44
PORADY
Sprężyny zawieszenia spełniają bardzo
ważną rolę w układzie jezdnym. Utrzy-
mują masę pojazdu i łagodzą drgania
wynikające z poruszania się pojazdu
po nierównej nawierzchni. Amortyza-
tory ograniczają niekontrolowane drga-
nia sprężyn zawieszenia, i wraz z nimi
odpowiadają za utrzymanie styczności
kół z nawierzchnią drogi.
Zima wyzwaniem dla sprężyn
Zima to trudny okres nie tylko dla kierow-
ców ale również dla pojazdów. Sól stoso-
wana przez służby drogowe działa bardzo
destrukcyjnie zarówno na nawierzchnię
dróg, jak i na wiele elementów samocho-
du. Piasek i sól drogowa dostają się między
wszelkie elementy ruchome, powodując
ich przyspieszone zużycie. Również po-
jawienie się w asfalcie licznych ubytków,
popularnie zwanych przełomami, stwarza
ogromne zagrożenie dla kierowców i przy-
czynia się często do uszkodzenia sprężyn
i innych elementów zawieszenia.
Profesjonalnie działający warsztat mecha-
niki pojazdowej powinien zawsze infor-
mować klienta o wszelkich zdiagnozowa-
nych usterkach w badanym pojeździe jak
również w przypadku braku decyzji od-
nośnie zalecanej wymiany poinformować
go o skutkach takich uszkodzeń.
Na co zwracać uwagę podczas oceny
wizualnej? Jakie są typowe uszkodzenia
sprężyn zawieszenia?
1.Pęknięcia
Krok 1: Sprawdzenie skrajnych zwoi
sprężyny
Pęknięcia sprężyn powstają najczęściej
w skrajnych zwojach. Końcowe zwo-
je sprężyn znajdują się w odpowiednich
gniazdach, gumowych poduszkach lub ta-
lerzach oporowych, w których często zbie-
ra się mieszanina wody, piasku, soli i in-
nych zanieczyszczeń. W wielu pojazdach
wyposażonych w zawieszenie typu Mc-
Pherson, zdarza się, że dolny zwój sprę-
żyny jest całkowicie zasłonięty przez wy-
winięte do góry brzegi talerza oporowego
amortyzatora co utrudnia ocenę wizualną.
Końce sprężyn w procesie produkcyjnym
są równo obcinane, dlatego na złamanie
jej końca może wskazywać nierówne, po-
szarpane zakończenie.
Krok 2: Porównanie wysokości prześwitu
Złamanie lub trwałe odkształcenie spręży-
ny można stwierdzić porównując po obu
stronach wysokość któregoś z elementów
nadwozia względem podłoża. Pomiar taki
ma sens tylko wtedy, gdy samochód stoi
na równej nawierzchni.
2.Korozja
Krok 1: Sprawdzenie powierzchni ochron-
nej sprężyn
Jeśli lakier, którym sprężyna jest pokry-
wana w procesie produkcyjnym ulegnie
uszkodzeniu, to na jej powierzchni szybko
pojawiają się wżery korozyjne. Osłabiają
one materiał i prowadzą do utraty wyma-
ganej sztywności sprężyny, a w skrajnych
przypadkach do jej złamania. Zniszcze-
nie powierzchni antykorozyjnej może
być wynikiem błędów montażowych lub
destrukcyjnego działania zanieczyszczeń
typu: piasek, drobne kamienie, sól drogo-
wa, błoto pośniegowe.
3.Prześwit pojazdu
Krok 1: Zwiększona ponadstandardowo
masa pojazdu
Długotrwała jazda z dużym obciążeniem
wpływa na charakterystykę pracy i kształt
sprężyn. Nadmierne obciążanie osi czy
też przekraczanie dopuszczalnej masy cał-
kowitej pojazdu prowadzi do osiadania
zwojów sprężyny w trakcie użytkowania.
Może to doprowadzić do zmniejszenia
prześwitu pojazdu, a w efekcie końco-
wym nawet do pęknięcia sprężyn. Nale-
ży również pamiętać, że zwiększenie lub
zmniejszenie prześwitu pojazdu może
być wynikiem nieprawidłowej pozycji
sprężyny względem amortyzatora [wynik
błędu montażowego], niezastosowania
zalecanych przez producenta elementów
montażowych podczas prac napraw-
czych lub nieprawidłowej identy kacji
i doboru części.
4.Odkształcenia
Krok 1: Montaż niezgodny z technologią
naprawy
Pamiętaj o sprężynach!
Stan techniczny sprężyn zawieszenia
ma wpływ na żywotność
amortyzatorów i innych elementów
układu zawieszenia oraz odpowiada
za bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Ważne jest, aby warsztat mechaniki
pojazdowej dokonał kontroli
elementów zawieszenia pod kątem
„zimowych” uszkodzeń. Dogodnym
momentem na przegląd stanu
technicznego układu zawieszenia
jest sezonowa wymiana opon,
okresowy przegląd lub inne czynności
naprawcze.