3.
WŁAŚCIWE CZĘŚCI
Nawet w obrębie jednego mo-
delu auta i tego samego silnika
występują warianty części za-
stosowanych w układzie roz-
rządu. Dlatego, dla bezpieczeń-
stwa, najlepiej wybierać gotowe
zestawy lub kompletować za-
mówienie opierając się na nu-
merze VIN.
– Zamawiając zarówno zestawy,
jak i pojedyncze elementy skła-
dowe z oferty SKF, można mieć
pewność, że nie tylko będą pa-
sować do danego egzemplarza
auta, ale w określonych przy-
padkach, mogą także zawierać
pewne udoskonalenia techno-
logiczne wynikające z doświad-
czeń eksploatacyjnych. Zesta-
wy SKF zawierają także drobne
elementy potrzebne do monta-
żu, takie jak szpilki, nakrętki czy
podkładki, które również warto
wymienić dla zapewnienia dłu-
giej żywotności silnika – mówi
Tomasz Ochman.
4.
POMPA WODY
ZAWSZE DO WYMIANY
Nie ma powodu, by przy wymia-
nie paska rozrządu, nie wymienić
także pompy wody (gdy ta jest
nim napędzana) – są za to dwa
istotne argumenty, by przekonać
do tego klienta warsztatu. Po
pierwsze, gdy układ sterowania
rozrządem jest zdemontowany,
dostęp do pompy jest swobod-
ny i koszt wymiany to po prostu
koszt części – stosunkowo nie-
wielki. W innej sytuacji wymiana
pompy wody będzie oznaczała
także wymianę paska rozrządu,
ponieważ raz zdjęty pasek nie
może być wykorzystany ponow-
nie. Po drugie, sprawna pompa
wody to o wiele mniejsza szansa
na przegrzanie silnika, co koń-
czy się jeszcze kosztowniejszym
remontem niż w przypadku ze-
rwanego paska. Zatem – dla
bezpieczeństwa klienta, pom-
pę wody wymieniamy zawsze
razem z paskiem rozrządu, bo
stanowi z nim jedną całość.
5.
UMIEJĘTNY MONTAŻ
Układ sterowania rozrządem
można porównać do mecha-
nicznego zegarka – tolerancja
dla błędów jest niewielka, liczą
się niuanse.
– Pasek ma ogromną wytrzyma-
łość, ale tylko w czasie prawidło-
wej eksploatacji. Jeśli w czasie
montażu zostanie zbytnio wygię-
ty lub co gorsza, załamany, jego
struktura zostanie niebezpiecznie
osłabiona, co może skutkować
zerwaniem przed osiągnięciem
terminu bądź przebiegu następ-
nej wymiany – przestrzega To-
masz Ochman.
Także poszczególne elementy
powinny zostać zamontowane
zgodnie z instrukcją producenta
części i dokręcone z określonym
momentem przy użyciu klucza
dynamometrycznego. Absolutną
podstawą jest też wykorzysty-
wanie dedykowanych blokad,
które zapobiegają zmianie wza-
jemnej pozycji wałków rozrządu
i wału korbowego.
6.
PAMIĘTAJ O OSŁONIE
W porównaniu ze skompliko-
waniem układu, sama osłona
może wydawać się banalna.
A jednak – jej precyzyjne zamon-
towanie tak, by była szczelna,
jest bardzo ważne. Zapobiega
to przedostaniu się do układu
sterowania rozrządem ciał ob-
cych, które mogłyby spowodo-
wać jego uszkodzenie. Mogą być
to zarówno np. drobne kamyki
(zwłaszcza, gdy dany model nie
ma podłogi komory silnika), jak
i np. resztki zerwanego paska
osprzętu, co spowoduje, że ta-
ka awaria z „uciążliwej” stanie
się „poważna”. Jeśli osłona jest
uszkodzona, należy ją wymie-
nić na nową.
Klienci warsztatów cenią sobie
poczucie bezpieczeństwa, które płynie
ze świadomości, że warsztat dba
kompleksowo o ich auto.
Przestrzeganie powyższych
sześciu zasad to właśnie dbanie
o samochód klienta w praktyce.
To inwestycja zaangażowania,
która zawsze się zwróci.
27
PORADNIK