzić do zmniejszenia

prześwitu pojazdu, a w efekcie końco-

wym nawet do pęknięcia sprężyn. Nale-

ży również pamiętać, że zwiększenie lub

zmniejszenie prześwitu pojazdu może

być wynikiem nieprawidłowej pozycji

sprężyny względem amortyzatora [wynik

błędu montażowego], niezastosowania

zalecanych przez producenta elementów

montażowych podczas prac napraw-

czych lub nieprawidłowej identy kacji

i doboru części.

4.Odkształcenia

Krok 1: Montaż niezgodny z technologią

naprawy

Pamiętaj o sprężynach!

Stan techniczny sprężyn zawieszenia

ma wpływ na żywotność

amortyzatorów i innych elementów

układu zawieszenia oraz odpowiada

za bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Ważne jest, aby warsztat mechaniki

pojazdowej dokonał kontroli

elementów zawieszenia pod kątem

„zimowych” uszkodzeń. Dogodnym

momentem na przegląd stanu

technicznego układu zawieszenia

jest sezonowa wymiana opon,

okresowy przegląd lub inne czynności

naprawcze.