sztywność karoserii. Zastosowano też mechanizm
składania dachu, zbliżony do tego znanego z Gol-
fa 7. generacji. Cały proces otwierania lub zamyka-
nia zajmuje tylko 9 sekund i możliwy jest w czasie
jazdy z prędkością do 30 km/h. Oczywiście T-Roc
Cabrio nie jest tak wszechstronny jak jego odmia-
na ze stałym blaszanym dachem. Bagażnik Cabrio
z dachem schowanym w bagażniku zmniejsza jego
pojemność do zaledwie 164 l. Gdy go rozłożymy,
jego pojemność wzrasta do 284 litrów. Wiadomo
już, że w takim oryginalnym kabriolecie stosowane
będą silniki benzynowe: 1.0 (115 KM) lub 1.5 (150
KM). Ten drugi będzie dostępny tylko z 7-biegowym
automatem DSG. Auto prezentuje się bardzo ciekawie
i z pewnością znajdzie nabywców, nawet takich, którzy
nigdy zakupu auta bez dachu nie rozważali.
Ale zdecydowanie najpiękniejszym kabrioletem tego
roku jest nowy Lexus LC 500. Wyróżnia się piękną li-
nią nadwozia. Zadbano też o materiałowy dach. Ma
on cztery warstwy i ułożono je tak, aby zachować opa-
dającą linię coupe, a jego szkielet praktycznie nie jest
widoczny. Impregnowana tkanina została perfekcyjnie
JAZDA PRÓBNA:
ZAMKNIJ DACH!
Gdy kabriolet nas oczaruje i już
gotowi jesteśmy odbyć jazdę próbną,
powstrzymajmy się! Najpierw zajmijmy
się dachem. Bez względu na to czy jest
rozkładany ręcznie albo automatycznie,
sprawdźmy, czy to wszystko działa.
Zobaczmy, czy poszycie jest szczelne
i nie widać w dachu miękkim przetarć lub
w sztywnym miniszczelin. Warto przejechać
się po gorszych drogach i posłuchać pracy
zawieszenia, ale też nasłuchiwać, czy nie
ma podejrzanych odgłosów z nadwozia –
skrzypień lub wibracji.
Koniecznie należy też wjechać na wysoki
krawężnik tylko kołami z jednej strony
lub tylko jednym przednim. To test na
sztywność nadwozia. Sprawdzamy, czy
wtedy bez problemu można otworzyć drzwi,
bagażnik i rozłożyć lub złożyć dach.
Anglicy uwielbiają kabriolety. W połowie lat
90. XX wieku pojawił się Rover Metro Cabrio.
To jeden z nielicznych takich samochodów,
które oferowane były w wersjach z ręcznie
lub elektrycznie rozkładanym dachem. Ten
drugi system był na wyposażeniu bogatszych
i droższych odmian. Tu też doskonale widać
specjalny pokrowiec na zwinięty dach. Aby
dach rozłożyć, należało przed całą operacją,
odpiąć pokrowiec. Pokrowiec chronił mate-
riałowy dach przed zakurzeniem. Tego Rovera
wytwarzano też w wersji kontynentalnej, czyli
z kierownicą po lewej stronie, ale powstało
tylko 400 takich wersji.
33
TOP
TEMAT