46
NASI DOSTAWCY
Piasta koła, pomimo licznych zmian
konstrukcyjnych, niezmiennie odgrywa
kluczową rolę w układzie przeniesienia
napędu. Lider tego segmentu, firma
SKF, wprowadziła w ostatnim czasie
kilka ważnych modyfikacji.
W starszych modelach Renault takich jak
Clio II czy Megane I w konstrukcji OE
(77 01 463 523) stosowany jest uszczel-
niacz z osiową wargą od strony montażo-
wej piasty, podczas gdy SKF VKBA 969
stosuje uszczelniacz o podwójnej wardze
na obu stronach piasty, co eliminuje ryzy-
ko niewłaściwego założenia, a tym samym
ułatwia i przyspiesza jej wymianę.
Z kolei w modelach Renault Espace I/
II, Megane I, Safrane i Scenic stosowana
była piasta z uszczelnieniem osiowym (OE
77 01 204 667). W jej miejsce SKF pro-
ponuje nową konstrukcję (VKBA 968),
w której także zastosowano uszczelnienie
z podwójną wargą. Różnice widoczne
są również w sposobie obrobienia korpusu
piasty, jednak w żaden sposób nie zmienia
to jej mocowania.
Pierścień
uszczelniający
występuje
od teraz (partie produktów od kodu
13O) w zestawie piasty koła SKF VKBA
3568. Bez względu na stopień zużycia
pierścienia, należy go obowiązkowo zde-
montować i wymienić na nowy podczas
wymiany piasty. Zestaw ten przeznaczony
jest do wybranych modeli Skoda Fabia
i Volkswagen Polo, w których fabrycznie
stosowano piastę o nr OE 6Q0 407 621
AB, 6Q0 407 621 BK, 6Q0 407 621 BP
i osobny pierścień uszczelniający 6Q0 407
623 C.
Zestaw o podobnej zawartości (partie
produktów od kodu 24O) SKF prze-
znaczył do wybranych modeli Audi A1
i A2, SEAT Cordoba, Ibiza IV/V i Toledo
IV, Skoda Fabia, Rapid i Roomster oraz
Volkswagen Fox i Polo. Nowa referencja
VKBA 3569 odpowiada oryginalnej pia-
ście 6C0 407 621 i 6R0 407 621 A oraz
uszczelnieniu 6Q0 407 623 E.
Firma SKF udoskonaliła również kon-
strukcję piasty koła do wybranych modeli
Alfa Romeo 159, Brera i Spider (nr OE
71753815). Zmiany w referencji VKBA
6582 dotyczą wewnętrznego kołnierza
piasty koła, przy zachowaniu dotychcza-
sowego sposobu montażu.
Integralną częścią zestawu VKBA 3601
(partie produktów od kodu 214N) został
pierścień ABS, który należy obowiązkowo
wymienić razem z nową piastą koła. Refe-
rencja ta przeznaczona jest do wybranych
modeli Opel/Vauxhall Corsa C i Tigra,
w którym stosowano elementy o nr OE
16 04 007 i 9296286.
Nowy zestaw (VKBA 3667) opracowano
też do BMW 3 i Z4. Zawiera on zmody-
fikowany korpus z podwójnym uszczel-
nieniem kasetowym oraz dekielek, który
jest integralną częścią konstrukcji, a jego
montaż jest obowiązkowy. Przed przystą-
pieniem do wymiany bezwzględnie należy
zdemontować oryginalną osłonę ochron-
ną zamontowaną na zwrotnicy. Wymie-
nione modele BMW fabrycznie wyposa-
żone były w łożysko (31 22 6 757 024),
osłonę (31 20 6 777 788) i dekielek (31
20 6 777 789).
SKF jednocześnie dba o sposób pako-
wania i transportu swoich produktów.
Piasta koła VKBA 1435 wyposażona zo-
stała w plastikowy pierścień zabezpiecza-
jący przed przypadkowym rozdzieleniem
wewnętrznych bieżni łożyska. Pierścień
usuwany jest „automatycznie” w trakcie
nakładania piasty na czop półosi, dzięki
czemu mechanik zyskuje gwarancję pra-
widłowego montażu.
Wszystkie części SKF przeznaczone na af-
termarket są w pełni zgodne z elementami
używanymi na pierwszy montaż.
W przypadku wątpliwości, numer odpo-
wiedniej referencji dla danego modelu
samochodu można sprawdzić w katalogu
TecDoc lub poprzez aplikację dostępną
na urządzenia mobilne z system Andro-
id lub iOS z możliwością zeskanowania
kodu QR.
Kolejne modyfikacje w zestawach piasty koła SKF