Ocena wizualna jest wstępem i podstawą
do dalszych czynności diagnostycznych.
Wykonywana jest jako pierwszy element oceny
stanu technicznego widocznych elementów
podwozia pojazdu.
Na jej podstawie możemy wstępnie
zweryfikować i zdiagnozować wiele
nieprawidłowości oraz zauważalnych gołym
okiem uszkodzeń, które mogą natychmiast
zostać zakwalifikowane do wymiany:
amortyzatory – uszkodzenie powierzchni
chromowej tłoczyska (wytarcie, łuszczenie,
odpryski), ubytek oleju;
sprężyny zawieszenia – pęknięcia, odpryski,
korozja, wżery powierzchniowe;
zestawy montażowe – naderwanie
lub pęknięcie połączenia metalowo-gumowego;
zestawy osłonowo-ochronne – uszkodzenie
zestawu osłonowo-ochronnego;
osłony gumowe przegubów kulowych
– rozerwanie osłon gumowych przegubów
kulowych/ końcówek drążków kierowniczych/
sworzni wahaczy/ łączników stabilizatora;
tuleje metalowo-gumowe – naderwanie
lub rozwulkanizowanie tulei;
drążki stabilizatora – pęknięcia, korozja,
wżery powierzchniowe;
drążki skrętne – pęknięcia, korozja,
uszkodzenie mocowania.
1. OCENA WIZUALNA
Jest ważnym elementem kontroli układu jezdnego
pojazdu. Zalecana przed naprawą w celu
sprawdzenia zachowania się auta podczas jazdy.
Pozwala wstępnie zweryfikować nieprawidłowości,
powodujące nadmierne przechyły nadwozia,
utratę przyczepności i komfortu oraz wszelkie
niepokojące dźwięki dobiegające z układu
jezdnego (głuche stuki, metaliczne zgrzyty,
skrzypienie).
Należy pamiętać, aby sprawdzić wcześniej
ciśnienie w oponach i stan ogumienia.
Może to mieć znaczący wpływ na prowadzenie
i zachowanie się auta na drodze oraz generować
dodatkowe hałasy. Ważne jest, aby jazda próbna
odbyła się za wcześniejszą zgodą właściciela
pojazdu i była przeprowadzona zgodnie
z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego.
2. JAZDA PRÓBNA
ry, sprężyny zawieszenia, górne
zestawy montażowe oraz zestawy
osłonowo-ochronne są ogromnie
ważne w codziennej eksploatacji
pojazdu. Mają również bezpo-
średni wpływ na jego prowadze-
nie i zachowanie podczas jazdy,
co przekłada się bezpośrednio
na bezpieczeństwo w ruchu dro-
gowym.
Mimo, iż prace związane z dia-
gnostyką i naprawą układu za-
wieszenia są jednymi z częściej
wykonywanych w warsztatach,
to jednak zdarzają się błędy,
które mogą później skutkować
poważnymi konsekwencjami.
Wbrew pozorom zdiagnozowanie
uszkodzeń i ich ocena wcale nie
jest taka prosta. W wielu przy-
padkach usunięty zostaje sku-
tek uszkodzenia, natomiast brak
zdiagnozowanej przyczyny wią-
że się z kolejną wizytą w warsz-
tacie. W przypadku diagnostyki
układu zawieszenia należy po-
stępować według ściśle określo-
nych procedur, aby po zweryfi-
kowaniu usterki, móc ją usunąć
oraz dodatkowo określić przy-
czynę jej powstania. Tylko kom-
pletna diagnostyka z zachowa-
niem odpowiedniej procedury
naprawczej oraz wyeliminowa-
nie elementów zużytych i uszko-
dzonych zakwalifikowanych do
wymiany, pozwoli na prawidłowe
działanie i funkcjonowanie ukła-
du zawieszenia. Układ jezdny
pojazdu jest swego rodzaju na-
czyniem powiązanym. Nieprawi-
dłowe działanie któregokolwiek
z jego elementów, prowadzi do
uszkodzenia lub przedwczesne-
go zużycia kolejnego.
1
2
OKAZUJE SIĘ, ŻE PO NASZYCH DROGACH
PORUSZAJĄ SIĘ POJAZDY,
KTÓRYCH STAN TECHNICZNY
UKŁADU ZAWIESZENIA POZOSTAWIA
WIELE DO ŻYCZENIA.
17
PORADNIK