Background Image
Previous Page  18 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 18 / 36 Next Page
Page Background WWW.KYB-EUROPE.COM

PROFESJONALNE PODEJŚCIE ORAZ DBAŁOŚĆ O SZCZEGÓŁY

W trakcie prac naprawczych można przyczynić się do znacznej poprawy stanu technicznego obsługiwanych

pojazdów, zmniejszyć ryzyko uszkodzenia podzespołów układu zawieszenia, a tym samym zwiększyć

bezpieczeństwo na naszych drogach.

!

Jest niezbędna i zalecana w celu identyfikacji

i weryfikacji elementów wyeksploatowanych

lub uszkodzonych zakwalifikowanych do wymiany.

Należy skontrolować wszystkie połączenia sworzni

kulowych oraz elementy metalowo-gumowe.

Tego typu badania ułatwiają przyrządy

do wymuszenia szarpnięć kołami pojazdu

nazywane potocznie „szarpakami”.

Są to różnego rodzaju urządzenia hydrauliczne,

pneumatyczne lub platformy najazdowe

obsługiwane ręcznie. Pozwalają w prosty

i łatwy sposób zidentyfikować

luzy i uszkodzenia.

Wszelkie niesprawności i zdiagnozowane

uszkodzenia powinny zostać usunięte.

Zaleca się wymianę wyeksploatowanych

i uszkodzonych elementów układu zawieszenia

w celu odtworzenia oraz przywrócenia

prawidłowego działania i funkcjonowania

jego parametrów konstrukcyjnych

oraz bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pamiętajmy, iż wszystkie prace naprawcze

należy przeprowadzać zgodnie z technologią

naprawy zalecaną przez producenta pojazdu

oraz z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.

3. KOMPLETNA DIAGNOSTYKA UKŁADU ZAWIESZENIA

Po wykonaniu wcześniejszych czynności

diagnostycznych i prac naprawczych należy poddać

kontroli elementy tłumiące drgania czyli amortyzatory.

Właściwym postępowaniem jest wykonanie testu

przyczepności koła na stanowisku diagnostycznym.

Pozwoli to ocenić stan techniczny elementów zespołu

tłumiąco-resorującego w tym amortyzatorów. Należy

zaznaczyć, że badanie na stanowisku diagnostycznym

nie jest badaniem „sprawności amortyzatora”.

Jest ono przeprowadzane z wykorzystaniemmetody

EUSAMA, opartej na wymuszeniu drgań pionowych

badanego koła powyżej częstotliwości rezonansowej

i określa procentowy współczynnik przylegania koła

do podłoża. Na podstawie jego wyników możemy

określić prawidłową lub nieprawidłową wartość

tłumienia.

Badanie to może służyć do oceny stanu

amortyzatorów, jednak z uwzględnieniem:

wcześniejszej kontroli i wymiany

wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów

układu zawieszenia;

właściwego ciśnienia i stanu ogumienia;

braku jakichkolwiek modyfikacji układu

zawieszenia.

Na wynik pomiaru mają również wpływ dodatkowe

dane o badanym pojeździe związane z jego wagą

dla określenia nacisku koła na podłoże.

4. BADANIE PRZYCZEPNOŚCI KOŁA NA STANOWISKU DIAGNOSTYCZNYM

Wszelkie rozbieżności powstałe

w wyniku testu mogą sugero-

wać uszkodzenie elementów

zespołu tłumiąco-resorujące-

go i być wskazaniem do ich

wymiany.

Podczas wymiany amortyzato-

rów należy zwrócić szczególną

uwagę na procedurę napraw-

czą zalecaną przez producen-

ta pojazdu z uwzględnieniem

prawidłowej pozycji wszystkich

montowanych elementów.

W przypadku kolumny amor-

tyzatora, odpowiednia pozycja

sprężyny w dolnym talerzu opo-

rowym, właściwe ustawienie

górnego zestawu montażowego

oraz poprawne zainstalowanie

zestawu osłonowo-ochronnego

mają kluczowy wpływ na pra-

widłowe działanie i funkcjono-

wanie amortyzatora.

Praca mechanika podczas

wszelkich napraw jest ogrom-

nie ważna i odpowiedzialna.

Warsztat mechaniki pojazdowej

powinien zawsze informować

klienta o zaistniałych usterkach,

jak również o konsekwencjach

związanych z brakiem decyzji

odnośnie zalecanej wymiany.

Tylko przy zachowaniu odpo-

wiedniej procedury diagnostycz-

nej połączonej z zalecaną przez

producenta pojazdu technolo-

gią naprawy możemy wyelimi-

nować wszelkie niesprawności

układu zawieszenia.

3

4

18

PORADNIK