POD MARKĄ „ELRING – DAS ORIGINAL” FIRMA ELRINGKLINGER AG, WIODĄCY PARTNER W ROZWOJU ORAZ
DOSTAWCA USZCZELNIEŃ NA PIERWSZY MONTAŻ DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH ORAZ CIĘŻAROWYCH,
OFERUJE SZEROKĄ GAMĘ PRODUKTÓW, KTÓRE POMOGĄ W NAPRAWIE KAŻDEGO SILNIKA.
S
amochody stają się coraz
bardziej do siebie podob-
ne. Nie tylko z zewnątrz,
ale i pod maską. Jednak nadal
istnieją pojazdy i silniki odbie-
gające od standardowych roz-
wiązań. W wielu przypadkach
zdobycie części zamiennych
do tych aut jest bardzo trudne
i czasochłonne.
„ZRÓB TO SAM”
– PRZYGOTUJ PROFESJONALNE
USZCZELNIENIE TU I TERAZ
Kiedy liczy się czas, a goto-
we produkty nie są dostępne
od ręki, użyj zestawu „Zrób to
sam” firmy Elring (numer kata-
logowy 447.101), który składa
się z sześciu arkuszy materiału
uszczelniającego (Abil™, EWP
207/210, FW 522). Dzięki niemu
potrzebne uszczelnienie przygo-
tujesz „od ręki”. Zestaw zawiera
materiały uszczelkowe o różnej
grubości oraz o różnych zakre-
sach temperatur, w jakich może
być stosowany. Używając pro-
stych narzędzi: wybijaka, skro-
baka, tuszu czy markera jesteś
POMOŻEMY W NAPRAWIE
każdego silnika
w stanie samodzielnie przygo-
tować nawet bardzo skompliko-
wane uszczelki. Zawsze dobrze
jest porównać grubość starej
uszczelki do grubości materiału,
jaki chcesz użyć. I wtedy mieć
pewność, że są one takie same.
– W przypadku doboru złego
materiału lub nieodpowiedniej
grubości papieru, uszczelka mo-
że nie uszczelniać dokładnie.
A to może spowodować awarię
– wyjaśnia Mario Rauch, trener
techniczny w firmie ElringKlin-
ger AG.
MASY USZCZELNIAJĄCE ELRING
– PRAKTYCZNE PORADY
OD FACHOWCÓW
W swojej ofercie Elring posia-
da również szeroką gamę mas
uszczelniających, które spełniają
wszystkie wymagania dotyczą-
ce niezawodności, wytrzyma-
łości na wysokie temperatury
oraz odporności na czynniki ze-
wnętrzne, takie jak olej czy pa-
liwo. Najczęstsze zastosowania
naszych mas to dokładniejsze
uszczelnienie elementów silnika,
takich jak pompa wody lub ole-
ju. Przestrzegamy jednak przed
używaniem takich produktów
przy uszczelce głowicy, gdzie
jest to wręcz zabronione.
KROK PO KROKU
1. Zacznij od dokładnego
oczyszczenia i odtłuszczenia
obu powierzchni, do której
będzie przylegała uszczelka
– zalecamy zastosowanie
spirytusu metylowego
lub rozpuszczalnika na jego
bazie. Tylko tak przygotowane
powierzchnie, nadają się
do zapewnienia niezawodnego
uszczelnienia.
2. Nowa uszczelka może być
przygotowana na dwa sposoby:
• Jeśli stara uszczelka jest
w dobrym stanie, możesz
położyć ją na arkuszu nowego
materiału i używając farby
w sprayu oznaczyć kształt
na arkuszu.
• Gdy stara uszczelka jest
zniszczona i na jej podstawie
nie da się przygotować
nowego uszczelnienia, możesz
skorzystać z tuszu. Pokryj
nim część stykającą się
z uszczelką i przyłóż
do nowego materiału.
Tak otrzymasz wymagany
kształt.
3. Wycinanie nowej uszczelki
zacznij od użycia wybijaka
i wycięcia otworów na śruby.
Dobierając rozmiar wybijaka,
pamiętaj, żeby otwór
był delikatnie większy
od rozmiaru śruby. Dzięki temu
zapobiegniesz uszkodzeniu
nowej uszczelki przy wkładaniu
śrub do pokrywy.
4. Teraz możesz wyciąć uszczelkę.
Przed montażem upewnij się,
że rozkład otworów i sama
uszczelka odwzorowuje
oryginał.
WAŻNE:
• Powierzchnie, które chcesz uszczelnić, muszą być dokładnie wyczyszczone z wszelkich
pozostałości po poprzednim uszczelnieniu oraz odtłuszczone.
• Masę uszczelniającą nakładaj tylko na jednym elemencie. Staraj się, żeby szerokość warstwy
nakładanej masy nie była większa niż 2,5–3mm. W przeciwnym przypadku, po skręceniu dwóch
elementów, masa może dostać się do wewnątrz silnika i spowodować uszkodzenie.
• Zawsze działaj zgodnie z zaleceniami producenta silnika.
PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI, PORADY I FILMY INSTRUKTARZOWE ZNAJDZIESZ NA:
https://www.youtube.com/user/elringdasoriginalfot. dostawcy, Fotolia/Adobe Stock
20
PORADNIK