Odmianą kabrioletu jest roadster. Współczesnego
roadstera poznać można po tym, że jego dach
jest przypinany do karoserii i nie jest tym samym
integralną częścią nadwozia. Za roadstera uważa się
więc samochód, który ma dwa miejsca, składany dach
i napęd wyłącznie na tylną oś.
jednak, że w polskich salonach i tak oferowane są
32 różne kabriolety szesnastu marek. Na dodatek te
wszystkie auta dostępne są w sumie w aż 232 wersjach
wyposażeniowych. To całkiem spora grupa aut. Jest
w czym wybierać, ale niestety, są to auta trochę droż-
sze od tradycyjnych i nieco mniej funkcjonalne z racji
mniejszego bagażnika, w którym mieści się schowany
dach. Ale oferta kabrioletów będzie jeszcze większa.
Już pod koniec 2020 roku do sprzedaży trafi kompak-
towy kabriolet. Będzie to jednak nieco zmieniony mały
SUV. Produkcja takiego Volkswagena T-Roc Cabrio
już się rozpoczęła. Konstruktorzy Volkswagena two-
rząc wersję T-Roc Cabrio, sprytnie zmienili nadwozie
małego crossovera i zamienili w nim sztywny stały
dach na miękki składany. Stworzenie tego auta wyma-
gało znaczących przeróbek. Wystarczy wspomnieć,
że rozstaw osi wzrósł o 3,7 cm, a ogólna długość nad-
wozia o 3,4 cm (do ok. 426 cm). Zastosowano też
liczne wzmocnienia w podłodze, z tyłu nadwozia czy
w słupkach A. Wszystko po to, by zachować właściwą
Produkowany w Polsce Fiat 500 jest też oferowany w wersji kabriolet.
W tym przypadku w celu utrzymania odpowiedniej sztywności
karoserii zastosowano materiałowy dach rozsuwany.
Prowadzony jest w miejscu usuniętej blaszanej części karoserii,
we wnękach przy bocznych krawędziach, nad oknami.
Operacja rozkładania lub składania dachu odbywa się automatycznie.
Nieco inaczej wyglądało to w Fiacie 500 z końca lat 50. XX wieku.
Tam materiałowy dach był zsuwany lub rozkładany ręcznie.
30
TOP
TEMAT