N
a przełomie XIX i XX w. samo-
chody zaczęły poruszać się cał-
kiem sprawnie, ale pojawiały
się problemy techniczne. Otwarte nadwozia,
jak w konnych bryczkach, zastępowano za-
mkniętymi karoseriami. Ich przednia szyba
w deszczu wymagała wycieraczek. Na
początku XX w. pojawiły się pierwsze
wycieraczki uruchamiane ręcznie za
pomocą pokrętła, którym cały czas
trzeba było obracać! Było to bardzo
niebezpieczne. Dopiero ramię z paskiem
gumy i sprężyną trochę usprawniło cały
proces. Sprężyna powodowała, że ra-
mię automatycznie wracało do pozycji
wyjściowej. Patent na takie rozwiązanie otrzy-
mała w 1903 r. Amerykanka Mary Anderson!
CHIKA KAKO
Jako główny inżynier odpowiada
za luksusową markę Lexus. Nowy Lexus UX
to efekt konsekwentnej realizacji wizji pani
inżynier. Jej celem było stworzenie nowego
rodzaju crossovera – mocnego i stabilnego,
a jednocześnie pięknego i zwinnego.
Zaprojektowany dla osób, które wolą
śmiały design od klasycznych SUV-ów –
inspirowany europejskim luksusem i japońską
stylistyką. Czy UX odpowiada potrzebom
kobiet kierowców? – Dziś bardzo często
widzimy w miastach crossovery prowadzone
przez kobiety, którym odpowiada solidna
sylwetka i sportowy design takich pojazdów.
Jednocześnie niektórym z nich przeszkadza
trudne manewrowanie dużym samochodem.
Chciałam zaradzić tym problemom, oferując
zwinne auto, które prowadzi się równie
łatwo jak hatchback – tak na to pytanie
odpowiedziała pani inżynier.
33
TOP
TEMAT