PROFESJONALNE PODEJŚCIE ORAZ DBAŁOŚĆ O SZCZEGÓŁY
W trakcie prac naprawczych można przyczynić się do znacznej poprawy stanu technicznego obsługiwanych
pojazdów, zmniejszyć ryzyko uszkodzenia podzespołów układu zawieszenia, a tym samym zwiększyć
bezpieczeństwo na naszych drogach.
!
Jest niezbędna i zalecana w celu identyfikacji
i weryfikacji elementów wyeksploatowanych
lub uszkodzonych zakwalifikowanych do wymiany.
Należy skontrolować wszystkie połączenia sworzni
kulowych oraz elementy metalowo-gumowe.
Tego typu badania ułatwiają przyrządy
do wymuszenia szarpnięć kołami pojazdu
nazywane potocznie „szarpakami”.
Są to różnego rodzaju urządzenia hydrauliczne,
pneumatyczne lub platformy najazdowe
obsługiwane ręcznie. Pozwalają w prosty
i łatwy sposób zidentyfikować
luzy i uszkodzenia.
Wszelkie niesprawności i zdiagnozowane
uszkodzenia powinny zostać usunięte.
Zaleca się wymianę wyeksploatowanych
i uszkodzonych elementów układu zawieszenia
w celu odtworzenia oraz przywrócenia
prawidłowego działania i funkcjonowania
jego parametrów konstrukcyjnych
oraz bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Pamiętajmy, iż wszystkie prace naprawcze
należy przeprowadzać zgodnie z technologią
naprawy zalecaną przez producenta pojazdu
oraz z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.
3. KOMPLETNA DIAGNOSTYKA UKŁADU ZAWIESZENIA
Po wykonaniu wcześniejszych czynności
diagnostycznych i prac naprawczych należy poddać
kontroli elementy tłumiące drgania czyli amortyzatory.
Właściwym postępowaniem jest wykonanie testu
przyczepności koła na stanowisku diagnostycznym.
Pozwoli to ocenić stan techniczny elementów zespołu
tłumiąco-resorującego w tym amortyzatorów. Należy
zaznaczyć, że badanie na stanowisku diagnostycznym
nie jest badaniem „sprawności amortyzatora”.
Jest ono przeprowadzane z wykorzystaniemmetody
EUSAMA, opartej na wymuszeniu drgań pionowych
badanego koła powyżej częstotliwości rezonansowej
i określa procentowy współczynnik przylegania koła
do podłoża. Na podstawie jego wyników możemy
określić prawidłową lub nieprawidłową wartość
tłumienia.
Badanie to może służyć do oceny stanu
amortyzatorów, jednak z uwzględnieniem:
wcześniejszej kontroli i wymiany
wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów
układu zawieszenia;
właściwego ciśnienia i stanu ogumienia;
braku jakichkolwiek modyfikacji układu
zawieszenia.
Na wynik pomiaru mają również wpływ dodatkowe
dane o badanym pojeździe związane z jego wagą
dla określenia nacisku koła na podłoże.
4. BADANIE PRZYCZEPNOŚCI KOŁA NA STANOWISKU DIAGNOSTYCZNYM
Wszelkie rozbieżności powstałe
w wyniku testu mogą sugero-
wać uszkodzenie elementów
zespołu tłumiąco-resorujące-
go i być wskazaniem do ich
wymiany.
Podczas wymiany amortyzato-
rów należy zwrócić szczególną
uwagę na procedurę napraw-
czą zalecaną przez producen-
ta pojazdu z uwzględnieniem
prawidłowej pozycji wszystkich
montowanych elementów.
W przypadku kolumny amor-
tyzatora, odpowiednia pozycja
sprężyny w dolnym talerzu opo-
rowym, właściwe ustawienie
górnego zestawu montażowego
oraz poprawne zainstalowanie
zestawu osłonowo-ochronnego
mają kluczowy wpływ na pra-
widłowe działanie i funkcjono-
wanie amortyzatora.
Praca mechanika podczas
wszelkich napraw jest ogrom-
nie ważna i odpowiedzialna.
Warsztat mechaniki pojazdowej
powinien zawsze informować
klienta o zaistniałych usterkach,
jak również o konsekwencjach
związanych z brakiem decyzji
odnośnie zalecanej wymiany.
Tylko przy zachowaniu odpo-
wiedniej procedury diagnostycz-
nej połączonej z zalecaną przez
producenta pojazdu technolo-
gią naprawy możemy wyelimi-
nować wszelkie niesprawności
układu zawieszenia.
3
4
18
PORADNIK