Background Image
Previous Page  36 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 36 / 64 Next Page
Page Background

WIELU KIEROWCÓW NAJCZĘŚCIEJ POKONUJE SAMOCHODEM KRÓTKIE DYSTANSE. I TU POJAWIA SIĘ PROBLEM:

NIEPROPORCJONALNIE DUŻE OBCIĄŻENIE AKUMULATORA ZE WZGLĘDU NA ROZRUCH SILNIKA I KONIECZNOŚĆ

ZASILANIA ODBIORNIKÓW ELEKTRYCZNYCH. JAKI AKUMULATOR DA RADĘ?

WARTO WYBRAĆ AKUMULATOR AGM:

N

a krótkich trasach alternator

ma bardzo mało czasu na

pełne doładowanie akumu-

latora. Sytuacja staje się krytyczna, gdy

akumulator zaczyna wykazywać oznaki

zużycia ze względu na intensywną eks-

ploatację lub niewystarczające ładowa-

nie. Starsze akumulatory rozruchowe

nie są w stanie podołać długotrwałej

eksploatacji na krótkich trasach.

Ile ma lat?

Istotnym czynnikiem jest wiek akumula-

tora. Pojemność akumulatora z czasem

spada, a jego opór wewnętrzny rośnie.

To z kolei skutkuje zmniejszeniem zdol-

ności przyjmowania ładunku. Przy dużej

liczbie krótkich podróży zaczynamy mieć

do czynienia z ujemnym bilansem energe-

tycznym, to znaczy: akumulator zużywa

więcej energii niż otrzymuje od alternatora.

Problem ten występuje zwłaszcza w mie-

siącach zimowych, gdy rozruch silnika

wymaga większej mocy, a wiele odbior-

ników elektrycznych, takich jak światła,

ogrzewanie tylnej szyby, podgrzewanie

siedzeń pracuje podczas jazdy. W efek-

cie tradycyjny akumulator nie jest w sta-

nie dostarczać odpowiedniej mocy przy

rozruchu i zawodzi kierowcę.

fot. dostawcy

Akumulator

NA KRÓTKIE TRASY

Dodatni bilans

Nawet jeśli pojazd jest użytkowany na

krótkich trasach, dodatni bilans ener-

getyczny może zapewnić odpowiednio

wysoki stan naładowania akumulato-

ra. Właśnie dlatego w razie wątpliwo-

ści kierowcy, którzy jeżdżą na krótkich

trasach, powinni raczej wybrać akumu-

lator o zbyt dużej niż zbyt małej mocy.

Mocniejszy akumulator nie wpływa na

sam proces ładowania, jednak zapew-

nia większą rezerwę do czasu pełnego

doładowania w trakcie dłuższej podró-

ży. Podczas jazdy akumulator powinien

zostać uzupełniony przynajmniej o ener-

gię zużytą do uruchomienia silnika. Na

krótkich dystansach można to osiągnąć,

rezygnując z korzystania z podzespołów

zużywających dużo energii. Wówczas al-

ternator może przekazać więcej energii

do akumulatora w krótkim czasie jazdy,

rekompensując wcześniejszą utratę ła-

dunku. Nawet jeśli pojazd nie jest użyt-

kowany przez dłuższy czas, na przykład

podczas urlopu, niektóre urządzenia po-

wodują jego stopniowe rozładowanie.

Akumulator AGM

Ten akumulator daje poczucie bezpieczeń-

stwa kierowcom korzystającym z pojaz-

du na krótkich trasach. Na krótkich tra-

sach zdecydowaną zaletą akumulatora

AGM jest niski opór wewnętrzny utrzy-

mujący się przez cały okres eksploatacji.

W przypadku tego rodzaju akumulatora

elektrolit jest uwięziony w macie wyko-

nanej z włókna szklanego, co zapobie-

ga jego rozwarstwieniu i uszkodzeniu

masy czynnej. Wynikająca z tego wyso-

ka zdolność przyjmowania ładunku jest

istotnym czynnikiem dla zachowania do-

datniego bilansu energetycznego i dłuż-

szej żywotności akumulatora. Akumulator

AGM może również pracować w stanie

niepełnego naładowania bez negatyw-

nego wpływu na jego żywotność. Duże

rezerwy akumulatora AGM zapewniają

jego niezawodność i mobilność podczas

krótkich podróży.

36

NASI

DOSTAWCY