UKŁAD STEROWANIA ROZRZĄDEM SILNIKA TO JEDEN Z NIEWIELU ELEMENTÓW KONSTRUKCJI, KTÓRY WYMAGA PRAWIDŁOWEGO
UTRZYMANIA, BY KIEROWCA NIGDY NIE MUSIAŁ SZUKAĆ POMOCY MECHANIKA W RAZIE AWARII. OTO SZEŚĆ ZASAD, KTÓRYCH
PRZESTRZEGANIE GWARANTUJE BRAK PRZYKRYCH NIESPODZIANEK ZE STRONY ROZRZĄDU.
P
rzeskoczenie paska roz-
rządu nawet o jeden ząb
koła pasowego, może
spowodować uszkodzenie
zaworów przez tłoki i w kon-
sekwencji kosztowny remont
głowicy. Z parku samochodo-
wego znikają ostatnie modele
aut z silnikami „bezkolizyjnymi”,
w których nawet zupełne zerwa-
nie paska rozrządu spowoduje
wyłącznie zatrzymanie pracy
jednostki napędowej. Klient,
w którego samochodzie doj-
dzie do tak poważnej awarii,
będzie miał słuszne pretensje
do warsztatu, który regularnie
obsługuje jego samochód.
zasad
profesjonalnej
wymiany
6
PASKA ROZRZĄDU
2.
CZYSTOŚĆ UKŁADU
Procedura wymiany rozrządu
wydaje się prosta – trzeba zde-
montować wskazane elementy
i założyć nowe. Tymczasem po
demontażu zużytych rolek i na-
pinacza można łatwo sprawdzić,
czy nie ma tam wycieków oleju
lub płynu chłodniczego. Takie
zanieczyszczenia mogą skrócić
żywotność układu rozrządu, za-
tem nie wystarczy tylko wytrzeć
ślady wycieku – źródło wycieku
powinno zostać usunięte.
Jak zadbać o bezproblemową pracę układu rozrządu?
1.
REGULARNA WYMIANA
Doświadczony mechanik, interwały wymiany paska rozrzą-
du w popularnych modelach, mógłby podać nawet obudzo-
ny w środku nocy. Tyle, że pasek należy wymienić nie tylko
po przejechaniu określonej liczby kilometrów, ale także – po
upływie określonego czasu.
– Samochód eksploatowany na drodze dom – praca – dom
w mieście może mieć niewielki przebieg, ale pasek rozrządu
jego silnika może być zużyty nawet bardziej niż w identycznym
aucie eksploatowanym w trasie. Krótkie odcinki pokonywa-
ne w ujemnych temperaturach otoczenia, częste cykle roz-
ruchowe czy długie postoje na biegu jałowym – to wszystko
czynniki wpływające na szybsze starzenie się włókien paska
rozrządu – tłumaczy Tomasz Ochman z firmy SKF.
Informacja o czasie, po jakim należy wymienić pasek znajdu-
je się zawsze w instrukcji obsługi pojazdu oraz w aplikacjach
warsztatowych. Przegląd okresowy samochodu jest dosko-
nałą okazją do skontrolowania przebiegu i czasu, jaki minął
od ostatniej wymiany paska rozrządu – jeśli wkrótce trzeba
tę czynność powtórzyć, można od razu umówić klienta na
termin następnej wizyty w warsztacie.
fot. dostawcy
26
PORADNIK