WIELU KIEROWCÓW NAJCZĘŚCIEJ POKONUJE SAMOCHODEM KRÓTKIE DYSTANSE. I TU POJAWIA SIĘ PROBLEM:
NIEPROPORCJONALNIE DUŻE OBCIĄŻENIE AKUMULATORA ZE WZGLĘDU NA ROZRUCH SILNIKA I KONIECZNOŚĆ
ZASILANIA ODBIORNIKÓW ELEKTRYCZNYCH. JAKI AKUMULATOR DA RADĘ?
WARTO WYBRAĆ AKUMULATOR AGM:
N
a krótkich trasach alternator
ma bardzo mało czasu na
pełne doładowanie akumu-
latora. Sytuacja staje się krytyczna, gdy
akumulator zaczyna wykazywać oznaki
zużycia ze względu na intensywną eks-
ploatację lub niewystarczające ładowa-
nie. Starsze akumulatory rozruchowe
nie są w stanie podołać długotrwałej
eksploatacji na krótkich trasach.
Ile ma lat?
Istotnym czynnikiem jest wiek akumula-
tora. Pojemność akumulatora z czasem
spada, a jego opór wewnętrzny rośnie.
To z kolei skutkuje zmniejszeniem zdol-
ności przyjmowania ładunku. Przy dużej
liczbie krótkich podróży zaczynamy mieć
do czynienia z ujemnym bilansem energe-
tycznym, to znaczy: akumulator zużywa
więcej energii niż otrzymuje od alternatora.
Problem ten występuje zwłaszcza w mie-
siącach zimowych, gdy rozruch silnika
wymaga większej mocy, a wiele odbior-
ników elektrycznych, takich jak światła,
ogrzewanie tylnej szyby, podgrzewanie
siedzeń pracuje podczas jazdy. W efek-
cie tradycyjny akumulator nie jest w sta-
nie dostarczać odpowiedniej mocy przy
rozruchu i zawodzi kierowcę.
fot. dostawcy
Akumulator
NA KRÓTKIE TRASY
Dodatni bilans
Nawet jeśli pojazd jest użytkowany na
krótkich trasach, dodatni bilans ener-
getyczny może zapewnić odpowiednio
wysoki stan naładowania akumulato-
ra. Właśnie dlatego w razie wątpliwo-
ści kierowcy, którzy jeżdżą na krótkich
trasach, powinni raczej wybrać akumu-
lator o zbyt dużej niż zbyt małej mocy.
Mocniejszy akumulator nie wpływa na
sam proces ładowania, jednak zapew-
nia większą rezerwę do czasu pełnego
doładowania w trakcie dłuższej podró-
ży. Podczas jazdy akumulator powinien
zostać uzupełniony przynajmniej o ener-
gię zużytą do uruchomienia silnika. Na
krótkich dystansach można to osiągnąć,
rezygnując z korzystania z podzespołów
zużywających dużo energii. Wówczas al-
ternator może przekazać więcej energii
do akumulatora w krótkim czasie jazdy,
rekompensując wcześniejszą utratę ła-
dunku. Nawet jeśli pojazd nie jest użyt-
kowany przez dłuższy czas, na przykład
podczas urlopu, niektóre urządzenia po-
wodują jego stopniowe rozładowanie.
Akumulator AGM
Ten akumulator daje poczucie bezpieczeń-
stwa kierowcom korzystającym z pojaz-
du na krótkich trasach. Na krótkich tra-
sach zdecydowaną zaletą akumulatora
AGM jest niski opór wewnętrzny utrzy-
mujący się przez cały okres eksploatacji.
W przypadku tego rodzaju akumulatora
elektrolit jest uwięziony w macie wyko-
nanej z włókna szklanego, co zapobie-
ga jego rozwarstwieniu i uszkodzeniu
masy czynnej. Wynikająca z tego wyso-
ka zdolność przyjmowania ładunku jest
istotnym czynnikiem dla zachowania do-
datniego bilansu energetycznego i dłuż-
szej żywotności akumulatora. Akumulator
AGM może również pracować w stanie
niepełnego naładowania bez negatyw-
nego wpływu na jego żywotność. Duże
rezerwy akumulatora AGM zapewniają
jego niezawodność i mobilność podczas
krótkich podróży.
36
NASI
DOSTAWCY