Background Image
Previous Page  17 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 17 / 36 Next Page
Page Background

Ocena wizualna jest wstępem i podstawą

do dalszych czynności diagnostycznych.

Wykonywana jest jako pierwszy element oceny

stanu technicznego widocznych elementów

podwozia pojazdu.

Na jej podstawie możemy wstępnie

zweryfikować i zdiagnozować wiele

nieprawidłowości oraz zauważalnych gołym

okiem uszkodzeń, które mogą natychmiast

zostać zakwalifikowane do wymiany:

amortyzatory – uszkodzenie powierzchni

chromowej tłoczyska (wytarcie, łuszczenie,

odpryski), ubytek oleju;

sprężyny zawieszenia – pęknięcia, odpryski,

korozja, wżery powierzchniowe;

zestawy montażowe – naderwanie

lub pęknięcie połączenia metalowo-gumowego;

zestawy osłonowo-ochronne – uszkodzenie

zestawu osłonowo-ochronnego;

osłony gumowe przegubów kulowych

– rozerwanie osłon gumowych przegubów

kulowych/ końcówek drążków kierowniczych/

sworzni wahaczy/ łączników stabilizatora;

tuleje metalowo-gumowe – naderwanie

lub rozwulkanizowanie tulei;

drążki stabilizatora – pęknięcia, korozja,

wżery powierzchniowe;

drążki skrętne – pęknięcia, korozja,

uszkodzenie mocowania.

1. OCENA WIZUALNA

Jest ważnym elementem kontroli układu jezdnego

pojazdu. Zalecana przed naprawą w celu

sprawdzenia zachowania się auta podczas jazdy.

Pozwala wstępnie zweryfikować nieprawidłowości,

powodujące nadmierne przechyły nadwozia,

utratę przyczepności i komfortu oraz wszelkie

niepokojące dźwięki dobiegające z układu

jezdnego (głuche stuki, metaliczne zgrzyty,

skrzypienie).

Należy pamiętać, aby sprawdzić wcześniej

ciśnienie w oponach i stan ogumienia.

Może to mieć znaczący wpływ na prowadzenie

i zachowanie się auta na drodze oraz generować

dodatkowe hałasy. Ważne jest, aby jazda próbna

odbyła się za wcześniejszą zgodą właściciela

pojazdu i była przeprowadzona zgodnie

z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego.

2. JAZDA PRÓBNA

ry, sprężyny zawieszenia, górne

zestawy montażowe oraz zestawy

osłonowo-ochronne są ogromnie

ważne w codziennej eksploatacji

pojazdu. Mają również bezpo-

średni wpływ na jego prowadze-

nie i zachowanie podczas jazdy,

co przekłada się bezpośrednio

na bezpieczeństwo w ruchu dro-

gowym.

Mimo, iż prace związane z dia-

gnostyką i naprawą układu za-

wieszenia są jednymi z częściej

wykonywanych w warsztatach,

to jednak zdarzają się błędy,

które mogą później skutkować

poważnymi konsekwencjami.

Wbrew pozorom zdiagnozowanie

uszkodzeń i ich ocena wcale nie

jest taka prosta. W wielu przy-

padkach usunięty zostaje sku-

tek uszkodzenia, natomiast brak

zdiagnozowanej przyczyny wią-

że się z kolejną wizytą w warsz-

tacie. W przypadku diagnostyki

układu zawieszenia należy po-

stępować według ściśle określo-

nych procedur, aby po zweryfi-

kowaniu usterki, móc ją usunąć

oraz dodatkowo określić przy-

czynę jej powstania. Tylko kom-

pletna diagnostyka z zachowa-

niem odpowiedniej procedury

naprawczej oraz wyeliminowa-

nie elementów zużytych i uszko-

dzonych zakwalifikowanych do

wymiany, pozwoli na prawidłowe

działanie i funkcjonowanie ukła-

du zawieszenia. Układ jezdny

pojazdu jest swego rodzaju na-

czyniem powiązanym. Nieprawi-

dłowe działanie któregokolwiek

z jego elementów, prowadzi do

uszkodzenia lub przedwczesne-

go zużycia kolejnego.

1

2

OKAZUJE SIĘ, ŻE PO NASZYCH DROGACH

PORUSZAJĄ SIĘ POJAZDY,

KTÓRYCH STAN TECHNICZNY

UKŁADU ZAWIESZENIA POZOSTAWIA

WIELE DO ŻYCZENIA.

17

PORADNIK